Solceller og nettomålerordningen

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere

Jeg står og overvejer om jeg skal have et solcelle anælg og hvor stort det skal være. Der gives tilskud til anlæg op til 6kwh, men hvad hvis jeg installerer et på 7kwh?
Hvad sker der med strømmen som jeg over producerer, bliver den købt af mit elselskab, eller er det over hovedet lovligt at installere et over 6kwh?

Er der nogen herinde som kender lovkravene til dette? 


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 09 jan 2012 23:39

Meget dum løsning hvis du spørger mig.. der findes mange billigere måder at få varme i sit hus, og samtidig få et mindre solcelle anlæg op til at klare det almindelige strømforbrug..

Vi har også el-varme, men det er altså ikke rigtigt nemt at lave det om. En vand installation med varmepumpe kan ikke betale sig. En luft-luft varmepumpe ser ud af h-til, og er som regel kun et rum.

Vi er nået over i noget ventilation med lidt varme fra en varmepumpe, men max 1,5kw kan de hjælpe med. (når de ikke laver varmt vand) Så hvis du kender andre løsninger og ikke mindst nogle der vil stå inde for dem og lave det, hører jeg gerne om det.

Vi har lavet et mindre solcelle anlæg til at tage toppen af el-forbruget :-) men det vil nok "kun" i bedste fald lave 6500 kwh

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Pizzabager på 09 jan 2012 23:39


Var det ikke bare nemmere med en billigere varmekilde?? elvarme er åndsvagt dyrt..

Ud over det så vil en solcelleanlæg der kan producere 13 kwh strøm om året nok koste på den forkerte side af 250.000 kr, også skal du finde over 100kvm sydvendt tag uden skygge  eller lign for at sætte dem op.

også er det også surt at se så utrolig mange gode kwh gå til spilde når omformeren kun sender 6kwp tilbage til nettet mens anlægget producere 13kwp. 7 kwp lige ud i luften, du kan sætte 3 2500w elradiatore som kan køre på fulde knald og varme dit hus op til 90 grader, da det jo er i juni/juli måned hvor du ikke kan bruge spild strømmen til noget som helst...

Meget dum løsning hvis du spørger mig.. der findes mange billigere måder at få varme i sit hus, og samtidig få et mindre solcelle anlæg op til at klare det almindelige strømforbrug..

Det er ikke helt rigtigt. Hvis vi tager 12kWp som udgangspunkt, så kan dette laves for omkring 210.000 kr inkl. alt og så fylder det ca. 77m2. Mig vidende findes der ingen 6kW inverter i DK de kan tage 13kW solceller.

Nu gik mine tanker mere på om jeg kunne fyre for gråspurvene, med gratis varme. Hvis vi nu leger med tanken om at jeg smider 220 af de lange, og jeg kan holde mig i nærheden af 11000 kWh. På årsbasis. Hvilken alternativ varmekilde er det så jeg skal erhverve mig, førend det bliver gratis? ( alt med måde). Jeg har Idag 2 luft luft vp og overvejer en tredie. Hvis jeg så samtidig laver alm solfanger, så tror jeg godt jeg kan komme under 11000 kWh.
Hvis jeg istedet skifter til naturgas koster det ca 120000 og prisen for selve gassen kommer aldrig til at falde.
Vælger jeg noget med brændsel skal jeg stadig lave en stor investering og have penge op ad lommen omkring fyringssæson.
Vælger jeg andre varmepumper er det samme kedelige problematik, stort beløb op ad lommen. Jeg ser stadig solpanelerne som en ganske fornuftig investering, når den samlede pris kommer lidt ned. Jeg havde blot forståelsen om at man maks måtte lave 6 kWh på årsbasis og som jeg læser det er det ikke tilfældet, blot at man må spytte maks 6kw tilbage til netledningerne ad gangen

Tak for svarene og tankerne
Skrevet af crh på 10 jan 2012 00:00
Det er ikke helt rigtigt. Hvis vi tager 12kWp som udgangspunkt, så kan dette laves for omkring 210.000 kr inkl. alt og så fylder det ca. 77m2. Mig vidende findes der ingen 6kW inverter i DK de kan tage 13kW solceller.

Et 12 kwp laver ikke 13000 kwh. hvis alt strømmen kunne sendes retur(som den ikke kan) laver den gennemsnitlig 11000 kwh. hvis alt er placeret optimalt. og kun de første 10 år, derefter falder produktionen løbende.

Skrevet af Flemming.S på 09 jan 2012 23:54
Vi har også el-varme, men det er altså ikke rigtigt nemt at lave det om. En vand installation med varmepumpe kan ikke betale sig. En luft-luft varmepumpe ser ud af h-til, og er som regel kun et rum.

Vi er nået over i noget ventilation med lidt varme fra en varmepumpe, men max 1,5kw kan de hjælpe med. (når de ikke laver varmt vand) Så hvis du kender andre løsninger og ikke mindst nogle der vil stå inde for dem og lave det, hører jeg gerne om det.

Vi har lavet et mindre solcelle anlæg til at tage toppen af el-forbruget :-) men det vil nok "kun" i bedste fald lave 6500 kwh

Mvh. Flemming

En varmepumpe som laver 1,5KW varme?, det er ikke ret meget, jeg går ud fra det er en luft/luft varmepumpe, jeg fandt en side med luift/luft varmepumper, de er opgivet til en del mere end 1,5 kw.. http://www.goenergi.dk/forbruger/va...varmepumpe

Det billigste vil nok være en god pilleovm med stort pillemagasin, så kan man bruge elvarmen som suplement eller hvis man ikke er hjemme i længere tid. sådan en ovn kan fås fra omkring 20.000 i god kvalitet, så fylder man piller på dagligt eller hver anden dag alt efter hvor koldt det er.. der skal bare laves en skorsten så køre den derudaf..

Skal man have trukket rør til noget centralvarme koster det en del penge ingen tvivl om det. jeg ved ikke hvor meget det koster, det kommer jo an på størrelsen på huset, og hvor svært det er at komme til. 

Et solcelleanlæg som laver 6500kwh er ikke et lille anlæg, det fylder omkring 45kvm solceller, eller omkring 90 kvm hvis det er tyndfilm, og koster fra 115.000 og opefter, og er noget af det største man kan bruge nettomålerordningen fuldt ud.

uanset hvad vil isolering næsten altid være en bedre investering end 120.000 kr solceller, når det handler om varme... til elforbrug er solceller en glimrende investering..

Annonce
Skrevet af Mukker på 10 jan 2012 21:06
Nu gik mine tanker mere på om jeg kunne fyre for gråspurvene, med gratis varme. Hvis vi nu leger med tanken om at jeg smider 220 af de lange, og jeg kan holde mig i nærheden af 11000 kWh. På årsbasis. Hvilken alternativ varmekilde er det så jeg skal erhverve mig, førend det bliver gratis? ( alt med måde). Jeg har Idag 2 luft luft vp og overvejer en tredie. Hvis jeg så samtidig laver alm solfanger, så tror jeg godt jeg kan komme under 11000 kWh.
Hvis jeg istedet skifter til naturgas koster det ca 120000 og prisen for selve gassen kommer aldrig til at falde.
Vælger jeg noget med brændsel skal jeg stadig lave en stor investering og have penge op ad lommen omkring fyringssæson.
Vælger jeg andre varmepumper er det samme kedelige problematik, stort beløb op ad lommen. Jeg ser stadig solpanelerne som en ganske fornuftig investering, når den samlede pris kommer lidt ned. Jeg havde blot forståelsen om at man maks måtte lave 6 kWh på årsbasis og som jeg læser det er det ikke tilfældet, blot at man må spytte maks 6kw tilbage til netledningerne ad gangen

Tak for svarene og tankerne



Hvis de 11000 kwh er inkl dit elforbrug, og det er elradiatore du har nu, er dit varmeforbrug da ikke så voldsomt igen, nu ved jeg ikke hvor mange i er i hustanden, og hvor meget jeres almindelige strømforbrug er. men hvis vi siger i bruger 4000kwh på forbrugsstrøm(lavt sat for 2 voksne og 2 børn) så er det 7000 kwh til varme og varmt vand, varmt vand er billigere at lave med solvarme paneler samt en vandbeholder med elpatron.

Har du evt krybekælder i huset, som man kan komme rundt i?, fordi så kan der godt laves radiatore i huset for en rimelig pris, også kan en vand/luft varmepumpe nemt klare jeres forbrug og til 3-4 gange så lidt strøm, det koster selvfølgelig også penge, men umidelbart synes jeg de er bedre givet ud, solcellerne holder ikke livet ud, og inverteren skal nok udskiftes en gang midtvejs i solcellernes levetid.

Men som jeg skrev til ham den anden, en pilleovn af god kvalitet placeret det rigtige sted, også bruge elradiatore som suplement, så falder dit strømforbrug til varme til under 1/3, og træ og opvarmning med piller koster kun det halve af gas, og kun 1/4 af Elradiatore.

Pizzabager: Det er ikke 11000 det er nærmere 12.500 - 13.200.
Ingen krybekælder. 204 kvm 1½ plan fra 1976. 2 voksne 2 børn (4 + 8 år). Samlet elforbrug er incl. alm forbrug.
Hvor er det filmen knækker for mig? - se (nedenstående er ca. priser)
radiatorer ca. 11 stk ialt. Lav det selv pris ca. 2000 pr. stk = 22000
Woody pillefyr - 25000
Skorsten, scancore 7,5 meter enkeltblok, stigetrin mm. ca. 1000 pr meter ? 8000
Investering ca. 55000.

Eller ovenstående med luft/vand som koster ca. 80000
Investering 110000

Jeg har i denne fyringssæson endnu ikke haft tændt for elradiatorerne, som supplement. Luft luft bruger ca. 2000 kwh pr styk pr. år (kun varme)

Ved pillefyret skal jeg stadig lave noget fysisk, det skal jeg ikke ved cellerne på taget. (bortset jeg lige mangler de 220000)
Skrevet af Pizzabager på 10 jan 2012 21:45

Et 12 kwp laver ikke 13000 kwh. hvis alt strømmen kunne sendes retur(som den ikke kan) laver den gennemsnitlig 11000 kwh. hvis alt er placeret optimalt. og kun de første 10 år, derefter falder produktionen løbende.


Det virker som om i ikke har helt styr på tallene... Vi taler her om årsbaseret nettoafregning. Årsbaseret nettoafregning betyder at solcelleanlægget må max. være 6kW (den mindste del bestemmer størrelsen - solceller eller inverter).
Tager du 10kW inverteren, som kan klare en kapacitet på 12,5kW solceller - begrænder AC output til 6kW (så den kan bruges til årsbaseret nettoafregning), smider max. solceller på den (12,5kW), på en sydvendt tagflade med 40 graders taghældning, så kan den max. levere op til 10.000 kWh om året. Hvis den kunne levere 20.000 kWh ville det være fantastisk, men så godt er det desværre ikke her i DK.

Der er ingen begrænsning på hvor mange kWh du kan levere til elnettet, også selvom man anvender nettoafregning.

Solcellerne degenererer med ca. 0,5% om året. De vil ikke pludselig begynde at blive dårligere efter 10 år. De begynder at degenerere i samme sekund de udsættes for lys første gang. Men med 0,5% om året, har de kun mistet 15% af max effekt efter 30 år.
@Mukker.
Umiddelbart lyder dit hus´ varmetab noget højt.
Dine tre luft/luft tager ca 6000 kWh strøm, og selvom vi siger de er meget ringe -hvad de næppe er- og kun har en COP på 2,0 , så aflevere de 12.000 hWh indenfor klimaskallen. Dertil dit resterende elforbrug, 6.000 kWh. Samlet har du er varmetab på ca 85 kWh pr kvm pr år.
Jeg ville, i dit tilfælde, få en energikonsulent til at kigge på, om ikke noget isolering kan svare sig. Efter devisen, at den billigste energi er den man ikke bruger.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af crh på 10 jan 2012 23:08

 
Solcellerne degenererer med ca. 0,5% om året. De vil ikke pludselig begynde at blive dårligere efter 10 år. De begynder at degenerere i samme sekund de udsættes for lys første gang. Men med 0,5% om året, har de kun mistet 15% af max effekt efter 30 år.



hehe jeg ved godt solceller ikke fra den ene dag til den anden mister en del effekt, det var mest fordi solcelle forhandlere plejer og skrive de garentere 90% effekt efter 10 år og 80% effekt efter 25 år, og hvis forhandleren ikke vil love mere end det, skal man heller ikke regne med mere

Men derfor kan der godt være nogen der lover mere..

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis