Nye fliser på badeværelse..

Jeg har købt hus fra 1980 og er lidt træt af badeværelset.
Hvad må og hvad skal jeg gøre..

Vil have nye fliser og ved ikke om jeg skal pille alle de gamle af eller ligge over på de gamle ??? der er ingen løse fliser og har ikke været det i 30 år.
Hvad med menbran ???
Hvad med risten ???
Strøm ?? der er sådan en gammel vådrums kontakt. m jeg trække jord til den og sætte en alm kontakt op ??
Jeg vil gerne have en mur op ved siden af bruserne...kan jeg sætte en i multiblokke og efter beklæd den med fliser ??

Regner med alle de andre vægge vil jeg banke fliserne af og pudse væggerne ..
Håber på gode råd..
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bank de gamle fliser af med en hammer og mejsel, giv det hele engang lip ws30 vådrums membran. Derefter multifliseklæb og sæt nye fliser op.
Du må gerne skifte kontakt.
Mur ved bruser, ja du kan sætte en ny op uden problemer og beklæde den med fliser.
Du må skifte kontakten, men du må ikke selv trække jord til den. Faktisk måtte du heller ikke skifte kontakten hvis den var med jord.

Risten kan du beholde eller skifte, men når nu du har fliserne af tjekker du lige om betonkanten er synlig i afløbet, det må den ikke være. Er den det, skal du lave det om af hensyn til fugtskader:
http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/beton-i-gulvafloeb/

Der er ikke noget problem i at mure en mur op i multiblokke, men de skal vådrumssikres som de andre vægge (hvis det er en del af brusenichen, som det lyder som om).
Faktisk måtte du heller ikke skifte kontakten hvis den var med jord.

Hvorfor ikke? Efter det blev et krav med HPFI i boliger, troede jeg egenligt, at man måtte udskifte indendørs stikkontakter med jord - og dermed med tre huller - op til 250 V i boligen. Er det fordi det er et vådrum, man ikke må?
Er det blevet krav om HPFI relæ ???
Jeg har lige købt huset her fra 1977 hvor der kun sidder HFI ??
sik.dk har svar på det meste omkring strøm. Der står følgende:

4.1 Skal jeg have udskiftet min HFI-afbryder med en HPFI-afbryder?

Hvis der allerede er installeret en HFI-afbryder, som beskytter installationen, skal den kun udskiftes, hvis den ikke fungerer korrekt (lever op til sikkerhedskravene).
Hvis man har et apparat tilsluttet installationen, og fabrikanten i sin vejledning foreskriver at dette apparat skal være beskyttet på en særlig måde, fx. ved HPFI eller fejlstrømsafbryder af type B, så skal det opfattes som et krav til den del af installationen som apparatet er tilsluttet, at installationen (mindst) er beskyttet som det er krævet i vejledningen.
Fint...
Hvad så med stikkontakt med jord ???lyder til det i skriver at den kun må skiftes hvis der er HPFI ??
Regnede bare med jeg kunne trække jord for lampestedet og den den anden udtag ?
Skrevet af Urup på 07 feb 2012 11:26
Fint...
Hvad så med stikkontakt med jord ???lyder til det i skriver at den kun må skiftes hvis der er HPFI ??
Regnede bare med jeg kunne trække jord for lampestedet og den den anden udtag ?
Der er ikke noget problem i at have stikkontakter med jord på et gammelt HFI-relæ. Men da du ikke selv må trække nye ledere kan du trygt overlade det til din elektriker at rådgive dig
Hvorfor skriver i så at det må man gøre hvis der er HPFI ?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis