mondeo ryster ved kørsel

Jeg har en mondeo 1,8 fra 99. Er ved at blive godt træt af at ingen mekanikere man henvender sig til, kan sige hvad der er galt. 
  
Jeg har fået skiftet hjullejer, skiftet defekte bøsninger,fået afbalanceret dækkene to gange. Der er ingen slup når man rykker i hjulene når bilen er på en lift.Bilen kører snor lige og bremser også lige.Dækkenes overflade er også kontrolleret.Dækkene har ens slidbane( næsten helt nye) og ens dæktryk. 2,1 bar.

Alligevel føles det som at køre på ovale dæk og rystelserne går i rattet ved ca. 50 km/t, og bliver værre og værre jo hurtigere man kører.

Ved 110 km/t tør jeg simpelthen ikke at køre stærkere da jeg føler at bilen bliver ustabil.

Når jeg spørger på værkstedet om det kan være drivakslen siger de nej.

Har også spurt om de har tjekket støddæmpere og de siger ja, ingen fejl.

Har selv prøvet at sætte sommerdæk på foran som er afballanceret og vinterdæk bagpå, så bliver det helt galt med rysteriet i rattet.

Håber virkelig at nogen har en god ide, eller løsning .

Jeg har en mondeo 1,8 fra 99. Er ved at blive godt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for dit svar.

Du ramte helt plet med dit svar.

Ganske rigtigt var det dækkene det var galt med.

Fik afballanceret dækkene igen hos en anden, AGL, og deres computerudmåling sagde at dækkene var defekte og kunne ikke engang rettes op.

Utroligt nok var Agl`s computer af ældre dato, men den viste rigtigt.

De siger jo ellers at de nye computere også kan måle om dækket er slidt skævt, men den tror jeg nu ikke meget på mere.

Endnu en gang tak for dit tip. Det gav bonus.
Skrevet af jan1967 på 25 feb 2012 03:33
Hej allesammen. Og tak for de gode svar .

Efter alt det ballade jeg har haft med bilen er det endelig lykkedes at finde fejlen.

Ganske rigtigt som flere af jer nævnte, var det hjulene det var galt med.

Det er bare utroligt at de nye computerstyrede afballancerings maskiner simpelthen ikke kan se om dækkene er ujævne.

Hos dækcenteret hvor jeg købte dækkene med fælge viste maskinen 0-0 i afballanceringen. Så kørte jeg ud til AGL, og der viste den 20-30 i afballanceringen.
De sagde endda at det overhovedet ikke kunne betale sig at afballancere dækkene.
Sindsygt at den ene siger ok og den anden siger at dækkene er lige til lossepladsen.

2 måneders irretation er nu blevet til en kæmpe lettelse.Jeg fik 4 nye dæk på og vupti, alle problemerne var væk.

Så et godt råd er at man ikke skal stole blindt på hvad målingen siger.

Hvis problemet stadig er der efter at måling er ok, så prøv lige en anden, og få Deres måling og vurdering af dækkene. De penge for en ekstra måling,kan være godt givet ud.

Jeg takker alle for de gode svar i har givet, og håber at nogle kan bruge disse oplysninger til noget.

Var det nye eller brugte dæk, du købte???
Jeg forstod, at det var nye dæk, du havde fået på.
Hvis det er brugte dæk, er alle fejlmuligheder åbne. 
Der findes næsten ingen nye dæk, som i dag er så ringe, at de ikke kan køre ordentligt mht afbalancering.
Hvis det er nye dæk, som er sprunget, burde du reklamere dem.

Med venlig hilsen
ktm

 

... ahhh ktm! næsten ingen nye dæk som er ringe? jow da! Der findes masser af asiatiske vinterdæk, der er lavet af gamle bæreposer og som bliver stive og skæve i frost. Har set en carkasse, hvor trådene snoede sig som en orm- det er ikke mænsteret alene der gør dæk anvendelige

 

Ja joh, men lad mig så skrive, af de her til lands i dag normalt benyttede dæk.
Jeg ser i den sammenhæng HELT bort fra den type dæk du henviser til! Men jeg kan godt se, at jeg ikke fik udtrykt mig klart.
Det må være en af disse moderne sjuskefejl!
Hvis man har sit og sin families liv bare en smule kært, så beskæftiger man sig slet ikke med eller bruger sådanne skoddæk. 


Jeg tænker tilbage på fortidens dæk, herunder velestimerede dæk, som Dunlop, Avon, Firestone, Bridgestone, Goodyear, you name it, hvor man sagtens kunne have skævheder på 2-3-4 millimeter og hvor man raspede af slidbanen osv. 
Jeg vil helt undlade at nævne noget om slidbanedæk, især sådanne som kom fra England. 
Faktisk var det kun Michelin, der var til at afbalancere. Men de besad jo også monopolet på gode dæk via deres patent på stålradialdæk!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
det mest fantastiske dæk jeg har kørt på, var Kléber Columbér. Det var med textil i stedet for stål- Fuldkommen lydløse og kørte let 80-90.000. desværre findes der idag en del originalmonterede dæk, som løst kun ville blive solgt med OK garanti. Der bliver ihvertfald sparet overalt i branchen. Ikke unormalt at en ny Fiat Grande Punto måtte have op til 12 fælge på, før der var et sæt der var lige

 

Det er vist nok også Michelin der ejer Kleber!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis