Hjemmelavet konserves.

Hej, er der nogen der har erfaring med hjemmelavet konserves, når nu menüerne på alle havne alligevel er ens og man hellere vil nyde freden og roen i en skøn lille vig et sted, så kunne man jo godt tænke sig at det var lidt nemt med tilberedningen, man er vel ikke taget på tur for at stå og koge i en bette kabys, og dåse-retterne bliver vi vel alle hurtigt trætte af? - så jeg kom til at tænke på om man selv kan konservere noget, skal man have en trykkoger måske? Når man alligevel står og koger noget lækkert sammen derhjemme kunne man jo nemt lave en større portion og hvis det så kunne gemmes og tages med, var det jo skønt. Hvad gør i andre, er det bare jaka eller ? Man vil vel helst lave det selv...

Har altid sagt at med kvinder og brugte biler kan man kun få bøvl, så købte jeg et 60 år gammelt skiv...

Keep it simple - keep it working...

Hej, er der nogen der har erfaring med hjemmelavet... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder fint Valle.
Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad det er for nogle fordomme, du taler om?
Venlig hilsen Jesper

Nu ved jeg ikke hvor stor din båd er, men man kan jo købe kompressor og fordamper til at bygge sin egen fryser.. med overdreven isolering vil det ikke koste alverden at holde ting på frost.
Min søn har lavet ovntørret oksekød... ovnen skal holdes på en konstant temp. og luften skal skiftes jævnligt så den kan varme og tørre kødet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er jeg jo selv køleteknikker og derfor er tanken om en voldsfryser ikke fjern.
Jeg har masser af disponibel plads under dæk så en installation der skulle fylde 100 eller 150 liter er ikke noget problem og jeg burde også have kompressorer liggende af varierende størrelser, så det ligger egentlig lige for og ender nok også med en fryser, men jeg kunne godt tænke mig at se hvor god konserves der kunne laves hvis man brugte de rigtige råvarer, for jeg har mistænkt producenterne at spekulere netop i råvarepriser med middelmådigt resultat til følge..

Med hensyn til fordomme syns jeg ved nærmere eftertanke at det fint at du nævner at jeg kan blive upopulær på motordrift i den skønne ro der er en væsentlig grund til at mange sejler sig en tur, jeg tog det bare lidt som et angreb da jeg nok lider lidt af hensynsbetændelse, det er noget jeg har arvet fra min farmor, og det gør at jeg er meget obs på ikke at genere nogen unødigt, og jeg kan også sagtens finde på at vige selv om det er modparten der har vigepligten, hvis jeg finder det mest fordelagtigt for alle parter.
Samtidigt er der så ved at opstå tilstande hvor folk forventer det modsatte fordi hensynsløsheden efterhånden har frit spil og mange ikke har fået med sig i opdragelsen hjemmefra hvad der er god kutyme og hvad man bare ikke gør, det der med at behandle andre som man selv ønsker det er forlængst forbi, og jeg bliver ind i mellem mødt med undrende blikke hvis jeg stiller mig op på broen eller kajen når en båd man kan se vil lægge til kan have brug for lidt hjælp, jeg vil såmænd bare gi en hånd, men folk er mere og mere vant til at man stiller sig op for at finde fejl og kritisere eller ligefrem stille sig til at grine.
Jeg skal dog ikke gøre mig for god, jeg kan godt grine af andre sejlere, særligt tyskere, men aldrig - aldrig - i deres nærhed, det kan man gøre senere eller dagen efter, de skal alle have en god oplevelse og føle sig velkomne, og gerne fortælle andre hvor flinke vi her i danmark er, og så smider de jo penge i havnekassen, det er heller ikke uvæsentligt.
Og Jesper du har det garateret på samme måde og ville bare udbrede det gode budskab, tak for det og lidt undskyld.

Ha' en go' aften.

Har altid sagt at med kvinder og brugte biler kan man kun få bøvl, så købte jeg et 60 år gammelt skiv...

Jeg prøvede at surfe lidt på nettet inden mit første svar..

Kan nemlig huske at jeg for en del år siden fandt en hjemmeside hvor de skrev om henkogning og konservering af mad til langtursejlads.

Som jeg husker det, skulle man ikke stege frikadellerne og bøfferne helt færdigt.. og så skulle de koges i flere timer, for at undgå konserveringsmiddeler. Og så koge glas og gummiringe og skylle med atamon.. Så skulle glassene fyldes helt op. Med andre ord skal man undgå at der er luft i de lukkede glas..

Så skal maden i glassne mens det hele koger og så lukker man. Når det hele køler til stuetemperatur vil der dannes undertryk.

Det der imponerede mig mest var den lille snip der er på sylteglassenes gummipakning... Den hiver man i, når man har løsenet låsen og så udlignes trykket og glasset kan åbnes.

Da jeg var soldat, for mange år siden, spiste vi konserves som var ældre end jeg var den gang.. måske derfor jeg droppede ideen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg - vi, fruen og jeg - synes nu ikke, færdigretter er så fæle, så længe det ikke er en uge i træk.

Når vi drager på sommertur (ca. 14 dage), har vi typisk 4 -5 dåser med, som regel hakkedrenge og høns i asparges, måske en enkelt forloren skildpadde. Og masser af forskellig brød, miniflutes, grovbrød osv. Foruden et solidt lager af tun, makrel, diverse andre fisk på dåse, den fæle leverpostej model fugemasse. Og ikke mindst en velassorteret krydderihylde, og vores yndlingskrydderi: Bacon.

Hvis man tænker lidt ud af boksen og lader kreativiteten komme til udfoldelse, kan dåsebøfferne skæres i mindre stykker, vendes i hvidløgssmør på panden og serveres blandet i pastasalat med små flutes til.

Høns i asparges smager fremragende sammen med mørkt rugbrød, eventuelt garneret med små dåseansjoser skåret til 'mos'. Og rigeligt sprød bacon

Krydderihylden: Salt, peber, knust hvidløg, Aromat, timian, citronpeber. Kom riskorn i for at holde fugten væk, eller i hvert fald så det ikke klumper.

Og RIGELIGT SMØR

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja enig Lars, som den skaldede engang sagde: "bacon kan bruges til næsten alt" og jeg er også fan af Brdr. Price - og mit spisekammer ombord er nok identisk med dit, og ja kun fantasien sætter grænser.

Og jeg ved også godt at man nærmest kan proviantere over det hele, men alligevel..

Jeg vil iøvrigt lige takke dig for en glimrende hjemmeside i gamle dage, jeg var faktisk overbevist om at jeg skulle haven en albin på det grundlag, men så faldt jeg over stålskibet, som også har en særlig charme, men jeg er stadig lidt hemmelig forelsket i en albin 25.

Ha´ en god aften..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis