Forlængerledning og tørretumbler

Hej,

Har netop købt ny tørretumbler og er blevet i tvivl om det er lovligt at tilslutte den via en forlængerledning?

Er der nogen der kan hjælpe?
Hej, Har netop købt ny tørretumbler og er... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
til polobjørn , 2000w ,,,, så er 1,5 kvadrat altså rigeligt, det er under 10 amp.
på 10 amp. kan du uden problemer trække 2300w, og 10amp. svarer til 1,5 kvadrat,
så de 2,5 kvadrat er overkill.
den  normale tilledning til et komfur er 5 gange 1,5 kvadrat pkaj, forsikret med 16A,
og det er helt efter reglerne
men jo kraftigere kabel, jo bedre
er det en forlængerledning på 10-15 meter ville jeg også gå op i ledningstværsnit,
er det en forlængerledning på et par meter, så ville jeg ikke ha betænkeligheder ved at
bruge 1 - 1,5 kvadrat
og det er helt lovligt

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

@ jenshøj "almindelig dødelige" må IKKE udskifte faste tilslutningskabler på hvidevarer

Hvorfor ikke? I følge Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside må man "Reparere elapparater, fx udskifte ledningen, der fører strøm til apparatet"

så det er en dårlig ide - ej heller fremstille forlængekabler der har 3 ledere (jord)

Kan jeg heller ikke finde et forbud mod. Er det ikke en regel fra før det blev et lovkrav med HPFI i installationerne?

Jo, det er en gammel regel fra før HPFIens tid.

Til trådstarteren: Du har sikkert det rette værktøj til at presse (uisolerede)kabelsko på med. Ikke noget med samlemuffer/kronemuffer på afklippede ledninger.

fase
Skrevet af S. fabrin på 10 dec 2011 18:13

Til trådstarteren: Du har sikkert det rette værktøj til at presse (uisolerede)kabelsko på med. Ikke noget med samlemuffer/kronemuffer på afklippede ledninger.

Hvad mener du med det? Hvad har det med en tilslutning med en forlængerledning at gøre?

Jeg har klippet det gamle stik af ledningen fra tørretumbleren og erstattet det med et stik med jord på. Er det her du mener jeg skal bruge specielt værkstøj?
Det har ikke noget med en forlængerledning at gøre. Jeg forstod ar du ville skifte ledningen, så den var i et stykke. Hvis ledninger er afsluttet i spadestik i tørretumbleren, skal du bruge en tang til at presse de nye spadestik på med. Når du har valgt forlængerledningen, skal du ikke bruge noget presseværktøj.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis