Solceller og nettomålerordningen

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere

Jeg står og overvejer om jeg skal have et solcelle anælg og hvor stort det skal være. Der gives tilskud til anlæg op til 6kwh, men hvad hvis jeg installerer et på 7kwh?
Hvad sker der med strømmen som jeg over producerer, bliver den købt af mit elselskab, eller er det over hovedet lovligt at installere et over 6kwh?

Er der nogen herinde som kender lovkravene til dette? 


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Først og fremmest, glædelig jul til alle LDS´ere... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mukker> Har helt overset det med at du har 2 stk varmepumper, så ser dit elforbrug ikke så lavt ud igen, jeg troede det var 7000 kvh på elradiatore.
Man må gerne installere paneler, som samlet producerer over 6kwp, inverteren skal bare være begrænset til 6kwp, har jeg forstået.
Hvad sker der så med de resterende kwh, som ikke bliver brugt, altså over 6 kwp, bliver de "brændt af" i inverteren, hvis vi går ud fra at den er dimensioneret til f.eks 10kwp?

Producerer et anlæg på 6kwp faktisk 6kwp, hvis det er korrekt placeret på et år, eller laver det faktisk mere?

 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Skrevet af Mikael Kjærgaard på 16 jan 2012 02:22
Man må gerne installere paneler, som samlet producerer over 6kwp, inverteren skal bare være begrænset til 6kwp, har jeg forstået.
Hvad sker der så med de resterende kwh, som ikke bliver brugt, altså over 6 kwp, bliver de "brændt af" i inverteren, hvis vi går ud fra at den er dimensioneret til f.eks 10kwp?

Producerer et anlæg på 6kwp faktisk 6kwp, hvis det er korrekt placeret på et år, eller laver det faktisk mere?


De resterende kw bliver bare væk hvis huset ikke selv kan bruge dem, og hvis anlægget producere f.eks 10kwp så kan huset næppe bruge dem, medmindre du støvsuger og har alle kogepladerne kørende på en gang.

Edit: bliver faktisk i tvivl om huset faktisk kan bruge af dem, det er jo inverteren der slå fra, dvs der kommer kun 6 kwp igennem til elskabet, også kan man jo ikke bruge det resterende, gad vide hvordan det så brændes af?

Et 6 kwp anlæg laver omkring 5400 kwh på et gennemsnitsår, hvis det er placeret optimnalt.

Ja, hvor bliver den overskydende effekt af??? Det kommer helt an på hvordan inverteren behandler den effekt den "tager ind". Nu kender jeg mest til Aros Solar Technology, og deres 10 kW inverter der er begrænset til 6kW, henter bare ikke den overskydende effekt ind. DPS'en sørger for at regulere dette hvilket altid sikrer den mest optimale effekt. Det betyder at den overskydende effekt ikke brænder af i f.eks. varme, som alt andet lige vil slide mere på inverteren.

Nogle invertere brænder effekten af i nogle transistorer = en voldsom masse varme. Andre invertere igen styrer det ved at koble grupper af paneler fra/til, men denne løsning er ikke særlig god, da disse grupper har en fast størrelse og derfor vil der i værste blive koblet flere paneler fra end nødvendigt = mistet produktion.

Og et 6 kWp anlæg laver omkring 6.000 kWh på et gennemsnitsår, hvis det er placeret optimalt . . . ikke 5.400 kWh/år.
Skrevet af je__ns på 18 jan 2012 21:18

Kan et solpanel tåle at stå i fuld solskin, uden at man bruger strømmen.
Man kunne jo forestille sig, at spændingen steg, til ødelæggende værdier.

mvh jens

 


Det er som med et batteri. Der sker ingenting med batteriet hvis ikke du bruger det...

Der sker ikke noget med solcellepanelet før der er en bevægelse af elektronerne, og elektronerne bevæger sig ikke medmindre der er en vej de kan bevæge sig i.
Hej til alle.
Har lige læst alle indlæg i denne tråd med stor interesse. Har så sent som i går talt med min genbo om solpaneler .
Det der så kan undre mig er at jeg på et linkene til beregning af økonomien kan "få" 7 solpaneler for kr 1000 inkl moms. Ja det kræver nok en uddybning. Jeg regnede et anlæg til at dække mit behov 100%. 8500kwh kostede anlægget kr 162.000 afrundet. Valgte så 10000kwh som vores forbrug var engang, pris 163.000 afrundet, begge tal inkl moms. Hvordan hænger det sammen ?
Overvejer seriøs et anlæg, især nu med 3,5% rente på realkredit. Men er dog i tvivl efter at have læst tråden.

Mvh Frank

first_cnc: Skriv lige linket og hvilke felter du skrev hvad i.
Så kan det være det giver mening - ellers kan de jo være en regnefejl på den side du har brugt.
Skrevet af Mukker på 19 jan 2012 12:06
first_cnc: Skriv lige linket og hvilke felter du skrev hvad i.
Så kan det være det giver mening - ellers kan de jo være en regnefejl på den side du har brugt.

http://solia.dk/solcelleberegner.php

Mvh Frank

Ja, jeg kan desværre se at der er en fejl i beregneren. Jeg skal straks sørge for at det bliver udbedret. Dog kan jeg ikke få 7 paneler for 1000,-
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis