Varmeflyter=kuldeflytter

Hvad gør man, når varmeflytteren over brændeovnen bare giver kold luft i den anden ende af huset? Ja i alle rum faktisk. Rør er isoleret, men luften er kold og det skaber kondens, som faktisk skader loftet rundt om udblæsningshullet...

Hilsen Lars Jørgensen
Hvad gør man, når varmeflytteren over brændeovnen... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Pizzabager

- 30 grader i stuen, det må da koste noget brænde .  

Jeg er helt enig med dig i, at en alm ventilator kan være god nok til at skubbe varmen rundt imellem nærliggende rum. Den er dog knapt så god til at flytte den varme luft til de fjernere rum i huset.
Jeg købte for nogle år siden også en ventilator i Bilka - det var bare en stor ø 40 cm gulvmodel med fjernstyring og meget andet, til blot 300 kr. Den kan også flytte en del varme, men støjer for meget til flere timers brug. Og så er den iøvrigt god om sommeren til at flytte koldere luft fra terrassen og ind i stuen!!

Hej Uldal

- enig med dig i, at en stor diameter er bedst, men hvorfor føre et isoleret rør på loftet, når det kan føresuisoleret under loftet, så evt varmetab bliver i rummet?

Også enig i, at den varme luft bør føres ind i 'det kolde rum' for neden - men den skal helst tages foroven i 'det varme rum' - ikke?

med venlig hilsen

Jeg kan udmærket tilslutte mig den med bordventilatoren.
Jeg har en meget stor brændeovn på værkstedet på 112 m2, som jeg kan fyre voldsomt i, men jeg får ikke ordentlig varme, hvis ikke jeg har mindst en ventilator kørende, som "skyder luften rundt.
Jeg har ventilatoren stående oppe under loftet, og på den måde får jeg bevægelse i den varme luft under loftet. Selv om der er konvektionssystem på ovnen, er det slet ikke nok til at cirkulere varmen.

Med venlig hilsen
ktm

Lgs, til dit sp. Ang. Rørisolering. Hvis du fører et uisoleret rør frem, kan du ikke styre, hvor du egentlig ønsker opvarmning. Den smule sekundør varme der opnåes ved et uisoleret rør, tabes ved, at røret kører under loftet, hvor der i forvejen er den højeste temperatur. Rigtigt som du skriver: indsugning højest oppe og udblæs nederst. Der er ingen ide i, at fodre et lokale med varm luft oppe under loftet. Så skal der ihvertfald være drøn på den blæser. Jegnhar selv haft en ejendom, hvor vi fik installeret "grisetryner", men den smule spredning er ikke så effektiv, at det kan forsvare det el forbrug en blæser har. Jeg mener stadig, at en luft/luft varmeveksler er det eneste anvendelige. Kan nogen huske fra børneårene, hvor der var riste mellem stuerne i væggen ved siden af kakkelovnen? Den luft der røg gennem risten, kunne kun lige hole tapetet tørt.

Mon ikke, at vi taler lidt forbi hinanden - uldal!

Mit forslag går ud på, at suge varm luft ind i et fx ø20 cm rør oppe under loftet i bryggerset, hvor pilleovnen placeres. Propellen inde i røret blæser så den varme luft fremad til den anden ende af entreen mv - men med udblæsning nede ved gulvet. Her kan jeg ret nøjagtigt bestemme, hvor jeg vil have den varme luft hen.

For at undgå for meget afkøling vil jeg netop hænge røret op under loftet, hvor der er varmest. Det 'vacuum' der herved opstår i bryggerset, skulle gerne skabe den ønskede luftcirkulation i entreen og nogle af de andre rum. Jeg ønsker selvfølgelig ikke et 'stormvejr' inde i huset - blot lidt alm cirkulation.

Du har helt ret i, at en alm varmeveksler nok er bedre - men jeg vil hellere holde varmefordelingen lidt lavteknologisk og billigere. Endvidere vil jeg til et par andre rum, tæt ved bryggerset montere nogle mindre 'rørblæsere' - også for at kunne cirkulere den varme luft til de køligere rum.

Du har helt ret i, at en alm rist uden blæser, ikke har den store virkning. Der skal noget luft på.

Forstår du mig bedre nu!

med venig hilsen

Leif

Hmm, mit problem har på en måde løst sig selv. Motoren er stået af, så nu virker lortet slet ikk...

Hilsen Lars Jørgensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også