Reduktion 100x150 mm til ventilation

Hej med Jer!!

Jeg har forgæves forsøgt at finde en reduktion til flexslangen fra min emhætte. Flexslangen er 150 mm, men hullet i muren er kun 107 mm.

Det har kun lykkedes mig at finde en reduktion fra 150 til 125 mm og endnu en fra 125 til 100 mm. Er det nogen særlig god løsning?

Jesper
Hej med Jer!! Jeg har forgæves forsøgt at finde... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo ikke for at genere nogen at man laver regler og vejledninger, men det er jo ud fra erfaringer i hverdagen man stiller krav, og så kan det jo være lige meget om man er i gang med en renovering eller nybygning.
Ved enfamiliehuse er det er vel ikke helt entydigt at ventilationskanler for mekanisk ventilation skal udmunde i højde med tagryggen.

Bla. fordi bygningsreglementet kun fastsætter kravene for naturlig ventilation. Derimod omtales kravene til eventuel mekanisk ventilation ikke direkte i BR10.

Derimod omtales emhætte specifikt:
"Emhætten skal have regulerbar, mekanisk udsugning og afkast til det fri og have tilstrækkelig effektivitet til at opfange de luftformige forureninger fra madlavningen"
Hvis det var et krav at emhætten skulle have udkast ved tagryggen ville dette fremgå.

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id145/0/42
"vækker" lige denne tråd igen. Har besluttet at bore hullet store ved at bruge en boremaskine og en mejsel. Udgangsrøret på emhætten er 153 mm. Hvilken rørgennemføring passer til denne? Er det en alm. 150 mm jeg skal have fat i?

Jesper
Hej igen
Ingen bud på hvilken rørgennemføring jeg skal bruge når udgangen fra emhætten er 153 mm?
Det jeg mener med at emhætten skal føres til rygning, er noget rent håndværksmæssigt, da der så (næsten) aldrig vil opstå overtryk ved afkastet/taghætten, som kan få det til at trække ind/ned gennem emhætten.

Reglen for afkast for en emhætte er, at den ikke må virke generende for omgivelserne, hvilket der er en risiko for ved afkast gennem væggen, hvor det kan give luftgener og give fugtproblemer i udhæng og tagkonstruktion.
Ligeledes vil et 1½ plans hus med tagvinduer/kviste risikere gener med mados ind gennem vinduerne, hvis aftrækket ikke sidder ved rygning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis