Ovenlysvinduer montering bølgeeternit og højde




Hej

Jeg skal til at montere ovenlysvinduer på min første sal. Det er rooflite 78x140 (dem med håndtag forneden). Det er 45 graders tag hældning (bølgeeternit).

Er der en gængs højde man bruger? eksempelvis 220 cm fra gulvhøjde til øverste del af vinduets karm? 

Og hvis nogen har prøvet ovenstående med bølge eternit tag, nogle gode tips? det lader til man skal have tagplader rundt om vinduet af for at montere inddækning. Det forekommer mig ikke helt let med de store bølge eternitplader...

Min plan er:
1. Skære hul i taget indefra med bajonetsav (78x140 + 1cm ekstra?).
2. Montere vindueskarm
3. Afmontere skruer fra bølgeeternit pladerne rundt om og skubbe dem fri (kan det lade sig gøre?)
4. Montere inddækning
5. Skubbe bølgeeternit pladerne ind igen og skrue dem fast.
Nogle gode råd?

Med venlig hilsen

CP.
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men alt det fremgår jo af monteringsanvisningen.
Osse vindueshøjden over gulv. Som formodentlig skal svare til kravene for redningsåbninger.

Og det er rigtigt at der skal afmonteres, tilskæres og genmonteres et antal plader for at vindue, incl. inddækning, kan monteres.

Enten ind på Rooflites hjemmeside.
Eller Veluxes: http://www.velux.dk/professionelle

Hej hpox

Jeg har naturligvis læst monterings vejledningen, og den svarer ikke på mine spørgsmål.
1) Der er ikke angivet nogen gængs højde over gulv. Måske er der ingen?
2) Der vises eksempler med tagsten og skifter ved montering, disse kan jo nemt pilles op "midt på" taget for at lave plads til inddækning, modsat bølgeeternit, derfor spørger jeg om erfaringer med at skubbe dem fra hinanden (uden at skulle afmontere samtlige plader fra en ende af).

Venlig hilsen
CP.
Men det er jo lige det jeg siger mand! :o)
Hvis vinduerne skal kunne fungerer som redningsåbninger så er der en maximal afstand fra gulv til redningsåbningens nedre afgrænsning.
De skal ikke fungere som rednings åbninger (der er galv vinduer til det).

Det du siger er ?
Det er ingen gængs højde der bruges ved montering af ovenlysvinduer uden redningsåbning?

Bølgeeternit plader afmonteres nemt midt på taget ved at skubbe dem fra hinanden?
Mht. bølgetagpladerne så skal du måske afmonterer 6 plader. Hvis det er B6 plader.
Afhænig af om der er monteret fra højre mod venstre eller omvendt, (kan ses på overlægene), så starter du med øverste plade.

Hvis vi antager at de er monteret fra venstre mod højre så starter du med øverste venstre plade.
Udtager 2 skruer i pladen ovenover, 2 skruer i pladen til højre samt de 2 skruer i den plade du vil fjerne. Evt. løsner eller udtager en skrue i den plade der ligger diagonalt til højre ovenfor den du vil afmontere.
Nu kan pladen trækkes nedad og fjernes.
Resten er barmemad for dværghøns.

Monteringen er nemmest at forklare når du kommer dertil. Men der er et par fiduser specielt med den sidste plade der skal monteres.
Annonce
Nej så er der ingen gængs placering.

Men du skal jo tænke over lysindfald, eventuelle indbliksgener, rengøringsadgang, om børn og hunde skal kunne kikke ud af vinduerne, osv.

Velux igen hvis du skal inspireres! .o)
Min afmonteringaanvisning var vist ikke kelt korrekt.
Der skal udtages 4 skruer og løsnes 2.
Det kommer helt af sig selv når du møder problemet. Husk at have pressenninger osv. parart.
Rækkefølgen var osse forkert! :o)
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis