reflektiv isolering for at holde huset køligt om sommeren?

Hej

Jeg er ved at isolere tag, således at vi kan anvende vores skønne loftsrum. Det er et saddeltag med betontagsten (Danflock) og planen er at isolere med vindpap, mineraluld (250 mm), dampspær (1/3 inde på den varme side) og 13 mm gips.

Uden isolering er det næsten uudholdeligt at være i loftsrummet. Om vinteren er det selvfølgelig iskoldt, men om sommeren er det endnu værre for de sorte betontagsten suger en masse varme til sig, så rummet bliver ca. 50-60 grader varmt. Så det vigtigste er faktisk at isolere sommervarmen ude.

Burde man smide et lag reflektiv isolering ind for at øge tagets evne til at holde sommervarmen ude. Man kender det samme problematik fra biler der står i solen og bliver sindsyg varme indeni. Mange sætter noget alu-agtigt i ruderne for at holde bilen kølig. Kan det fungere på samme måde i et tag? Er der også tale om strålevarme her? Hvilke materialer er der? og i hvilket lag skal det placeres?

Eller er det mon fino med de 250 mm mineraluld?
Øs ud af jeres vid...

Hej Jeg er ved at isolere tag, således at vi kan... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Tak for svarene. Jeg er er godt klar over, at reflektiv isolering ikke lever op til sin produktbeskrivelse og har fået tommelfinger nedad - ikke mindst i dette forum (undtagen af pev). Jeg bruger også den go'e gammeldaws mineraluld, 250 mm er hvad der er plads til ellers skal jeg gå med hovedet på skrå. Der var bare ikke nogen indlæg vedr. anvendelsen af refleksiv isolering til holde varme ude.

Jeg sad lige og spekulerede på om man overhovedet kan reflektere sommervarme infrarøde stråler væk fra taget ved at placerer en alumembran INDE i taget evt. lige under tagstenene. Refleksionen er vel kun effektiv hvis strålerne bliver stoppet ude i lyset FØR de rammer tagstenene ligesom KTM's metal trapezplader gør. Når sollyset/infrarød stråling rammer tagstenene bliver det, så vidt jeg husker, lavet om til termisk energi e.lign på indersiden af taget, og det lader sig ikke reflektere ud igen, men skal luftes ud - altså det samme som drivhuseffekt.

Jeg var ikke opmærksom på at en reflektiv membran også har dampspærrende effekt. Den går jo ikke.
Skrevet af nbang på 22 feb 2012 21:53
Hej igen

Tak for svarene. Jeg er er godt klar over, at reflektiv isolering ikke lever op til sin produktbeskrivelse og har fået tommelfinger nedad - ikke mindst i dette forum (undtagen af pev). Jeg bruger også den go'e gammeldaws mineraluld, 250 mm er hvad der er plads til ellers skal jeg gå med hovedet på skrå. Der var bare ikke nogen indlæg vedr. anvendelsen af refleksiv isolering til holde varme ude.

Jeg sad lige og spekulerede på om man overhovedet kan reflektere sommervarme infrarøde stråler væk fra taget ved at placerer en alumembran INDE i taget evt. lige under tagstenene. Refleksionen er vel kun effektiv hvis strålerne bliver stoppet ude i lyset FØR de rammer tagstenene ligesom KTM's metal trapezplader gør. Når sollyset/infrarød stråling rammer tagstenene bliver det, så vidt jeg husker, lavet om til termisk energi e.lign på indersiden af taget, og det lader sig ikke reflektere ud igen, men skal luftes ud - altså det samme som drivhuseffekt.

Jeg var ikke opmærksom på at en reflektiv membran også har dampspærrende effekt. Den går jo ikke.

Ikke korrekt. Den reflekterede varme vil helt korrekt hæve temperaturen på tagstenene yderligere, men det betyder også at der vil være større forskel på deres temperatur og den omgivende luft og derfor vil afgive varmen hurtigere end ved en lavere temperaturdifferens - dette betyder at mere varme er holdt ude af huset som jo var/er formålet.

Se iøvrigt her for reelle eksempler på god anvendelse af reflektiv isolering, udført af kritisk dansk ingeniør - og ikke en sælger fra en producent...


/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er min vurdering at den bedste anvendelse af diverse "vidunderprodukter" er at lade dem blive i butikken som sælger dem! De er som regel både dyrere, dårlige og med større skadesrisiko end traditionelle - og gennemprøvede - produkter. Jeg kan sagtens forestille mig scenariet med kondensdannelse inde i en konstruktion hvor er er indsat en tynd skive reflektiv isolering med folie på begge sider, specielt hvis den så også skal anvendes som undertag, dampspærre eller reflektor for varme og kulde, men måske kan produkterne anvendes under ganske specielle forhold, fx. i områder med høj varme eller kulde og lav fugtighed, hvilket vi generelt ikke har i Danmark.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Jeg har en simpel 40 m2 garage med fladt tag (tagpap) med 200 mm isolering under, min oplevelse er at der er dejligt køligt om sommeren (~ 18 grader). Tror et større problem i dit hus, vil være indstrålingsvarme fra diverse vinduer. Her kan en markise gøre underværker.

Varme vandrer opad. Det vil være mere end svært for varmen at vandre ned/vandret igennem 250 mm isolering. Den varme luft der måtte være under dine tagsten, vil søge opad igennem tagryggen. Og den er vel ventileret?
Med 250 mm isolering vil jeg mene der ikke er behov for mere isolering mod varmen. Jeg har kun 50 mm, som dog er mod røde teglsten, og det bliver ikke særlig varmt om sommeren. Før jeg isolerede var der stegende hedt når solen stod på.

Venlig hilsen

Jens

Annonce
Nej men for kulden er kravet 300 mm nu om dage.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Det skal nok være rigtigt. Jeg mente i forhold til, at det ikke vil være nødvendigt med ekstra refleksiv isolering i forhold til varmen. Den almindelige isolering vil være nok.

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis