Forlængerledning og tørretumbler

Hej,

Har netop købt ny tørretumbler og er blevet i tvivl om det er lovligt at tilslutte den via en forlængerledning?

Er der nogen der kan hjælpe?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der vel ikke være noget ivejen for, når blot du sørger for at din forlængerledning er på mindst 1,5 kvadrat i lederne. Almindelige el ledninger som du bruger i boligen duer ikke, det er kun 0,7 kvadrat.
Du skal ikke tænke på ledningskvadrat, tilslut du den bare til forlængerledningen.
Skrevet af ilum på 05 dec 2011 12:51
Du skal ikke tænke på ledningskvadrat, tilslut du den bare til forlængerledningen.

Det var da et meget dårligt råd at give, men da du er nybegynder er du næsten tilgivet.
Men prøv om du også kan være seriøs
Ledningen på tørretumbleren blive betegnet som tilledning, ikke en fast installation det mindste kvadrat 0,75, selvfølgelig kan du hoppe ud i det nærmeste byggecenter og købe en forlængerledning 3x1,5 men det behøves altså ikke.
fast installation, 1,5 kvadrat men det ved du vel allerede, når du nu prøver ar irettesætte mig:-)

Jeg vil altid råde til det mest sikre, og du ved sikkert lige som jeg at en 0,75 godt kan blive lidt lummer når du vedvarende hiver 2000 w. igennem den. Det er der ingen grund til når en 1,5 kvadrat vil være meget bedre.
Annonce
Her vil jeg nu give Håndværkeren ret! Nikran nævner jo ingen længde på forlænger ledningen. Ledningen på tørretumbleren er jo heller ikke unødig lang ab. fabrik, dels pga. økonomi men bestemt også pga. spændingsfald. Mit bedste råd er at få lavet en fast installation! og hvis ikke, så sørg i det mindste for en jordforbindelse.

Det fikser jeg...
Nikran nævner jo ingen længde på forlænger ledningen. Ledningen på tørretumbleren er jo heller ikke unødig lang ab. fabrik, dels pga. økonomi men bestemt også pga. spændingsfald.

Er der nogen tommelfingerregel omkring hvor lang en evt. forlængerledning må være?
Jeg ville skifte ledningen på tørretumbleren til en af pasende længde og 1,5 kvadrat.
Hej
@ jenshøj  "almindelig dødelige" må  IKKE  udskifte faste tilslutningskabler på hvidevarer så det er en dårlig ide - ej heller fremstille forlængekabler der har 3 ledere (jord) så de skal købes færdige i den rigtige længde og dimention (hvis 2000 watt så min 2,5 kvadrat)
Hilsne Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ok. Så det betyder at hvis jeg køber en forlængerledning med jord, så burde der ikke være noget problem. Jeg har skiftet stikket ud på ledningen fra tørretumbleren

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis