Puch Maxi K Problemos!

Hey kære LDS forum! 

Jeg har en Puch Maxi K fra omkring 1970'erne, og den nægter at starte.
Den har været kørende engang ca. i slutningen af sommeren til for et par måneder siden. 

Nu vil den hverken den ene eller det andet, så min far og jeg har været i gang med at kigge lidt på den - vi fandt ud af at tændingen var gal først, så den indstillede jeg, men derefter fandt vi også ud af, at kompressionen ikke var helt som den skulle være, da der manglede en pindbolt mellem topstykke og cylinder + den havde en mærkelig pivelyd, når man prøvede at starte den, og nu vil den slet ikke starte.

Vi har sat en helt ny pindbolt i, som sidder godt fast i motorblokken + sat nye pakninger i og skiftet stempelringe. Vi har gennemgået følgende:

  • Nye pakninger (Top, bund, udstødning, indsugning & karburator)
  • Nye stempelringe
  • Stemplet skulle gerne vende rigtigt (den lange side øverst, samt stempelringe-"styrepinde" op imod indsugningen)
  • Karburatoren gennemrenset og luftskruen justeret
  • Udstødningsrøret renset, luft kommer frit igennem og ud
  • Skruer/bolte ikke spændt for hårdt + krydsspændt
  • Nyt tændrør, -hætte og -kabel, kondensator samt. tændingen er blevet justeret.
    Der kommer rigtig god gnist!
Når jeg prøver at kickstarte den, kan den godt finde på at give et højt "puf" fra sig, og i de fleste tilfælde, når chokeren er inde - min far mener, at dette sker pga. trykket i krumtaphuset.  Men der kommer en svag duft af benzin, når man prøver at starte den, det skete ikke, da vi prøvede at vende stemplet, som den lange side af side/flange vendte nedad. Og vi har også prøvet at starte den ved at bruge en bormaskine som en slagnøgle, og så dreje svinghjulet rundt, men ingen held der. 

Hvad i alverden kan der være galt? Er der noget vi er gået glip af? 
Mange tak på forhånd.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer der over hovedet benzin ned i kaburatoren, det er vist det eneste sted du ikke har kontroleret, den hastighed benzinen løber ud af hanen med.

Har du kontroleret tændingstidspunktet ? ( 1mm før top)
Har du prøvet med et nyt tændrør, selvom det kan gniste, kan det godt være defekt.

Utætte zimmerringe, kan spolere underkompretionen i krumtaphuset!

mvh jens


 

 

Jens, tændingstidspunktet skulle gerne være der, da jeg indstillede det her forleden, men kigger da lige efter for en sikkerheds skyld.

Som sagt, så er der et fuldstændig nyt tændrør samt kabel og -hætte, så det burde ikke være problemet - Vi har ikke være inde i krumtaphuset endnu, men hvis det er simmerringene, hvad vil så tyde på det?

Og forresten, tændrøret er altid knastørt, er det normalt?
Hvis tændrøret er knastørt, så tyder det på at der ikke kommer benzin i cylinderen. Så måske du skulle rense dysserne i karburatoren. Prøv også at tjekke om tændrøret giver gnist. Du skriver at i har skiftet kondensator.... har i så også skiftet kontakt sættet, af nogen kaldet "platinerne"

 Balor285

Annonce
Balor, karburatoren er gennemrenset og dyserne har det fint, og platinerne er skiftet + der kommer god gnist, som nævt før.
Jeg tror, at vores problem ligger i mangel på kompression, da simmerringene kunne være utætte/slidte - jeg åbnede tændingen for at genindstille den, men ankerpladen var fyldt med olie, hvad kan dette tyde på?

Og forresten, der gik et sort kabel fra kondensatoren og op til lygten, som burde fungere som en sluk knap. Er den obligatorisk?
Ja se du hellere at få monteret den igen, men at der ikke kommer bezin ind og væder tændrøret kan kun skyldes en ting. Dit krumtaphus er utæt så der suges falsk luft ind gennem lejerne, der er her cimmerringene skulle lukke så vi må konstatere at du skal have nye hoved lejer i motoren før den vil starte.
På en totakts motor trækkes benzin/luftblandningen ind under stemplet når dette går mod top, og trykkes op gennem skylle kanalerne når stemplet går nedaf. Men for at benzin blandningen ikke bare skal fortsætte op i den forbrndning der lige er igeng er udstødnings porten sat lidt højere så benzinblandningen kommer først ind når afgasningen har fundet sted. Hvis dine lejer mangle eller har defekte cimmerringe vil det overtryk der opstår når stemplet trykker nedaf forsvinde ud i tændnings huset eller ud i koblings huset. Og så får du den aldrig igang.
At ankerpladen er olie indsmurt kunne tyde på at det er der problet ligger, det er din totakts olie der bliver trykket der ud fra krumtaphuset.
Årgh håndværkeren! Hvad skulle vi gøre uden dig?
Min far og jeg takker og bukker, vi køber delene imorgen og får dem skiftet ASAP.

Skal lejerne også skiftes eller er det nok med at kun skifte simmeringene? Og hvor meget skal man egentlig skille ad, for at kunne skifte simmerringene?

Jeg har dette billede at arbejde efter.

Det vil være klogt, at udskifte lejerne også, er der lidt slør i lejerne, kan zimmerringene hurtig slides igen.

(måske ikke et helt dårligt bud, da jeg nævnte defekte zimmerringe)

mvh jens

 

Også mange tak til dig, Jens - og i øvrigt alle som har prøvet at hjælpe mig, jeg sætter stor pris på jeres tid!
Men hvordan kommer man ind til krumtaphuset? Skal hele motoren tages af og skilles ad, eller kan de klares på en anden måde?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis