Lydisolering mod naboer

Hej med jer,

Jeg har en rædsomt tynd væg ind til hvor mine naboer bor, og jeg kan høre hvert et ord der bliver sagt. Den er ca 4 meter lang, og 2.40 meter høj. Det jeg lurer på er derfor at lave en forsatsvæg, men vil godt bede om lidt råd først...

Jeg har tænkt på at bruge papiruld, idet det siges at dette skulle være bedre til lydisolering end rockwool. Kan det passe?
Isåfald, kan man købe batts med papiruld, eller er den eneste mulighed at få en mand ud og sprøjte det ind i det hulrum man skaber med en forsatsvæg?
Og, hvad vil dette da koste?

Jeg vil ikke kunne lave en forsatsvæg der går helt fra den ene ende til den anden. Der er nemlig monteret en vandtank for enden, som anvendes i forbindelse med min vandvarmer andetsteds i huset.

Jeg vil dog påpege at jeg hører støjen som kommende fra den anden ende (modsat hvor tanken hænger) og fra midten, men jeg vil gerne vide om det slet ikke er besværet værd hvis den ene ende - nok 50 centimeter vil jeg tro - slet ikke er dækket af forsatsvæggen. Altså: Støjen kommer IKKE fra den ende, men vil den forplante sig den vej udenom forsatsvæggen hvis jeg opstiller en sådan?

Måske er det et dumt spørgsmål, og jeg går da også ud fra at forsatsvæggen vil gøre masser af gavn for al støj der opstår bag denne, men synes alligevel lige at jeg ville spørge.

Iøvrigt læste jeg for et par år siden om en slags latex-kakler udviklet i Kina, der skulle være fantastiske til at lydisolere med, men har overhovedet ikke set dem på markedet. Har nogen kendskab til hvad der er sket med dem?

Jeg vil også godt vide om det er nødvendigt med en dampspærre. Nu er væggen jo imellem 2 beboede rum, hvor ingen af dem er hverken badeværelse eller toilet, så jeg formoder at dette ikke er nødvendigt?

Ellers er jeg lutter øre for alle tips og tricks I måtte kunne bidrage med!

På forhånd tak

Jazzman
Hej med jer, Jeg har en rædsomt tynd væg ind til... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej R623

Jeg har også været forbi den brochure der, men synes egentlig der er mere viden at hente herinde om mit specifikke problem.
Der er nok forskel på skrædderformede ørepropper og dem til 100 kr, men skulle det komme derud hvor det er eneste løsning synes jeg ikke de er så rædselsfulde, de billige af slagsen.. jeg vil forvente at forskellen ihvertfald ikke er 1400 kr værd.
De er iøvrigt ikke af skum, men af gummi. Dem af skum er irriterende fordi de lyder som om der er en dynejakke inde i øret på en.

Det er lidt svært med de der plader der nævnes som lyddæmpning. Enkelt ser det ud, men der er slet ingen specs på hvor mange db de dæmper udefrakommende lyd osv.
Jeg kan godt se at det ikke holder med kork - point taken!
Hvis problemet er at lyden transporteres via spær, vil problemet så ikke være svært at løse bare med en forsatsvæg?
Hvis nu man skulle være superprimitiv og billig... laver man 30 cm madress(er) der hænger fra loftet i kroge, og som hverken berører seng eller ny væg (5 cm fra hver), er man så ikke nået rigtig langt?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også