mondeo ryster ved kørsel

Jeg har en mondeo 1,8 fra 99. Er ved at blive godt træt af at ingen mekanikere man henvender sig til, kan sige hvad der er galt. 
  
Jeg har fået skiftet hjullejer, skiftet defekte bøsninger,fået afbalanceret dækkene to gange. Der er ingen slup når man rykker i hjulene når bilen er på en lift.Bilen kører snor lige og bremser også lige.Dækkenes overflade er også kontrolleret.Dækkene har ens slidbane( næsten helt nye) og ens dæktryk. 2,1 bar.

Alligevel føles det som at køre på ovale dæk og rystelserne går i rattet ved ca. 50 km/t, og bliver værre og værre jo hurtigere man kører.

Ved 110 km/t tør jeg simpelthen ikke at køre stærkere da jeg føler at bilen bliver ustabil.

Når jeg spørger på værkstedet om det kan være drivakslen siger de nej.

Har også spurt om de har tjekket støddæmpere og de siger ja, ingen fejl.

Har selv prøvet at sætte sommerdæk på foran som er afballanceret og vinterdæk bagpå, så bliver det helt galt med rysteriet i rattet.

Håber virkelig at nogen har en god ide, eller løsning .

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er med på en lytter. Min Sportsvan 2.2d fra '09 er begyndt på noget lignende. I dag måtte jeg stoppe i nødsporet på motorvejen, fordi jeg var overbevist om at et dæk måtte være punkteret.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Mine dæk, der er vinterdæk, er fra efteråret 2011. Jeg ved ikke om de kan gå i stykker så hurtigt.

Det er først ved hastigheder over ca. 60 km/t. Det ryster og rusker i bilen. Jo stærkere jeg køre, des værre bliver det.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 1:Hvis der er en skurelyd når du kører dækket rundt, er det helt sikkert et hjulleje der er slidt/ ødelagt og skal skiftes.

2:er er røget en bøsning, som regel ved forhjulene.Du kan selv tjekke det ved at få den løftet op på en lift eller bruge en donkraft så hjulene er frie af jorden. Hvis du rykker i hjulene fra side til side og der er slup i hjulet, er det bøsningen.

3: Dækkene kan godt gå i stykker ved enten at køre over kantstene eller bare at køre over en dækselbrønd.Så kan ståltrådene i dækket godt springe.Har lige selv fået skiftet et dæk af samme grund og synes ikke at jeg havde kørt over noget som jeg lige kunne huske.

4: Få dækkene tjekket/ afballanceret og tjek for slup, så finder du garanteret fejlen.

Det kan være ir og skidt ved hjulnavene.
Hvis dine hjul ikke kan komme ordentlig ind på plads pga dette skidt, giver det sådanne resultater. Det kan sagtens være bag bremseskiverne.
Spørg hvorfra jeg ved det!

Du kan kontrollere det ved at løfte bilen og lade hjulene køre lidt op i hastighed medens du kigger ind på dem. Pas på ikke at komme for tæt på!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det med højere hastighed og stigende rystelser tyder på et par sprungne tråde i karkassen på dækket.

Har du haft hjulet pillet af da du kontrollerede dækbanen/mønsteret ?

Det kan være noget svært at spotte uden at gøre det.
Du skriver du har vinterdæk på ? Hvis du har sommerfælge til at stå ville jeg da smide et par på foran og trille en lille runde, så finder du da ud af det hurtigt.

Og dækkenes tråde kan sagtens springe også med nye dæk, en forkert kantsten eller ikke mindst alle de "flotte" vejchikaner/bump der er mange steder efterhånden. Kører du over dem med bare 40-50 km/t er det tit nok til det,også selvom de har en lille bakke og brosten og ikke virker særligt "skarpe"

Det er jo fordækkene der møder dem først og som regel har de 0,8-1,3 tons bil bagefter sig :-)

 Mvh Henrik

Jeg har fået skiftet hjullejer, skiftet defekte bøsninger,fået afbalanceret dækkene to gange. Der er ingen slup når man rykker i hjulene når bilen er på en lift.Bilen kører snor lige og bremser også lige.Dækkenes overflade er også kontrolleret.Dækkene har ens slidbane( næsten helt nye) og ens dæktryk. 2,1 bar.

Alligevel føles det som at køre på ovale dæk og rystelserne går i rattet ved ca. 50 km/t, og bliver værre og værre jo hurtigere man kører.

Når jeg læser dine oplysninger, kommer jeg til at tænke på et lignende tilfælde, jeg har haft. Trods afbalanceringer og jeg ved ikke hvad, endte det med at jeg fik raspet dækkene, så hjulene blev runde, og afbalanceret igen. Det hjalp meget mærkbart og dækkene holdt ligeså længe. Jeg ved jo ikke, om det samme gør sig gældende i dit tilfælde.

 


fase
prøv og smide alle fire sommerbæk på, køre en tur er det uden problemer er dine vinterdæk, svigermonster havde samme problem, selvom man skulle tro det var fordækkene var det i hendes tilfælde et bagdæk der var i udu. men prøv og smid sommerdæk på hele vejen rundt.
Hej

Jeg har en Focus fra 1999, den har også rystelser i et af forhjulene, fandt ud af at når jeg accelerede var der rystelser, men lige så snart jeg slap speederen forsvandt de. Googlede problemet og fandt ud af at Ford har problemer med deres trækaksler. For mit vedkommende fandt jeg ud af at det var den venstre trækaksel.

Mvh Finn
Hej allesammen. Og tak for de gode svar .

Efter alt det ballade jeg har haft med bilen er det endelig lykkedes at finde fejlen.

Ganske rigtigt som flere af jer nævnte, var det hjulene det var galt med.

Det er bare utroligt at de nye computerstyrede afballancerings maskiner simpelthen ikke kan se om dækkene er ujævne.

Hos dækcenteret hvor jeg købte dækkene med fælge viste maskinen 0-0 i afballanceringen. Så kørte jeg ud til AGL, og der viste den 20-30 i afballanceringen.
De sagde endda at det overhovedet ikke kunne betale sig at afballancere dækkene.
Sindsygt at den ene siger ok og den anden siger at dækkene er lige til lossepladsen.

2 måneders irretation er nu blevet til en kæmpe lettelse.Jeg fik 4 nye dæk på og vupti, alle problemerne var væk.

Så et godt råd er at man ikke skal stole blindt på hvad målingen siger.

Hvis problemet stadig er der efter at måling er ok, så prøv lige en anden, og få Deres måling og vurdering af dækkene. De penge for en ekstra måling,kan være godt givet ud.

Jeg takker alle for de gode svar i har givet, og håber at nogle kan bruge disse oplysninger til noget.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis