lindolie og terpentin

Hej herinde..
Jeg er ved at oliere nogle store loftsbjælker og overlæggere i dør-åbninger i et gammelt hus.

De får i første omgang 1-del lindolie/ 2-del terpentin...MEN kan nogle herinde anbefale et lugtfrit alternativ til terpentin ??

Det er jo til at blive fuld og skæv af at lugte til..Sådan en pind på 40x40 (8 meter) kan altså synke nogle liter. Og selv efter 3 uger med sagte men konstant gennemtræk er det til at blive skæv af når man træder ind i rummet.

Mvh, Jens
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lugtfri terpentin. Såmænd

Men det er vist stadig opløsningsmiddelholdigt.
Hvorfor skal der egentligt blandes terpentin i lindolien?
Hej.

jeg vil gerne stille dig et spørgsmål.? hvorfor bruger du den type behandling.
Det giver intet at give denne behandling. Du får kun problemer ud af det.

Der er mange andre former for behandling, spørgsmålet er bare hvad resultat du ønsker.. ?

Thomas Jensen

Butikschef

Gardiner er så meget en del af indretningen i rummet.

Farver & striber odder

www.farver-striber.dk

Jeg blander også terpentin i til mine bordplader, det trænger altså bedre ned i træet syntes jeg. Men nogen siger at man så bare får terpentin ned, som så fordamper, og så mangler linolien.

Men hvis nu du laver det når det er lidt varmere, så kunne du vel lave noget gennemtræk. Men ja de bliver rigtig flotte af det.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
jo må ærligt indrømme jeg heller ikke kan se fordelen i at blande terpentin i, linolie trænger fint ned i træet uden hjælp, men hvorfor behandle træværk der sidder indendørs med linolie og terpentin ?

http://www.lyrk.dk
Man kunne jo anvende vegetabilsk terpentin fremfor mineralsk. Dermed ikke sagt, at det helt fjerner lugtgenen.

Man kan i stedet varme lin(uden d)olien op i et vandbad og dermed gøre den mere letflydende uden terpentin.
Annonce
det var da nogle herlige kommentarer.. Fantastisk hvis jeg helt kan udelade terpentinen. Grunden til at jeg har brugt terpentin er at andre har anvist sådan. Man må jo lytte til råd når man ikke selv er tømrer eller snedker.

Grunden til at den gennemgående bjælke får en tur er at den er meget tør, og jeg som sagt er blevet anvist at give den noget olie før eventuel anden behandling. Det er en gammel kampestens-garage hvor planken på 40x40 cm x 8 meter holder taget. Garagen er ved at blive istandsat til brugsrum.
Mvh, Jens
Hej Jpb_dk.
Jeg må sige at jeg vil klart anbefalde dig at stoppe med behandlingen nu..!! Det giver intet godt at give det linolie, linolien indeholder intet som skulle gøre træet godt, tværtimod så er linolie ren guf for utøj i træ, det vil fungere som gødning.
Også hvis du ønsker anden behandling bagefter kan det give problemer.

Når det er ude i et garage, kan du godt bruge en ganske alm. træ grunder som vil give træet noget olie, noget gift til evt svampe og andet godt. http://www.tapet-farve.dk/shop/visir-oljegrunning-pigmentert-50.html
Produktet er mug- og skimmelhindrende samtidig med, at det binder løse træfibre og sikrer god vedhæftning for efterfølgende malebehandling
Den er vandfortyndet altså ingen lugt.

Til de af jer der bruger linolie + terpentin, må jeg også råde til at bruge en olie der er lavet specielt til formålet.
http://www.tapet-farve.dk/shop/trip-trap-koekkenbordsolie-618.html
I dette produkt er tilført forskellige produkter som skal hindre skimmelvekst rundt om håndvask.

Thomas Jensen

Butikschef

Gardiner er så meget en del af indretningen i rummet.

Farver & striber odder

www.farver-striber.dk

Nu er fugtforholdene i rummet/garagen nok sådanne at der ikke under nogen omstændigheder vil opstå skimmelsvampe problemer af nogen art.

Men ellers er jeg da helt enig i at næsten hvadsom helst andet påsmøringsmiddel ville være at foretrække såfremt bjælken måtte trænge til lidt smukkesering.
Hpox, der vil altid være svampe porrer i et træ, tilfører du Linolie vil du dermed give det mulighed for at gro. korrekt med skimmelsvamp, vil så sige det er måske det mindste problem der kan opstå.

Thomas Jensen

Butikschef

Gardiner er så meget en del af indretningen i rummet.

Farver & striber odder

www.farver-striber.dk

ganske interessant bidrag - tak for det !

Der er brændeovn/solpaneler, og gulvvarme så jeg formoder selv at luftfugtigheden er på rimeligt lavt niveau.

Nu undre jeg mig blot over hvorledes en produkt-sælger (ikke Thomas Jensen) kan anbefale mig linolie/terpentin som forbehandling / opfedning af en tør bjælke inden endelig behandling... Nogle gode idéer ?

Er det et levn fra "opfedning" af gulv-belægninger ?

mvh, Jens
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også