Lydisolering mod naboer

Hej med jer,

Jeg har en rædsomt tynd væg ind til hvor mine naboer bor, og jeg kan høre hvert et ord der bliver sagt. Den er ca 4 meter lang, og 2.40 meter høj. Det jeg lurer på er derfor at lave en forsatsvæg, men vil godt bede om lidt råd først...

Jeg har tænkt på at bruge papiruld, idet det siges at dette skulle være bedre til lydisolering end rockwool. Kan det passe?
Isåfald, kan man købe batts med papiruld, eller er den eneste mulighed at få en mand ud og sprøjte det ind i det hulrum man skaber med en forsatsvæg?
Og, hvad vil dette da koste?

Jeg vil ikke kunne lave en forsatsvæg der går helt fra den ene ende til den anden. Der er nemlig monteret en vandtank for enden, som anvendes i forbindelse med min vandvarmer andetsteds i huset.

Jeg vil dog påpege at jeg hører støjen som kommende fra den anden ende (modsat hvor tanken hænger) og fra midten, men jeg vil gerne vide om det slet ikke er besværet værd hvis den ene ende - nok 50 centimeter vil jeg tro - slet ikke er dækket af forsatsvæggen. Altså: Støjen kommer IKKE fra den ende, men vil den forplante sig den vej udenom forsatsvæggen hvis jeg opstiller en sådan?

Måske er det et dumt spørgsmål, og jeg går da også ud fra at forsatsvæggen vil gøre masser af gavn for al støj der opstår bag denne, men synes alligevel lige at jeg ville spørge.

Iøvrigt læste jeg for et par år siden om en slags latex-kakler udviklet i Kina, der skulle være fantastiske til at lydisolere med, men har overhovedet ikke set dem på markedet. Har nogen kendskab til hvad der er sket med dem?

Jeg vil også godt vide om det er nødvendigt med en dampspærre. Nu er væggen jo imellem 2 beboede rum, hvor ingen af dem er hverken badeværelse eller toilet, så jeg formoder at dette ikke er nødvendigt?

Ellers er jeg lutter øre for alle tips og tricks I måtte kunne bidrage med!

På forhånd tak

Jazzman
Hej med jer, Jeg har en rædsomt tynd væg ind til... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad fa... laver den "tank" der midt på væggen - jeg har aldrig set noget ligende.

For mig at se ligner det en fortrykt ekspansionsbeholder til et lille varmeanlæg - den skal bare skæres ned og flyttes et andensteds og det kan ikke gå hurtigt nok.

Rummet synes meget lille, du får svært ved at få plads til sengene når isolingsvæggen er på plads. Støder vinduerne op til hinanden, altså dit og naboens? - der kan også krybe lidt støj gennem rammen.

Men ellers op med humøret, det skal nok lykkes at reducerer støjen, men måske du også skulle kigge lidt på etageadskillelsen og udtænke en plan for dem.
Det er en ekspansionsbeholder, som jeg tror har hængt der i de 20 år som vandvarmeren har været der. Jeg har kun haft lejligheden i 4 år. Den har nu ikke forårsaget nogen problemer, men er da ikke det smukkeste man har set.
Hvad jeg har glemt at nævne er at karmen på vinduet kun er 5-10 cm bred, så selvom jeg så skulle få en blikkenslager til at flytte tanken, så ville der stadig ikke være et sted at skrue væggen fast i den ende af rummet, undtagen selvf. selve den originale væg som den bygges udenpå.
Jeg vil sandsynligvis rotere sengen 90 grader, så hovedgærdet kommer op imod vinduet.
Det vil give mig ialt 40 cms afstand til væggen, hvor man vel kunne bruge de 30 til en forsatsvæg.
Der er en 10 cm (eller måske er det mere) mur mellem vinduerne. Desuden er hans en lille altan foran soveværelset. Du kan se hvordan det ser ud her:

http://imgbox.com/aabBhmAX

Jeg bor til venstre for altanen.

Billederne er gamle, så det er ikke min seng der står på billedet. Jeg har derimod en stor dobbelt træseng, med et stort hovedgærde der vel går næsten en halv meter op over hvor ens hovede er.
Kunne man forestille sig at montere noget bag på sengen der isolerer eller skærmer imod lyd? Jeg tjekkede iøvrigt idag hvor tæt på væggen at min seng står. Hovedgærdet rører ikke muren, men det nederste af benet rører ved en liste som er langs væggen, forneden ved gulvet. Skulle denne lille kontaktflade monstro være istand til at transportere en masse larm op i hovedgærdet...?

Tak igen!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kunne jo prøve at rykke lidt med sengen, så den ikke støder op mod væggen og evt. stille sengen op på nogle klodser af neoprengummi, som du kan finde i det lokale byggemarked eller hos et firma som sælger udstyr til surfere, dykkere eller både. Endelig kunne du sove med den nye type høreværn som kan fås, således at man kan høre alt undtagen de toner man har fravalgt. Eller du kunne overveje at klage, flytte eller til en start tage en snak med din nabo og evt. få denne til at flytte lidt om.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hej Gert,

Tak for dine råd. Jeg skal overveje de ting du foreslår.
Jeg har en fornemmelse af at hvis jeg konfronterer de her mennesker med deres larm, som jo egentlig tit bare er livsglæde og latter - på et ret så sent tidspunkt - og ikke en tung hård storetromme, så vil jeg nok blive mødt med brok i min retning om hvor højt jeg snorker. Min kæreste rykker tit ind på sofaen pga dette, så jeg er slet ikke i tvivl om at det nok også ryger direkte ind til dem.
Mener du hovedtelefoner eller høreværn? Snakker vi ikke om dem fra feks Sennheiser som folk bruger når de rejser ud med fly i feks 8 timer og gerne vil høre musik uden kabinelarm?
Det var vist lidt sarkastisk - men jeg mener du bør flytte den beholder, og lave isoleringvæggen. Jeg husker tilbage, da jeg selv boede i en ligende lejlighed inde i byen og under samme forhold - i 9 meget lange år! Der købte forresten nogle lyddæmpende gardiner i ikea og de virkede - underligt nok

Musikerhøreværn er en sidste mulighed - http://www.in-ears.dk/oerepropper/produkter/oerepropper_koncerter/formstoebte_oerepropper_er-91525_musikerhoerevaern/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Efter biledet at dømme er den væg mellem de 2 lejligheder da ikke særlig tynd.
15 cm betonelementer - en standardløsning indtil for ikke så længe siden.
Men som det siges. Væk med den beholder. (Eller den kan hænges op på forsatsvæggen - og malet i rette kulør kaldes en installation

Dernæst kan du bygge den lydisolerende forsatsvæg. 2-3 lag gips på stålregler, udfylding med mineraluld, evt. særlige tunge batts. Det optimale vil være om du starter helt nede fra etageadskillelsen. (betondækket).

Der vil stadig være den såkaldte "flangetransmission" - lydgennemgang via etageadskillelser og skillevægge.
Hej R623,

Problemet er jo stadig at jeg ikke vil kunne føre enden af væggen helt ud til vinduet, da der ikke er noget der som jeg kan fastgøre den i.
De gardiner der, det var vel imod gadestøj at de virkede, eller hængte du dem op på væggen hvor de bøjede nabostøj af..?? Husker du navnet på disse gardiner?
En af mine venner nævnte igår den modbydelige Herr Fritzl som jo anvendte kork i lange baner for at lydisolere. Hvis vi ser bort fra at dette sandsynligvis er meget brændbart, er der så nogen her der er bekendt eller har erfaring med dette?
Høreværnet: Det var sgi dyrt for noget jeg går udfra gøres ligeså godt med en pakke små, blå og fedtede ørepropper, som jeg tror indeholdt 4 par og kostede en 50-60 kr.

Sitting Bull: Huset er fra 1960, så om det kan forklare hvorfor den uanset hvor tyk den måtte være alligevel isolerer så elendigt skal jeg lade være usagt, men det kan da være det er derfor. Også tak for dine råd!


der ligger også en lydtransport gennem spærene. Gulve og lofter har sandsynligvis gennemgående spær, som transporterer lyde ganske fortræffeligt.

 

Du må kunne lave en fornuftig overgang til vinduesrammen.

Du kan sagtens købe et "lydisolerende" gardien i Ikea - det bare et 2-lag tykt stof, og de skal monteres ved vinduet og dæmpe gadestøjen.

Såvidt jeg kan se på det billede af ydermur/altanen er huset fra 1950 og etageadskillelsen er et betondæk - så lang så godt.

Uden at vide det, tror jeg der er stor forskel på formstøbte ørepropper fremfor skumfiduserne.

Jeg tror du skal glemme alt om kork - det tager måske støjen fra dit soveværelse mod naboen. Har du ikke set "hjemmelavet" lydstudier beklædt med æggebakker - det virker nok ligedan - lyden absoberes i det bløde materiale - men hvad med at ringe til http://www.alpha-akustik.dk/?gclid=...zAodJGFwOA 

Skriv endelig tilbage når du har talt med dem




 




 



 



 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også