Ovenlysvinduer montering bølgeeternit og højde

Følg tråden
cp_
cp_
Postnr: 5000
cp_ cp_

Hej

Jeg skal til at montere ovenlysvinduer på min første sal. Det er rooflite 78x140 (dem med håndtag forneden). Det er 45 graders tag hældning (bølgeeternit).

Er der en gængs højde man bruger? eksempelvis 220 cm fra gulvhøjde til øverste del af vinduets karm? 

Og hvis nogen har prøvet ovenstående med bølge eternit tag, nogle gode tips? det lader til man skal have tagplader rundt om vinduet af for at montere inddækning. Det forekommer mig ikke helt let med de store bølge eternitplader...

Min plan er:
1. Skære hul i taget indefra med bajonetsav (78x140 + 1cm ekstra?).
2. Montere vindueskarm
3. Afmontere skruer fra bølgeeternit pladerne rundt om og skubbe dem fri (kan det lade sig gøre?)
4. Montere inddækning
5. Skubbe bølgeeternit pladerne ind igen og skrue dem fast.
Nogle gode råd?

Med venlig hilsen

CP.
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Men alt det fremgår jo af monteringsanvisningen.
Osse vindueshøjden over gulv. Som formodentlig skal svare til kravene for redningsåbninger.

Og det er rigtigt at der skal afmonteres, tilskæres og genmonteres et antal plader for at vindue, incl. inddækning, kan monteres.

Enten ind på Rooflites hjemmeside.
Eller Veluxes: http://www.velux.dk/professionelle
cp_
cp_
cp_ cp_ Trådstarter

Hej hpox

Jeg har naturligvis læst monterings vejledningen, og den svarer ikke på mine spørgsmål.
1) Der er ikke angivet nogen gængs højde over gulv. Måske er der ingen?
2) Der vises eksempler med tagsten og skifter ved montering, disse kan jo nemt pilles op "midt på" taget for at lave plads til inddækning, modsat bølgeeternit, derfor spørger jeg om erfaringer med at skubbe dem fra hinanden (uden at skulle afmontere samtlige plader fra en ende af).

Venlig hilsen
CP.
hpox
hpox
hpox hpox
Men det er jo lige det jeg siger mand! :o)
Hvis vinduerne skal kunne fungerer som redningsåbninger så er der en maximal afstand fra gulv til redningsåbningens nedre afgrænsning.
cp_
cp_
cp_ cp_ Trådstarter
De skal ikke fungere som rednings åbninger (der er galv vinduer til det).

Det du siger er ?
Det er ingen gængs højde der bruges ved montering af ovenlysvinduer uden redningsåbning?

Bølgeeternit plader afmonteres nemt midt på taget ved at skubbe dem fra hinanden?
hpox
hpox
hpox hpox
Mht. bølgetagpladerne så skal du måske afmonterer 6 plader. Hvis det er B6 plader.
Afhænig af om der er monteret fra højre mod venstre eller omvendt, (kan ses på overlægene), så starter du med øverste plade.

Hvis vi antager at de er monteret fra venstre mod højre så starter du med øverste venstre plade.
Udtager 2 skruer i pladen ovenover, 2 skruer i pladen til højre samt de 2 skruer i den plade du vil fjerne. Evt. løsner eller udtager en skrue i den plade der ligger diagonalt til højre ovenfor den du vil afmontere.
Nu kan pladen trækkes nedad og fjernes.
Resten er barmemad for dværghøns.

Monteringen er nemmest at forklare når du kommer dertil. Men der er et par fiduser specielt med den sidste plade der skal monteres.
hpox
hpox
hpox hpox
Nej så er der ingen gængs placering.

Men du skal jo tænke over lysindfald, eventuelle indbliksgener, rengøringsadgang, om børn og hunde skal kunne kikke ud af vinduerne, osv.

Velux igen hvis du skal inspireres! .o)
hpox
hpox
hpox hpox
Min afmonteringaanvisning var vist ikke kelt korrekt.
Der skal udtages 4 skruer og løsnes 2.
Det kommer helt af sig selv når du møder problemet. Husk at have pressenninger osv. parart.
hpox
hpox
hpox hpox
Rækkefølgen var osse forkert! :o)
hpox
hpox
hpox hpox
Håbet er jo lysegrønt!!!
Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup
Jeg ville nu afmontere de nødvendige tagplader inden montagen, og så følge monteringsanvisningen slavisk.

Husk at du ikke må bearbejde eller genmontere asbestholdige tagplader.
hpox
hpox
hpox hpox
Ja, hva' ellers, Nautrup.?
hpox
hpox
hpox hpox
Jeg mener da et det er utrolig svært at montere den type ovenlysvinduer hvis man undlader at fjerne tagbeklædningen - forinden! :o)
cp_
cp_
cp_ cp_ Trådstarter
Nåede ikke at få lavet hul idag, da jeg vurderede det var for sent på dagen(ift. at blive færdig samme dag), da placeringen langt om længe var på plads. Satser på en tidlig start imorgen
Taget er fra 1995 (Danske Eternit), så ingen asbest. der er ingen beklædning eller isolering under taget. Kun spær og tværgående lægter (vinduerne placeres mellem spær).

At pille tagplader af inden jeg saver hul giver ikke umiddelbart mening - da nogle af de plader rundt om hullet overlapper hullet.
Eller ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.