Ophængning af fladskærm

Jeg har en fladskærm der pt står på et Tv-møbel. Grunden til at det står der er at jeg indtil nu har været lidt nervøs over at væghænge det.

Jeg bor i et gammelt hus fra 1925 og mine erfaringer igennem de 11 år jeg har boet her er, at væggene er for porøse til at holde på en alt for stor vægt.

Men som tiden går bliver jeg mere og mere hooked på at få TV'et op at hænge og er så småt begyndt at overbevise mig selv at det bare er et spørgsmål om tilpas store og tilpas mange rawlplugs og skruer så skal det nok holde.

Nu er jeg ikke den store gør-det-selv mand. Men huller kan jeg da bore og rawlplugs kan jeg også finde ud af at bruge.

Det der er mit egentlige spørgsmål er: Er der andre ting jeg kan gøre for at forbedre chancen for at TV'et bliver der hvor jeg sætter det op. Jeg tænker i baner så som at preppe hullerne med et eller andet før rawlplugsen ryger i?






 


 

Jeg har en fladskærm der pt står på et Tv-møbel.... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er mange år siden at man er holdt op med at bruge slagboremaskine i alm. mursten!!
Uniplus eller wireless bor (skarpe) i en alm batterimaskine er meget mere skånsomme for murværket, og det er næsten som at stikke i smør.
De fleste beslag har huller til 20+ skruer, når vi er oppe i dén størrelse TV-beslag.
Har selv et 55" sat op, men det er i en beton-væg, så der skulle kun 4 franske skruer til, så var dén ged barberet.

Som "PinkHenrik" skriver, så er den aller vigtigeste ting, hvilket materiale din væg er lavet af.
Er det et gammelt mur-værk, så skal du finde ud af, om det er en hel-sten, halv-sten, eller om det er en hul-rums mur eller noget helt fjerde.
Dette er ret væsentligt, for at vide hvor lange skruer du kan bruge.
én ting er tykkelsen af skruerne, men længden er endnu mere effektiv, betydende at 4stk. 90*5mm skruer er bedre end 10stk 40*8mm.

Så find ud af hvilket materiale der er tale om, og så kan vi tage den dérfra, med mere konkrete løsninger.

"Klamp", der lever du op til dit Nick-name.
Hvis det er på en væg der f.eks. har været tapetseret, så er den løsning ikke en bjælde værd, da det så er limen enten i tapetet, eller under tapetet der kommer til at være begrænsningen.

 

For nu at være helt sikker på at ophængning af den fladskærm IKKE udvikler sig til raketvidenskab så findes der en del vejledninger på nettet. Om montageteknik jo.

EXPANDET SCREW ANCHORS A/S har udgivet en brochuer - på ca. 80 sider - som de af uransagelige årsager kalder: "Den lille Blå"

http://www.expandet.dk/pdf/Blaa_bog.pdf

Ihvertfald burde der være en opskrift på hvordan en fladskærm monteres på bedste vis.

Der findes som tidligere nævnt mange forskellige typer rawplugs der kan bruges til forskellige vægmaterialer, men en mulighed der helt sikkert holder ,er at benytte gennemgående bolte/gevindstænger med ca. 50mm. spændeskiver på bagsiden af væggen, det kræver naturligvis at du kan komme til på den anden side, og kan leve med disse synlige bolte, de kan evt. skjules med et billede eller lingnende, eller hvis du ikke behøver at dreje, eller vippe skærmen kunne du helt undlade ophænget, og skrue boltene/gevindstængerne i hullerne bag på skærmen der er beregnet til at skrue beslaget fast i, og så bore tilsvarende huller i væggen og derefter monter det hele, gevindstængerne skal så være ca. 5 cm for lange ,når de er strammet ,skæres det overskydende af med en nedstryger, denne montering vil efter min mening være den pæneste, da skærmen kommer til at sidde helt tæt på væggen, men du skal selvfølgelig være opmærksom på at du skal kunne komme til stikkene på apparatet, hvis ikke ,kan du sætte en passende afstandsplade  mellem skærm og væg. Hilsen Bent.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis