Flowproblemer i gulvvarmeshunt..

Hejsa..
(Det er muligt, at denne tråd er blevet oprettet en gang, af mig, men efter oprettelse er den forsvundet..
Derfor opretter jeg den igen...)

Jeg har et problem med en gulvvarmeshunt.

Shunten er placeret på førstesalen i mit hus, og er koblet op på det eksisterende varmeanlæg som er placeret i kælderen.
Opkoblingen er mellem fyret og den eksisterende cirkulationspumpe, der, som skrevet, er placeret i kælderen.

-Jeg har åbnet fuld for fremløbstemperaturen på termostaten til venstre.
-Jeg har åbnet fuld for hver enkelt kreds.
-Der er luftet ud.
-Der er tryk på systemet (to bar)
-Jeg har prøvet at skrue flowmålerne/regulatorerne helt i bund og op.

Uanset ovenstående, står flowmålerne på 0, og jeg kan mærke rørene til fremløb er varme, og jeg kan mærke at den nederste manifold er varm, og returløbet er varmt.
Men der kommer altså ikke varme ud i de enkelte kredse..

Er der nogen der har bare en lille ide om, hvad dette kan skyldes, og vigtigst, hvad der eventuelt kan være løsningen?

I kan se billeder af shunten herunder...

På forhånd mange tak...

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet og lukke termostaten helt, for og se om det hjælper på flowet?
Nej det har jeg ikke. Du tænker på, så det vand der er slangerne og i shunten, bliver lukket ude fra resten af varmeanlægget, og bare cirkulerer rundt i et "lukket" system..?
Det kan jeg godt se, så burde flowet jo ændre sig...
Det prøver jeg senere i aften.. Tusind tak for forslaget.. Hvis der er andre gode ideer, så modtager jeg dem gerne..

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

har du indreguleret kredsene ??? det er det lille røde håndhjul der kan flyttes fra kreds til kreds , og regulere flowet

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej..
For mig kunne det lyder som om du har for stort tryk i din retur, så du ikke kan få vandet væk fra 1 sal.. på hvilken side af cirk.pumpe er retur monteret.? har du nogen form for strengregulering mellem varme instalation på 1 sal og stuen..?
Ved ikke om det er rigtig set, men syntes det kunne lyde sådan (?)
Mvh Jan
Hej har du tjekket dit diagram over tilslutning af fødeslanger (Mener frem løb sidder forkert) ifølge dine billeder..

Hej
Annonce
Ligner fremløb sidder til højre, er der kontraventil i?
Hej med Jer..

Tak for alle de gode input.. Det sætter jeg stor pris på.
Allerførst, så er anlægget samlet korrekt. Ikke fordi jeg har forstand på det, men mere fordi, jeg har fulgt monteringsvejledningen der fulgte med..
Jeg har dobbeltchecket at fremløb/retur, er sat på de rigtige sider ifht monteringsvejledningen.

Rolias, jeg har forsøgt at justere til begge sider på flowreguleringen.

Heljas, du kan se cirk pumpen på billedet, og fremløbet er i samme side. (Og sjovt nok retur i modsatte.. ha ha..)
Der er ingen streng regulering mellem kælder og første sal, hvilket jeg sagtens kan se et formål med, da jeg har været noget spændt på at se, hvor det "svageste led" i mit samlede system bliver, altså om der er steder, der bliver koldere..
Hvilken type strengregulering ville du anbefale hvis det bliver aktuelt?
Der kommer varme op til shunten, det kan jeg mærke, den nederste manifold bliver varm.

LL1/TD: det er korrekt monteret ifht til den medfølgende tegning. og i manualen er der også angivet kontraventil.

Hej igen.. Jeg har lige checket systemet igen, og nu virker det faktisk til, at der sker lidt.
PÅ den ene kreds, havde måleren rykket sig, en lille smule, og den pågældende kreds, var også lidt varm.
Samtidig luftede jeg ud, og der kom faktisk en del luft ud.
Da jeg begyndte at justere på flowmålerne, gik den i nul igen, og den boblede en masse, og cirk pumpen begundte at knurre noget..

Kan det passe, at det tager tre dage, for sådan et system, for at "falde til ro"?

Ja, du har samlet anlægget korrekt, jeg har et anlæg helt magen til (fra vvs-eksperten), men har dog kun 2 kredse.

Jeg havde samme udfordring, havde dog den fordel at jeg kunne indkøre anlægget inden at jeg fik stødt beton. Jeg kunne se at der var store luftlommer i slangerne, så det jeg gjorde var at skrue ned for den ene kreds og så ellers sætte pumpen på fuld skrald og dernæst omvendt. Da der først var luftet ud i kredsene så kom varmen (selv om det er sølle 25 grader, der dårligt nok kan kaldes for varme).

Erik P. Tak for det.
Jeg har mulighed for at lukke ned for resten af systemet, også prøve at "fyre" alt igennem en streng ad gangen.. Det giver god mening, at få det "blæst ud på den måde..
Selv i aften, på fjerde dagen, var der en del luft i..
Så jeg prøver din fremgangsmåde... Jeg giver en tilbagemelding imorgen..
-Og Ja, det er fra VVS Experten..

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis