Ophængning af fladskærm

Følg tråden
pjonassen
pjonassen
Postnr: 9000
pjonassen pjonassen Trådstarter
Lige nu tænker jeg ikke så meget på prisen på et beslag. Det mest vigtige lige nu er at finde et beslag jeg kan få til at blive siddende i væggen. Mit Tv er 60" så det vejer lidt til. Og mine efterhånden trælse erfaringer i huset er at næsten uanset hvad jeg forsøger at vægmontere ender det altid ud i store kratere i væggen.

Den med wiren og loftet kan jeg godt nikke genkendende til. Sådan er jeg fakstisk endt med at lave vores knagerække - en lofthængt rundstok.

Som sagt, personligt har jeg ingen forhold/forbehold til diverse mærker af vægbeslag så lad os endelig tage den variabel ud af ligningen. Jeg har bare en ide om at jo flere skruer jeg kan sætte det op med, jo større er chancen for at Tv'et bliver siddende.

Så gode råd modtages stadig - også de mere kreative af slagsen.

Illisher
Illisher
Postnr: 3600
Illisher Illisher
wiren skal ikke op i loftet. Den skal side på et par skruer bag tvet. præcis ligesom når man hænger et billed op. Det skal jo være usynligt, og lækkert ;D

Hvis du har problemer med at hullerne bliver for store når du bore så lad være med at bruge slag/hammer funktionen på din boremaskine. Brug gerne et bor der er 1-2mm mindre end det anbefalede, hvis væggen er lidt porrøs. En anden god ting kunne være at du fyldt hullet til skruen op med noget lim. jeg har selv før brugt lim og gevindjern, og med den rigtige lim, kan jeg garentere dig for det sidder fast. Man kan få noget 2 komponent lim i sådan en fugesprøjte. Prøv at tag i din lokale silvan stark eller XL og spørg efter det. Og hør om de ikke har nogle plugs og skruer der egner sig godt til porøse vægge. Men lad nu være med at vælge 15årige sigurd fra børnehaven når du spørger, find en af dem der rent faktisk er fagfolk.
MLU
MLU
Postnr: 6400
MLU MLU
Skrevet af Illisher på 27 dec 2011 20:20
En anden god ting kunne være at du fyldt hullet til skruen op med noget lim. jeg har selv før brugt lim og gevindjern, og med den rigtige lim, kan jeg garentere dig for det sidder fast. 

Det Ilisher skriver er denne her:

http://www.expandet.dk/filer/mur_og...ESI-V.pdfv

Har selv brugt dette til mit Onkel Haralds ophæng til 500 kr og jo det holder sindsygt godt
Og er lige så sindsygt grimt men hva faen.

Det du gør er at montere 4 10 mm gevind stænger i denne lim og så bolter du beslaget fast.
Og så kan du hænge i beslaget uden at der sker noget.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup
Det er mange år siden at man er holdt op med at bruge slagboremaskine i alm. mursten!!
Uniplus eller wireless bor (skarpe) i en alm batterimaskine er meget mere skånsomme for murværket, og det er næsten som at stikke i smør.
pjonassen
pjonassen
Postnr: 9000
pjonassen pjonassen Trådstarter

Det kan godt se ud til at det med at fylde op med en 2 komponents lim er vejen frem. Det tror jeg at jeg giver en chance.

Jeg takker mange gang for jeres hjælp og inputs.

Steensen
Steensen
Postnr: 8700
Steensen Steensen
De fleste beslag har huller til 20+ skruer, når vi er oppe i dén størrelse TV-beslag.
Har selv et 55" sat op, men det er i en beton-væg, så der skulle kun 4 franske skruer til, så var dén ged barberet.

Som "PinkHenrik" skriver, så er den aller vigtigeste ting, hvilket materiale din væg er lavet af.
Er det et gammelt mur-værk, så skal du finde ud af, om det er en hel-sten, halv-sten, eller om det er en hul-rums mur eller noget helt fjerde.
Dette er ret væsentligt, for at vide hvor lange skruer du kan bruge.
én ting er tykkelsen af skruerne, men længden er endnu mere effektiv, betydende at 4stk. 90*5mm skruer er bedre end 10stk 40*8mm.

Så find ud af hvilket materiale der er tale om, og så kan vi tage den dérfra, med mere konkrete løsninger.

"Klamp", der lever du op til dit Nick-name.
Hvis det er på en væg der f.eks. har været tapetseret, så er den løsning ikke en bjælde værd, da det så er limen enten i tapetet, eller under tapetet der kommer til at være begrænsningen.

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
For nu at være helt sikker på at ophængning af den fladskærm IKKE udvikler sig til raketvidenskab så findes der en del vejledninger på nettet. Om montageteknik jo.

EXPANDET SCREW ANCHORS A/S har udgivet en brochuer - på ca. 80 sider - som de af uransagelige årsager kalder: "Den lille Blå"

http://www.expandet.dk/pdf/Blaa_bog.pdf

Ihvertfald burde der være en opskrift på hvordan en fladskærm monteres på bedste vis.

solaris
solaris
Postnr: 2600
solaris solaris

Der findes som tidligere nævnt mange forskellige typer rawplugs der kan bruges til forskellige vægmaterialer, men en mulighed der helt sikkert holder ,er at benytte gennemgående bolte/gevindstænger med ca. 50mm. spændeskiver på bagsiden af væggen, det kræver naturligvis at du kan komme til på den anden side, og kan leve med disse synlige bolte, de kan evt. skjules med et billede eller lingnende, eller hvis du ikke behøver at dreje, eller vippe skærmen kunne du helt undlade ophænget, og skrue boltene/gevindstængerne i hullerne bag på skærmen der er beregnet til at skrue beslaget fast i, og så bore tilsvarende huller i væggen og derefter monter det hele, gevindstængerne skal så være ca. 5 cm for lange ,når de er strammet ,skæres det overskydende af med en nedstryger, denne montering vil efter min mening være den pæneste, da skærmen kommer til at sidde helt tæt på væggen, men du skal selvfølgelig være opmærksom på at du skal kunne komme til stikkene på apparatet, hvis ikke ,kan du sætte en passende afstandsplade  mellem skærm og væg. Hilsen Bent.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Med et douchetoilet kan du bidrage til en grønnere verden
    Grøn energi og sparetips
  2. skruer
    Lav-Hus
  3. Hvor er det med skruer??
    Lav-Hus
  4. At svumme med lim
    Lav-Hus
  5. Lim