Sikring af eternitplader mod nedfald...

Hej.

Gavlene på mit hus er "trukket ind", således at der femkommer at tagudhæng på ca. 1 meter. (Se billede)



Jeg skal til at beklæde udhængets underside. Min plan var at benytte de samme 8mm eternitplader som bruges på facade og gavl.

Nu er jeg så kommet lidt i tvivl om det er forsvarligt: Hvis en plade (100x250 cm) skulle falde af, falder den 7 meter ned og kan formentlig være dødbringende. 
 
Jeg vil gerne have en ubrudt plan overflade.

Findes der andre plader som er bedre ?
Bør jeg lime pladerne fast i tillæg til skruer ?
Bør jeg finde en anden løsning, eksempelvis brædder ?

Nogen gode ideér til at lave en "sikker" løsning....

 Henning, Lolland

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der med ubrudt menes uden synlige skruehoveder så bliver det jo limtuben der skal gang i. >)

Hvis skruehoverderne må være synlige så er det ikke noget problem. Pladen vil ikke falde ned i et stykke, men vil rervne forinden.

Endeligt passer de 250cm vel ikke specielt godt til designet eller modulet.
Hvis udhængets faktiske længde er ca. 4,2 meter så ville 4 stk. plader af ca. 1 meters bredde, (altså ca. kvadratiske) være en elegant løsning).
Med ubrudt mente jeg blot at jeg helst ikke ville have mange små felter. Plader på 1x1 meter er helt fint. Skruer er også fint.

- Jeg er heller ikke nervøs for at hele plader skal falde ned, men en spids eternitstump med et areal som et A4 ark er formentlig temmelig alvorlig fra 7 meters højde.

Bygningsrelementet sætte ligeledes regler for højt placerede vinduer (hærdet eller lamineret) af samme grund. Jeg vil tro at en 8mm eternitplade stump er lige så farlig.


 Henning, Lolland

Mener helt klart at din bekymring er ubegrundet.

8 mm eternitplade er ganske solidt. Og hvis du overholder div. afstande til kanter, hul- og skruehovedstørrelser osv., så er risikoen begrænset. Særligt fordi pladerne vil revne/signalerer, risikoen før stumpen falder.

Faktisk tror jeg ar risikoen for at få et køleskab - der falder ud af et fragtfly i 8000 meters højde - i hovedet. Er større. >)
et køleskab - der falder ud af et fragtfly i 8000 meters højde


Det mener jeg da også, at man jævnt hen hører om!

Hvad med så at bruge Douglasplader eller tilsvarende? De knækker/splintrer som regel ikke, uagtet påvirkning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Sitting Bull på 18 feb 2012 22:10
Mener helt klart at din bekymring er ubegrundet.


Helt enig, eternitpladerne falder ikke sådan lige ned, det er faktisk et solidt produkt til bla.  udhæng og facader.

Jeg ville ikke være betænkelig ved at benytte hele plader til formålet.
Annonce
Rart lige at få en "second opinion". Jeg takker mange gange for svar.

 Henning, Lolland

Underlaget for opsætning af eternitpladerne skal være i orden, dvs. ikke for lang afstand  og du skal bruge de korrekte skruer i forborede huller, så der ikke kommer revner i pladerne.

Brug ikke lim mellem eternitpladerne og træunderlaget, men montér dem på de gummilister som fås. Lim kan få pladerne til at knække, når udhænget påvirkes af vinden. Pladerne må godt kunne give sig lidt.

Husk at der sikkert stadigvæk skal være ventilationsspalte i udhæng, så din tagkonstruktion kan udluftes.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hej Gert

Jeg overholder alle afstande mv. som producenten foreskriver, så det skulle være i orden. Det eneste er, at deres montagevejledning kun viser lodret montage. Jeg ringer til dem i morgen for at høre om der er noget jeg skal være opmærksom på ved "udhængs-montage".

Udhænget er ventileret.

Tak for svar.

 Henning, Lolland

Kan da vist ikke passe.
De anvendes da også som underbeklædning i udhæng.
(Eller var det underbenklæder >))
Ja, har i årevis været anvendt som både underbeklædning og loftsbeklædninger.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis