udvide eksist. el installation

Skal have sat 5-6 stikkontakter op på vores øverste etage, 
og vil lige sikre mig at det bliver gjort korrekt.

Jeg regner med at koble mig ind på en eksist. ledning, og så samle dem med muffer i en samleboks. Således at der jo bliver 3 kabler samlet i én muffe pr. leder.
Eller evt. køre videre fra et alm. loftsudtag. Ikke ud fra selve fronten på udtaget, men koble mig på der hvor kablet kommer ind i udtaget.

Er dette en korrekt løsning, eller må man kun køre videre fra en slutstation ?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver, at du vil sikre dig, at det bliver gjort korrekt, er det så fordi, du ikke stoler på elektrikeren? Men du kan godt lave det på den måde, du har skitseret. For det er vel meningen, at du selv laver det.

fase
jo jeg vil lave det selv.
Gad bare ikke høre på folks belæring omkring at det skal laves af en aut. elektriker

Men er der ingen regler for hvor mange installationskabler man må samle i en muffe?

Gad bare ikke høre på folks belæring omkring at det skal laves af en aut. elektriker  
Hvis du vil være sikker på, at du ingen kommentarer får, skal du nok ikke spørge om råd.

Men er der ingen regler for hvor mange installationskabler man må samle i en muffe?
Nej men en tre,fire, fem stykker.

fase
Skrevet af S. fabrin på 30 jan 2012 08:40

Hvis du vil være sikker på, at du ingen kommentarer får, skal du nok ikke spørge om råd.

Nej men en tre,fire, fem stykker.

Vil det sige at i princippet må du samle 5x 1,5 kabler i 1 muffe (hvis der er plads) og hver af de 5 kabler kan måske føde 10 stikkontakter.

Vil det sige at i princippet må du samle 5x 1,5 kabler i 1 muffe (hvis der er plads) og hver af de 5 kabler kan måske føde 10 stikkontakter.

Jeg går ud fra, at du mener ledninger, når du skriver kabler. Så svaret er ja.

fase
Annonce
jeg mener installationskabler som man benytter til faste installation 3x1,5

tak for svaret.. så er det jo bare at gå igang.
Du skal være opmærksom på, at du ikke må skjule din samleboks bag en væg eller lignende. Det skal være muligt at komme til samlingen.
Når man samler flere ledere i en muffe er der stor risiko for at de kommer til at ligge så de senere kan forskubbe sig og give dårlige forbindelser som medfører varmeudvikling og brandfare.

Det er væsentlig sikrere at bruge skrueløse samlemuffer som disse:

http://www.wago.com/cps/rde/xchg/wago_gt/style.xsl/dan_20925.htm

Jeg ved godt at elektrikere sjældent bruger disse, men det skyldes mest at: "Det plejer vi ikke"

Men du må stadig ikke selv lave det.
Skrevet af akselj på 30 jan 2012 10:01
Når man samler flere ledere i en muffe er der stor risiko for at de kommer til at ligge så de senere kan forskubbe sig og give dårlige forbindelser som medfører varmeudvikling og brandfare.

Det er væsentlig sikrere at bruge skrueløse samlemuffer som disse:

http://www.wago.com/cps/rde/xchg/wago_gt/style.xsl/dan_20925.htm

Jeg ved godt at elektrikere sjældent bruger disse, men det skyldes mest at: "Det plejer vi ikke"

Men du må stadig ikke selv lave det.

dem du henviser til er jo bare samling af en ledning.. Det er jo ikke en fordeler
Brug du bare de gode gamle samlemuffer , hvis der ikke er plads nok kan du bruge dobbelte samlemuffer , når du har lavet en samling med samlemuffe og spændt skrue godt så hold i muffen med den ene hånd mens du trækker i hver enkelt ledning for at sikre at de er spændt fast , brug en spidstang.
Men det du går i gang med er absolut ulovlig...............

elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis