Navis / DLSK 2012 download

Hej En fungerende version af det nye Levende Søkort 2012 kan downloades her: http://www.tmapy.cz/dls-ng/download/ Det er Dansk Sejlunions helt officielle download-side, og man bestiller en gratis 5-dages prøvelicens, så man har mulighed for at teste produktet inden man køber. Jeg har forsøgt at installere det, min Avast antivirus sagde 'mistænkelig', men det virker alligevel. Jeg har så problemer med at importere kortfilen, noget registreringsdatabase-fejl, men det er nok min pc, der laver bøvl. Ovenstående link er fra en 'flyer', man får udleveret på Bådmessen, så jeg regner med, det er ok at offentliggøre den herinde.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og ovenstående er totalt uformatteret, da jeg ikke kan få det udvidede editerings-vindue til at virke på min maskine lige p.t...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Har her til morgen installeret det uden problemer på min arbejds-pc, som kører XP, så selve installationsfilerne fejler øjensynligt ikke noget.

Bortset fra lidt manglende eller 'interessante' oversættelser af menupunkter og knaptekster er det virkelig et lækkert program, som er et kvantespring bedre end det i bund og grund 10 år gamle, det afløser.

Vi skal bestemt have en rigtig licens, når sæsonen nærmer sig.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

kan man købe det i ren download... eller skal man have en skive eller dongel??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er ren download denne gang, og så køber man en licens.

Det gør det også noget nemmere at opdatere, efterhånden som de får luset diverse fejl ud af programmet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nu er det hentet og en trial key installeret..

Jeg har så prøvet at lave en rute for at se hvordan det er at arbejde med... Men det er ikke sådan lige til højrefoden..

Jeg kan ikke finde ud af at forlænge en rute. slet ikke at indsætte et punkt før første punkt..
Nogle af waypoints har jeg fået lavet til PI eller POI ?? og så kan jeg ikke se hvordan man navngiver en rute..

Der ud over forbavser det mig at selve programmet er så tungt?? L A N G loadtid og derfor nok også en masse memory leaks.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jeg har nu leget med DLS NG i over en uge, og jeg synes at når man lige vænner sig til den nye brugeroverflade, så er det meget lækkert. Der er en del flossede kanter der lige skal slibes inden slutlakering, men det arbejder Dansk Sejlunion på.
Om ruter: Du skal lave ruten i et kort med målestok så du afsætter hele ruten sådan ca. ved start og slut.
Når ruten således er lavet, kan du trække ende-waypointene med musen som en forlængelse. Indsætter man waypoints undervejs, så navngives disse som WPTxxx og det kan pt. ikke ændres. Men hvis du højreklikker på waypointet og vælger at ændre til et IP, så ændres farven fra rød til grøn, og du kan nu ændre navnet i rutemenuen. Her kan du også navngive ruten som du ønsker.
Husk at downloade version 0.9.12 hvis det ikke allerede er den du har - og i den skal du klikke på "rediger"-knappen hvis du vil redigere i ruten.
Det er rigtigt at programmet er meget længe om at loade, her hos mig ca. 1 minut. Men det gamle DLS var heller ikke særligt hurtigt så.......................det må vi leve med.

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Jeg mangler lige at finde ud af, om vores gamle IBM T40 med Win XP kan installere programmet. Det er den, vi har med i båden, så det er jo ikke helt uvæsentligt.

Kan den det, køber vi helt klart en licens. Ja gu' er der mange små upser hist og her, men det er også et helt nyt program, og formodentlig kan vi hente nye versioner ned, så længe licensen varer. Jeg har som systemudvikler på Microsofts økonomiprogrammer leveret systemer, der nøjagtigt levede op til, hvad der var aftalt fra starten... og efter to år ude i reel brug stadig rettet ting, som viste sig totalt ubrugelige, når de, der skulle leve med tingene til hverdag, begyndte at pille ved det.

Så lad os tage godt imod Navis og ikke tøve med at melde tilbage, hvad vi synes. Det er de meget åbne for  Og vi ender med et rigtig godt program.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Lars,
Jeg kører en T60 med Win7 nu, og den klarer opgaven fint. (min T40 døde for år tilbage pga. USB-sygdommen og grafikkort). Men jeg ville da umiddelbart tro at den sagtens kan klare jobbet.
DLS NG har en kæmpe force i at den grafiske præsentation af kortene er helt fantastisk klar, det er simpelthen flot. Og med en opdateret brugeroverflade er det altså ikke så dumt. Men kort i høj opløsning fylder altså meget, så hvor det gamle levende søkort var på nogle hundrede MB så er det nu næsten 3GB. Det tager sin tid til download, men det er jo en engangsfornøjelse.
Prøv det!

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

@Hans-Henrik:

Jeg har lovet supporten at melde mine erfaringer tilbage, og har derfor fåen en lidt udvidet prøve-licens. Så de sidste 14 dage har jeg, når lejligheden bød sig, brugt Navis, som jeg kan huske, jeg brugte DLSK, altså planlægge ture, tjekke havne ud og hvad vi nu gør som sejlere.

Mit umiddelbare indtryk er også  Det er klasser bedre end DLSK. Fred med små øffer, de skal nok blive luset ud, hvis vi gør opmærksom på dem.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg har fundet redigerknappen.. Jeg har den rigtige version..
Jeg kan også flytte startpunkt på en rute, men rutemakeringen (selve ruten) starter bare uden et punkt der hvor jeg hele tiden har haft ruten startet fra??

At lave en rute, redigerer en rute, hvad enten man vil sejle efter den eller bare planlægge efter, så burde det være lige til højrebenet...
Jeg arbejder dagligt med flere planlægningsprogrammer.. og har normalt aldrig svært ved det.. men her fatter jeg ikke logikken.

Min lyst til at købe en licens er da helt væk nu.. og DLS står (stod) på min ønskeliste til min fødselsdag her om nogle dage.

tilføjelse.. Hoppede lige ind for at slette ruten og så lave en ny med rigtig startposition.. Jeg har slettet ruten, men den er der stadig på kortet, men ikke i ruter??? 
Det kan de da ikke nå at frigive til april.. 

Okay. Hvis jeg lukker programmet og starter det igen, så er ruten væk.. men jeg kan lukke uden at blive spurgt om jeg vil gemme ændringer?? Dvs. hvis jeg laver en fejl, jeg ikke kan se mig ud af, skal jeg lede efter fortryd og håbe den virker.. Jeg kan ikke lukke uden at gemme og så åbne igen?


Jeg har gemt nogle IP'er (som andre steder hedder POI) tilfældige steder og jeg kan ikke slette dem.. funktionen er der men jeg kan åbenbart ikke lige se hvordan man slår det til eller hvilke iconer der skal aktiveres for at man kan slette et PI eller POI.. Mener kun de har de to navne. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis