Varmeflyter=kuldeflytter

Hvad gør man, når varmeflytteren over brændeovnen bare giver kold luft i den anden ende af huset? Ja i alle rum faktisk. Rør er isoleret, men luften er kold og det skaber kondens, som faktisk skader loftet rundt om udblæsningshullet...


Hilsen Lars Jørgensen
Hvad gør man, når varmeflytteren over brændeovnen... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne godt lyde som om den isolering ikke er blevet lavet ordentligt, og som tidligere nævnt, at der er utætheder i rørene.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvilken størrelse rør der er trukket hvor, og hvilken størrelse blæser der er monteret.

 

Jeg tror Jens har fat i noget af det rigtige. Efter systemet har kørt hele dagen og brændeovnen har kørt på fulde knald, så er der ingen kondens. Isolering er mindre fugtig, og faktisk nåede lidt af varmen helt ned i den anden ene af huset.

Men hvor stort et varmetab er acceptabelt pr. meter?


Hilsen Lars Jørgensen
luften nedkøles ikke ved hastighed, skulle den noget ville den blive varmere, men kun lidt. vindchill er fordi luften flytter varmen fra det den rammer, træder man på et trægulv der er 20 grader med bare fødder, føles det ikke koldt, træder man på et flisegulv der er 20 grader føles det koldt, det er fordi flisegulvet flytter varmen fra din fod ned i flisen. vindchill fungere på samme måde, stillestående luft isolere ganske fint, derfor hvis du står udenfor i -10 grader og det er komplet vindstille føles det ikke super koldt, men er det -10 grader og blæser kan det hurtigt føles koldt. luften er ikke koldere, men man bliver hurtigere afkølet.
har dog også hørt at sådan varmeflytnings systemer skulle virke bedre hvis man vender ventilatioren så den suger fra de kolde rum og blæser luften ind i det varme rum, kold luft fylder også mindre end varm så der bliver flyttet lidt mere luft.

bare lige for at være sikker, dørene er åbne i de rum der skal modtage luft ikke?, ellers kan det jo i sig selv gøre at den vame luft ikke kan komme ind..
Nu ved jeg ikke hvor mange af jer der så vejr udsigten her ved 21,00 tiden. I morgen skulle vi få ned omkring 3 minus men p.g.a. vindhastigheden vil det føles som var det minus 15.
Så må der også være noget om min teori
Annonce
Nej Håndværker, som du selv skriver, føles det som -15 grader, fordi vinden øger fordampningen fra huden og derfor føles det koldere.

fase
Nøgleordet er FØLES
hehe, håndværkeren jeg kan ikke helt gennemskue om det er ironi eller du mener det ?
Men det med hastigheden har jo bare noget med hvor meget energi der bliver flyttet, hvis du har stillestående luft omkring dig flytter det ikke meget energi væk fra kroppen. Mens hvis der kommer ny luft til hele tiden så flytter den mere. Lidt ligesom din isolering ikke virker hvis det blæser ind i den. Prøv evt. med en strikketrøje, som ikke er varm i blæsevejr, mens den er okay varm hvis du lige tager en regnjakke udenover. Den er så ikke specielt varm alene . så hvis røret er meget koldt og kan optage en masse energi vil luft med højhastighed blive koldere, end en meget langsom strømning der ikke har direkte kontakt med det omkring liggende rør være varmere, men tror nu det er rent teoretisk. At man kan få en så fin og stille laminær strømning ;D

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Skrevet af Håndværkeren på 26 jan 2012 00:48
Nu ved jeg ikke hvor mange af jer der så vejr udsigten her ved 21,00 tiden. I morgen skulle vi få ned omkring 3 minus men p.g.a. vindhastigheden vil det føles som var det minus 15.
Så må der også være noget om min teori

Ved nærmere og nøjere eftertanke er der i løbet af natten opstået en tanke inde i mit gamle hoved, der går ud på, at du vist er ude på at yppe kiv??

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå så røg den teori
Nej min gode "kan trækkes med" yppe er ikke det jeg bruger mit liv på, men kan jeg komme til at drille, det er sjovt.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis