Skødespil

Den ru overflade på vores skødespil er slidt væk. Så nu glider tovet i spilkoppen.
Nogen der har et godt forslag til at behandle overfladen.
Vi har selv tænkt på at bruge en Dremmel til at slibe små lodrette fordybninger i spilkoppen.
Venlig hilsen Jesper
Den ru overflade på vores skødespil er slidt væk.... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du finder et sandblæsefirma, burde det ikke koste alverden.
Så kan de også afdække, med speciel tape, så der kun sandblæser, hvor det ønskes.

Sandblæsning giver ikke skarpe kanter, men dog god ruhed.

mvh jens

 

Skrevet af andersbr på 10 feb 2012 20:24

Måske noget gummiagtigt var en ide...?

Nå Bare en tanke ;-)

G/flex er som navnet antyder - flexibelt og vil helt sikkert holde fast på torvværket.

Kender man en der kan håndterer " Lynæs'es værktøj" så er det også en god løsning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jesper.

Inden du går til yderligheder med dit spil, er der nok et par ting du skal overveje!
Nemlig hvilket materiale er det lavet i?
Er der nogen overfladebehandling af spillet?

Jeg har et gammelt spil der står i en bronze overflade... men det er også fra en gl Maage der blev bygget i 1919... og selve båden er hugget op nu!
Så har jheg spillene der er på min nuværende båd, de er også støbt i noget bronze agtigt... men er efetrfølgende forniklet, hvilket er overfladen de står med (de blev for et par år siden strippet og poleret op og genbehandlet ned nikkel).
Så kan der være tale om et spil der er støbt i rustfast stål, men det er dyre spil, så nok ikke særlig sandsynligt...

Hvis du sandblæser eller rouleter din overflade vil den jo komem til at fremstå med bundmaterialet som overflade... medmindre du få hele skidtet forniklet igen!

Bare så du er klar over det, inden du går igang :-)

MVH Njord

MVH Njord

Ja hvis det ikke er af rustfri, så er det helt sikkert en skidt ide, at pille for meget i overfladen, hvis der en forkromning tilbage.

Det er nok ikke helt billig, med en gang omforkromning...

mvh jens

Alt er jo relativt...

Men jeg vil ikke kalde min pris dyrt..

Jeg kan da sige jeg gav 500,- for at få dem strippet og forkobret og forniklet.... 4 stk ialt...
Men så skal det nok siges det var en "vennetjeneste" da vi brugte en anden del af firmaet i jobsammenhæng...

Renoveringen af spil er iøvrigt omtalt i diverse aviser og der kan findes adskillige ertikler om det på nettet, med tilhørende billeder..
Indmaden kan ofte opdateres med nye paler da de kan blive slidt og nye fjedre da de bliver slappe med tiden.. så skal det hele jo renses af og have ny fedt..
Fedt, paler og fjedre koster ikke alverden... Specielt ikke hvis man checker prisen i UK.. Jeg fik mine dele hjem til ca halv pris af hvad de skulle koste i DK... incl transport omkostningerne.

Der kan også findes renoverings anvisninger på Youtube for en del modeller... Fx kan det være lidt svært at gætte hvordan de skilles på den rigtge måde.. og her er nettet altså en stor hjælp...

Husk at tage billeder af hvordan det er samlet INDEN du adskiller.. så har du noget at checke med hvis det bliver svært :-)

PS. selv om man ikek kan finde den helt rigtige vejledning til det spil man har, kan man ofte få tilstrækkelig inspiration til hvordan opbygningen / adskillelsen er på en nyere / ældre model.. det virkede fopr mig :-)
Jeg mener også der er tidligere tråde om emnet her på LDS....

MVH Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg forstår da ikke hvorfor det skulle være en skidt idé at rulletere dem, der er jo alligevel ingen crom tilbage på de slidte flader, eller de kan være uden crom eller endog plastik.

En rulletering skal jo ikke være skarp men tillade en lille smule tov at trænge ind i sporene uden at skære i det.

Man skal altså IKKE ha' en ru overflade, den skal være glat med ujævnheder .

 

 


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis rouleteringen ike er for skarp i geomerien så vil det da være OK.
Problemet kan være at der bliver for skarpe kanter i rouleteringen, så det bidder for hårdt i tovet.
En anden problematik kan være at du vil få svært ved at rouletre overgangene mellem de fornoklede områder og de områder hvor der er slidt af. Niklen kan være rigtig hård...

MVH Njord
Nu kan det jo blive ret omfattende, hvis man skal til at forklare folk at fint smergellærred kan fjerne de evt. skarpe kanter. At lime noget på som har en høj friktion ubelastet, er helt hen i skoven, skødet vil ikke løbe af spillet, men forsøge at hugge i selv om det slækkes ud. Det skal faktisk virke glat, som en barnerøv når det er ubelastet. Det er belastningen, som ved hjælp af diverse ujævnheder i koppen skal holde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af hasseltoft på 10 feb 2012 20:41
Det der rulleværktøj vil nok også give noget lignende, er det et standard værktøj?
Venlig hilsen Jesper
Ja rulleteringsværktøj er rimelig standard, men det kræver jo så også, man har en drejebænk.
Rulleteringen kan laves fra at være en svag makering, og til en med helt skarpe toppe. (det sidste er nok ikke ønskværdigt)

Hvilket materiale er skødespillet lavet af, og er der forkromning på den blankslidte flade?

Mvh jens
Rulletering er flere ting min ( den viste ) laver krydsrolletering, som ligner små rudere. De fås i flere varianter, og så fås de også som lige .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også