Ledning til indbygningsspots

Har købt nogle indbygningsspots som skal sidde i udhænget ved min carport/værksted som ligger lidt fra selve huset med en læmur imellem.

Der var pudsigt nok ikke ledninger med i æsken, men på monteringtegningen er der angivet at ledningen skal være 0.75mm2 H03VV-H2. Er det en alm. billig ledning i stil med dem man køber i rulle hos onkel harald til ca 150 kr for 100m eller er det en særlig ledning? Har før installeret lignende spots hvor der fulgte ledning med og det lignede bare alm flad ledning som den man typisk finder fastmonteret på en lampe.
Såfremt det er en alm. ledning, må denne så også anvendes mellem hus og over til carport/værksted eller skal der anvendes inst. kabel der?


Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Har købt nogle indbygningsspots som skal sidde i... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Don John på 18 jan 2012 18:00

Godt indlæg kll, det var ikke kommet på da jeg skrev mit sidste indlæg.

ad 1) ok, var jeg så ikke klar over, men gør det jo ikke dårligere med en højere IP klasse.

ad 2) det er som fast installation.

ad 3) producenten anviser jo netop omtalte kabel og der er ikke opgivet oplysninger om at det kun er tilladt hvis de installeres som armatur og at der skal anvendes anden kabeltype hvis det er fast installation.

Dem jeg har købt er hvidmalede og kan ikke huske om det var 200 eller 250 kr. jeg gav for et sæt med 3, hvilket jo ikke er meget mere end prisen for diodepærerne der medfølger, så vil næppe kalde det overpris


ad 3) Det er ikke forkert brugsanvisning, da du som alm. gør det selv mand kun må montere en lampe fra en udløbsroset eller lign.
Til denne installation er et tværsnit på 0,75 mm2 godkendt.

Til fast installation hvor det kun er elektrikeren der må udføre det er der krav på minimum 1,5 mm2, og det ved elektrikeren.

Derfor fortæller din brugsanvisning hvor det du må lave skal udføres og ikke hvordan elektriekrens arbejde skal udføres.
Skrevet af Mikael Kjærgaard på 21 jan 2012 14:08
Det sjove ved dette her, er at nordlux faktisk siger at det 2x0.75 som altid følger med deres sæt, gerne må bruges, når man spørger dem direkte, og at det desuden er godkendt til 90grader.

Man Må også godt bruge det kabel der følger med, hvis man fx. montere det i et lampeudtag. Kig evt. indlægget over dit 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også