Puch Maxi K Problemos!

Hey kære LDS forum! 

Jeg har en Puch Maxi K fra omkring 1970'erne, og den nægter at starte.
Den har været kørende engang ca. i slutningen af sommeren til for et par måneder siden. 

Nu vil den hverken den ene eller det andet, så min far og jeg har været i gang med at kigge lidt på den - vi fandt ud af at tændingen var gal først, så den indstillede jeg, men derefter fandt vi også ud af, at kompressionen ikke var helt som den skulle være, da der manglede en pindbolt mellem topstykke og cylinder + den havde en mærkelig pivelyd, når man prøvede at starte den, og nu vil den slet ikke starte.

Vi har sat en helt ny pindbolt i, som sidder godt fast i motorblokken + sat nye pakninger i og skiftet stempelringe. Vi har gennemgået følgende:

  • Nye pakninger (Top, bund, udstødning, indsugning & karburator)
  • Nye stempelringe
  • Stemplet skulle gerne vende rigtigt (den lange side øverst, samt stempelringe-"styrepinde" op imod indsugningen)
  • Karburatoren gennemrenset og luftskruen justeret
  • Udstødningsrøret renset, luft kommer frit igennem og ud
  • Skruer/bolte ikke spændt for hårdt + krydsspændt
  • Nyt tændrør, -hætte og -kabel, kondensator samt. tændingen er blevet justeret.
    Der kommer rigtig god gnist!
Når jeg prøver at kickstarte den, kan den godt finde på at give et højt "puf" fra sig, og i de fleste tilfælde, når chokeren er inde - min far mener, at dette sker pga. trykket i krumtaphuset.  Men der kommer en svag duft af benzin, når man prøver at starte den, det skete ikke, da vi prøvede at vende stemplet, som den lange side af side/flange vendte nedad. Og vi har også prøvet at starte den ved at bruge en bormaskine som en slagnøgle, og så dreje svinghjulet rundt, men ingen held der. 

Hvad i alverden kan der være galt? Er der noget vi er gået glip af? 
Mange tak på forhånd.
Hey kære LDS forum!  Jeg har en Puch Maxi K... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have hele motoren af og på det nærmeste skilt ad i atomer. Næsten i atomer...

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

pilen på stemplet skal pege i kørselsretning (mod udblæsningsport).

hvis du vender stemplet forkert. så går det ud over "lukketider"
i cylinder.!

siden du prøver at starte motoren med boremaskine.
sandsynligvis en muskelbundt.! for at dreje krumtappen.

så må der være ikke ret meget kompression. motoren
på grund af forkerte vendte stempel.!


tændningen skal stå 1mm før top.
platin gabet 0.40 mm.
tændrør 0.40 mm. minimum.!

når motoren er adskildt og krumtappen er ude.
og skal lige være opmæksomt på at simmerringe er vendt rigtigt.
i monterings øjeblikket.
man kan ligeså godt at skifte simmerringende kan der ligeså godt at
tage krumtaplejer med i skiftet..!

Så folkens, nu er Puchen endelig i live!
Den kan i hvert fald starte nu 

Min far og jeg skilte motoren ad, fik renset al lortet og sat nye lejere og simmerringe på! Den vil i første omgang ikke starte, men så prøvede vi en "direkte insprøjtning", og sprøjtede benzin ind gennem luftindsugningen - til sidst fik vi luft-filteret på igen, og den starter godt nu. Jeg siger rigtig mange tak for jeres allesammens store hjælp!

Har dog lige et hurtigt spørgsmål:

Er det normalt, at når man har tændt den fra en kold start, og man så giver gas, at den så ikke begynde at køre op i omdrejninger, men i stedet lyder den som om, at den vil til at gå ud. Hvis man dog giver lidt choker i et stykke tid, eller bare venter til den bliver "varm", så går motoren som den skal?

Igen, mange tak til ALLE for jeres super brugbare hjælp!
Mvh. Martin Androvich
Ja det er ganske normalt, når det er så koldt skal den altid lige have lidt choker ind til den bliver varm.
Jeg kom til at tænke på, hvor mange procent totakts olie fylder du i benzinen.
Nu har jeg lige haft den ude at køre, men den trækker sgu ikke rigtig godt nok.
Den kan finde på at gå ud, hvis den skal trække meget, men dette skyldes vel en forkert indstillet tænding? Tror ikke, at platinerne åbner 1mm før top.

Jeg fylder 4% halv-syntetisk olie i

Har lige et hurtigt spørgsmål vedr. platinerne: Skal de begynde at åbne 1mm før top, eller skal de være på fuld gab der, og på vej til at lukke?
Annonce

Platinerne skal kun lige være begyndt at åbne (så kontakten er brudt) 1mm før top...

mvh jens

en fin lille tip.

er at prøve med en batteri og nogle ledlinger med lygtepær.
der kan du kontrollere at platiner åpner i den rette punkt.
i 1 mm. før top.!
Hmm, jeg prøver at indstille dem her i weekenden, når jeg har tid til det!
Men "hans2.hansen", hvordan får jeg mine ledninger ind i svinghjulet?

Skal nok finde ud af noget, tak for tippet allesammen, jeg rapporter ligeså snart jeg har lavet noget på den!
Skrevet af martinandrovich på 11 jan 2012 01:39
Hmm, jeg prøver at indstille dem her i weekenden, når jeg har tid til det!
Men "hans2.hansen", hvordan får jeg mine ledninger ind i svinghjulet?  
  


Du bruger ledningen til stopknappen, en gennemgangstester er fin til formålet.
Det er nu også ganske fint, bare at kikke på platinnerne, når de lige begynder at bevæge sig, skal det være 1 mm fra top.

Nu er det jo ikke ligefrem højteknologi, så den kan sagtens indstilles på den måde...




mvh jens


 


 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis