udvide eksist. el installation

Skal have sat 5-6 stikkontakter op på vores øverste etage, 
og vil lige sikre mig at det bliver gjort korrekt.

Jeg regner med at koble mig ind på en eksist. ledning, og så samle dem med muffer i en samleboks. Således at der jo bliver 3 kabler samlet i én muffe pr. leder.
Eller evt. køre videre fra et alm. loftsudtag. Ikke ud fra selve fronten på udtaget, men koble mig på der hvor kablet kommer ind i udtaget.

Er dette en korrekt løsning, eller må man kun køre videre fra en slutstation ?

Skal have sat 5-6 stikkontakter op på vores... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke selv lave den slags, da det er ændring af installationen.
Så brænder hytten ned, pga. dine installationer, så er der ingen forsikrings dækning.

Yderligere, så vil jeg anbefale dig at få lagt en ny gruppe ind, og så trække den seperat op til 1. sal, så har du mere sikkerhed, og du vil samtidigt få et mindre spændingsfald, da du med stor sansynlighed får en kortere kabel-føring til 1. salen på dén måde.

Sidste ting du skal være OBS på, er om du har kotslutningsstrøm nok i den sidste stikkontakt, til at sikringerne til dén gruppe du forlænger, vil springe. Ellers er du endnu mere på rumpen.

Så det bedste råd:
Brug nu de penge det koster, og få en elektrikker til at komme og lave den installation, da det er et MEGET dumt sted at spare, da du mister forsikringen.

At udvide sin installation med 5-6 stikkontakter og lave det selv er ulovligt , men det der mørkesnak om at forsikringen ikke dækker ved en brand holder ikke , det ville være umuligt at bevise hvem der har lavet arbejdet , og det der med spændngsfald og kortslutningstrøm i sidste stikkontakt er også noget tågesnak.
Det bedste ville være en fagmand til at lave arbejdet , og det ville være en god ide med en ny gruppe til at forsyne de nye stikkontakter.
Mange elbrande opstår fordi en karlsmart har leget elektriker............. 

elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis noget hjemmefusk starter en brand kan en blind brandinspektør mærke med sin stok at det ikke er professionelt arbejde, og man kan se nogenlunde hvornår det er lavet ud fra det meteriel der er brugt.
Ja kan ikke forstille mig det kan skabe problemer.

Vi har fået lavet alt vores El, af en elektriker som vi kender.
Materialerne købte vi da selv i Harald Nyborg.

Jeg har også lige forhørt mig hos ham, at det nu var den rigtige måde at gøre det på.
Så om ham kommer og gør det for os eller jeg selv gør det, kan næppe opspores af en brandinspektør.. fingeraftrykkene er jo brændt væk under en brand 

Det med en ny gruppe til 5-6 stikkontakter giver ingen mening... for havde der nu været 5-6 stikkontakter yderligere i den eksist. installation havde dén jo ikke haft sin egen gruppe.

Så vidst jeg ved står der ikke noget i stærkstrømsreglementet om hvor mange stikkontakter man må have i én gruppe ?

p.t. indeholder den gruppe vi skal udvide nu 4 loftsudtag og 9 stikkontakter. Den udvider vi så med 5-6 stik.

Man kan altid se om det er en elektriker der har udført installationerne eller en GDS eller LDS. Fra den 1. maj 2012 skal alle huse der sælges efterses af en aut. el-installatør, så hvad der er sparet nu, kan blive dyrt senere - altså hvis der ikke går ild i huset i mellemtiden. Ens brandforsikring dækker ikke altid fuldt ud, hvis det efter branden konstateres at årsagen til branden er LDS eller GDS, og brandinspektører ved godt hvad de skal kigge efter. Ellers ved forsikringsselskabernes taksatorer det!
Jeg rådgiver aldrig om hvordan man skal omgå lovgivningen, men jeg kunne ikke dy mig for at svare alligevel - for nu at komme de normale indsigelser i forkøbet!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis