Mondeo gør knuder.

Jeg tyr langt om længe til et onlineforum, da jeg ikke længere selv ved hvad jeg skal gribe og gøre i.

For halvanden måned siden, skiftede jeg selv toppakningen på min Mondeo 2.0, fra 96. Den har efterfølgende kørt som den skulle, men er de sidste par dage begyndt at skabe sig lidt. Hvis bilen står stille, også i kort tid, er den meget svær at starte. Det er lidt som om, at den lige skal hoste igennem, før den tager ved. Når den så endelig kan gå i halv-tomgang, hvilket mest af alt lyder som tre cylindre, skal den lige have lidt gas for at få den sidste med. Når dette så er overstået, kører den som den skal, men det er en kortvarig fornøjelse. Når bilen har gået 20 km., overopheder motoren.
I forbindelse med ovenstående, er der problemer med varmeapparatet. Det varmer KUN når bilen får middelhård gas, ellers er det kold luft.

Jeg er svært afhængig af min bil, da jeg er deltidsbrandmand, men da jeg samtidig er studerende, har jeg ikke råd til en ny.. Jeg håber at der er en venlig sjæl der kan assistere.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være luft i køler systemet. Toppakningen kan være gået igen. Vandpumpen kan være defekt og termostaten hænger
Er det noget jeg kan teste, uden at skulle bruge 20 timer på at skille bilen ad igen?
Skiftede du motorolie på den efter reparationen? Og til hvilken viskositet? For tyk olie kan præstere de omtalte startvanskeligheder og efterfølgende dårlig gang.
Er du helt sikker på, at tandremmen er sat rigtigt? Havde du låst knastakslerne under moteringen? Fik du krumtappen sat i rette position uden at noget skred undervejs? Og du snød ikke ved lige at dreje noget ud af timing, for at få tænderne på den nye rem til at passe?

Det kunne også være meget interessant at få taget en kompressionsprøve.

Med venlig hilsen
ktm

Findes der ikke to typer toppakning til den model? Var topstykket rettet af før ny pakning?

Skrevet af ktm på 03 jan 2012 08:20
Skiftede du motorolie på den efter reparationen? Og til hvilken viskositet? For tyk olie kan præstere de omtalte startvanskeligheder og efterfølgende dårlig gang.
Er du helt sikker på, at tandremmen er sat rigtigt? Havde du låst knastakslerne under moteringen? Fik du krumtappen sat i rette position uden at noget skred undervejs? Og du snød ikke ved lige at dreje noget ud af timing, for at få tænderne på den nye rem til at passe?

Det kunne også være meget interessant at få taget en kompressionsprøve.

Jeg skiftede både olie og oliefilter, da jeg alligevel havde pladsen til det. Olien var 5W-40, så vidt jeg husker.
Tandremmen blev skiftet af en mekaniker, og timingen indstillet på samme tid, da det lå lidt uden for mit kompetenceområde ;-)

Koster det ikke dyrt at få lavet en kompressionsprøve?

Annonce
Det taget et kvarters tid at tage en kompressionsprøve.
Du kan også afgøre selv. Hvis du lytter efter startmotoren, medens den trækker motoren rundt. Hvis der er en klar rytmisk "stødende" lyd er det ok. Er det derimod en haltende fornemmelse den giver, altså 3 gange den tunge fornemmelse og så 4. gang, hvor den "løber" let over, så er der manglende kompression. Lidt svært at beskrive, men burde være til at forstå!

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har nu konstateret at bilen har spist det meste af tre liter kølervand i løbet af ganske få timer, og olien lugter af benzin. Kan en kompressionsprøve påvise om toppakningen skulle være utæt?
Du behøver ikke bruge meget tid på en kompressionstest.
Du har en defekt toppakning. Allerede dit første indlæg har de fleste symptomer, og dit semeste underbygger det.
Der kommer kølevand ind i cylinderen, når motoren er stoppet, derfor er den svær at starte.
Der kommer forbrændingsgas ud i kølekappen når motoren kører, derfor virker kølingen ikke, og ditto med varmeapparatet. Forbrændingsgasserne fortrænger kølevandet, og derfor mangler der nu henved 3 liter vand.

Du kan lave en prop, hvorigennem der kan blæses trykluft, der passer i tændrørshullerne.
Med stemplet i øverste dødpunkt og lukkede ventiler sætter du tryk på cylindrene (en ad gangen). Så kan du sikkert hører i ekspansionsbeholderen, hvilken cylinder, der lækker.
Det kan du fodre din nysgerrighed med, men du slipper ikke for at tage toppen af en gang til, desværre.
Når toppen er taget af, så husk at checke ventilerne igen. De kan have taget skade af den manglende køling.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Med de oplysninger, må jeg give Chr. ret.
Husk at få kontrolleret om topstykket skal planslibes og få det trykprøvet.
Endvidere er der mulighed for at du har fået bukket en ventil eller flere eller en er brændt. Man kan meget nemt komme til at bukke ventiler, hvis man drejer med knastakslerne medens taktremmer ikke er monteret.

2. gang toppen skal af, går det meget lettere og hurtigere.

Med venlig hilsen
ktm

Åh, suk. Den bliver skubbet i garagen, og så prøver jeg igen, når jeg lige har tid til det.

Men tak for hjælpen :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis