lindolie og terpentin

Hej herinde..
Jeg er ved at oliere nogle store loftsbjælker og overlæggere i dør-åbninger i et gammelt hus.

De får i første omgang 1-del lindolie/ 2-del terpentin...MEN kan nogle herinde anbefale et lugtfrit alternativ til terpentin ??

Det er jo til at blive fuld og skæv af at lugte til..Sådan en pind på 40x40 (8 meter) kan altså synke nogle liter. Og selv efter 3 uger med sagte men konstant gennemtræk er det til at blive skæv af når man træder ind i rummet.

Mvh, Jens
Hej herinde.. Jeg er ved at oliere nogle store... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige det med prisen.
Den eneste grund til at jeg skulle bruge lindolieprodukter til overfladebehandling kunne være prisen.

Wolf's Linolie Fuldækkende 10 liter standardfarve koster knap 2000 kr, altså 200 kr/l.

Men det er jo væsentligt dyrere end de fleste andre malinger/træbeskyttelser til udv. brug.

Altså, vil nogle helt nøgternt og usentimentalt forsøge at forklare undertegnede hvorfor jeg skulle bruge et lindolieprodukt til at male mit træhus med.
Skrevet af hpox på 09 dec 2011 23:41
Lige det med prisen.
Den eneste grund til at jeg skulle bruge lindolieprodukter til overfladebehandling kunne være prisen.

Wolf's Linolie Fuldækkende 10 liter standardfarve koster knap 2000 kr, altså 200 kr/l.

Men det er jo væsentligt dyrere end de fleste andre malinger/træbeskyttelser til udv. brug.

Altså, vil nogle helt nøgternt og usentimentalt forsøge at forklare undertegnede hvorfor jeg skulle bruge et lindolieprodukt til at male mit træhus med.


Kære Hpox, jeg har efter ganske kort tid her på sitet fået indtryk af, at du udtaler dig om hvad som helst, spøger og skæmter etc.... Det er meget underholdende - hvis man bare ved du er undeholderen her på sitet

Det er dog ganske rigtigt, at man ikke skal vælge linolie maling for prisens skyld, medmindre man laver den selv, hvilket dog er noget besværligt vis man bare skal male en bjælke.
Man vælger linolie maling/system fordi det nu engang er bedst for træets holdbarhed og omgivelserne.
Desuden er linolie maling/system billigt på den laaange bane, medmindre man har lyst til at skifte farven ret ofte.
Har du først fået dækket det du vil male med linolie, behøver du nemlig ikke male de næste mange, mange år. Det malede vaskes ned med en særlig sæbe og vand, hvorefter det malede friskes om med en linolievædet klud - så er det som nymalet igen.
Sidst men ikke mindst er rækkeevnen på linoliemalig normalt væsentlig længere en på de fleste andre typer.
På den modsatte side, bør også nævnes at det er langvarigt (grundet tørretider) at arbejde med den. Men hvad gør det når man føler træet smile og ingen anden maling kan give dig dennes glans og dybde.

Mvh. Georg

Prøv at tjek prisen på noget rå linolie og noget farvepigment. Desuden findes der andre steder at købe linolie end Wolfs Linolie.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 10 dec 2011 00:42
Prøv at tjek prisen på noget rå linolie og noget farvepigment. Desuden findes der andre steder at købe linolie end Wolfs Linolie.

Helt enig kære Naver.
Der er nu også forskel på den rå linolies kvalitet her og der, ikke at jeg ved noget dybere om dette, men blot hørt om det ved et foredrag med Søren Vadstrup - men nu er vi vist ved at glemme tråden...

Uanset spøg & skæmt.

Kom med nogle argumenter der baserer sig på facts

Ikke bare en sludder for en sladder

Der har været fine links til såvel Center for Bygningsbevaring og Teknologisk Institut.

Og navnlig Teknologisk Instituts ”Facts om lindolie og ….” ligner slet ikke dit skønmaleri.

Søren Vadstrup er en førende kapacitet på bygningsbevaring og har megen viden om lindoliemaling. Men ikke engang han bevæger sig ud i en ensidig lovprisning af lindoliens lyksaligheder

Jeg citerer ”..men kun hjælpe træet til at regenerere.” Det er det rene sludder. Kun noget levende kan ”regenerere” Drop den slags følelsesladede wendinger. Them kan wi not brue in an ojer afsnit. :o)
Annonce

Kære Hpox, jeg kan godt se af dine svar her på sitet, at du altid er meget saglig og kun basere dine udtalelser på facts. Så jeg beklager hvis lidt human livserfaring måtte forvirrer dig.

Nu er jeg ikke her på siden for at missionere noget som helst. Men for at få og give meninger om noget man har personlig erfaring med. Herefter håber jeg folk gør hvad de selv ønsker.

Håber spørgeren har fået lidt indsigt i hvad man kan bruge, men at man nok ikke bør blande terpentin i noget man vil mætte indendørs træ med, da dampene ikke er hverken behagelige eller særligt sunde (ej heller lugtfri eller vegetabilsk terpentin).

ALTSÅ er min mening, enten bruger man Linolie produkter og følger de århundrede lange principper og erfaringer der ligger bag. Eller også bruger man bare noget andet (andre skal jo også leve), der har et halv århundredes erfaring på markedet (heraf bl.a. malersyndromet).

God fornøjelse og arbejdslyst.

Vil jeg da også blande mig lidt. Jeg skal ærligt indrømme at min erfaring i forhold til Linolie (til trods for min uddannelse) ikke er stor, da det ikke er noget der bruges ret meget mere. Men linolien er ganske rigtigt god at male med og rækker langt.

Dog vil jeg lige knytte en kommentarer til denne:
Har du først fået dækket det du vil male med linolie, behøver du nemlig ikke male de næste mange, mange år.


Det gør du sådan set heller ikke med de moderne pva baserede malinger. Det er kun et spørgsmål om, om man gider gøre arbejdet ordentligt og efterfølgende holde det bare en lille smule vedlige. Dvs, at man f.eks på vinduer sørger for at fjerne evt alger, smog o.lign.


Eller også bruger man bare noget andet (andre skal jo også leve), der har et halv århundredes erfaring på markedet (heraf bl.a. malersyndromet).

Du udlægger det som om det er de nye malinger der er skyld i malersyndrom og at bruge linolie og tilhørende behandlinger er helt uskyldigt. Men malersymdrom kommer jo bl.a pga opløsningsmidler (terpentin, alkyd o.lign), og i de moderne malerbehandlinger er de produkter så godt som væk. Hvilket fører mig videre til linolie behandlinger. Linolie er som sådan ikke farligt, men skal du f.eks behandling et udendørs staldvindue med linolie (som man gjorde tidligere) skal det også grundes, og her kommer der mønje ind i billedet som man grunder jern med til linolie. Mønjen er fyldt med bly! Og man behøves vel næppe nu om dage at udpensle blyet yderst skadelige virkning(?)

Men hvad gør det når man føler træet smile og ingen anden maling kan give dig dennes glans og dybde.

Det er jo et holdnings spørgsmål., og du kan dermed ikke sige at INGEN anden maling kan det.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Hej Jacko

Super indlæg og du må vide noget om det som maler og endda med maling som hobby.

Nej proff malere har nok ikke fået ”lov” til at anvende linolie ret meget de sidste 50 år. Jeg gætter på at det nok har noget med tid at gøre (da tid jo er penge) både fra kunden som skal vente på det færdige resultat og måske afspejles det dermed også i fakturaen?

Jeg har kun ganske få erfaringer, med anden maling end linolie. Så jeg er ikke nået videre end til, at det hedder plastik- og oliemaling (terpentin baseret), men det er jo mere komplekst end som sådan i dag.

Eks. på ”subjektiv” erfaring: Loftbjælker indendørs malet med ”plastikmaling” (25 år siden, ikke malet siden, da jeg skal have hevet malingen af for at få malet med Linoliemaling og det trækker ud!!!)  Disse bjælker er som udenforstående nok stadig ganske nydelige, men når man bor her og gør dem rene virker de som plastikhavemøbler – nemlig smudsede og helt døde i glansen/dybden. Kontra vores linoliemalede loftbjælker (godt nok kun 15 år siden) som stadig står som nymalede med en helt anden glans/dybde (som de andre måske aldrig har haft men de har dog været meget pænere – heri det noget subjektive). Vore oliemalede karme (også 25 år siden) står meget pænere i lakken (bortset fra afskalninger fra stød), men de har naturligvis ikke samme dybde som de linoliemalede, ligesom jeg bilder mig ind, at linoliemalede karme ikke skaller så nemt som de linoliemalede. Igen subjektivt – men det forhindre mig ikke fra, at blive mere ”forelsket” i det linoliemalede.

Jeg er helt enig med dig i, at det kunne lyde som om at jeg mente, alt ny maling skulle være skyld i malersyndromet (jeg kunne ikke lade være - undskyld). Men det var nu ikke selve tanken, tanken var mest den, at vi jo ret beset ikke ved ret meget andet end det, om nye malinger. De har godt nok fjernet det man ved er giftigt, fra de nye malinger. Men ved vel ikke så meget endnu om det der anvendes i stedet, altså hvilken indirekte indflydelse har de så på vore omgivelser… det er jo ikke alt, der kan lugtes eller ses?

Du har en god pointe med bly og mønjen. Den har til fulde bevist sin langtidsholdbarhed og sikkert ingen tvivl om dens giftighed (det ved jeg ikke nok om). Så det er sikkert godt nok, at den er blevet forbudt. Men det behøver vel ikke at afholde os fra at male med linolien, der findes mindst et vidundermiddel at grunde jern staldvinduer med, der ikke er giftigt.

Måske burde vi starte en anden tråd om linoliemaling…?

Hold da helt op - der er godt nok mange forskellige holdninger til linolie - kan vi dog ikke lige blive enige om een ting? Linolie er en gammeldags måde at behandle træ og at den er gennemtestet gennem flere 100 år ....

Når det er sagt er skrønen med terpentin blandet i linolien totalt misforstået - det eneste man ville opnå tilbage i 50'er-60'erne var at linolien tørrerede hurtigere op - derfor terpentin.

Een ting er helt sikkert - terpentin har INTET at gøre i linolie - ej heller på en køkkenbordplade.

Brug dog endlig linolie til behandling af træ - det er både nemt, billigt og let at bruge. Husk dog at smidde kludene ud eller ind i brændeovnen efter brug.

God arbejdslyst!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også