gevind i topstykket er gået til.

Følg tråden
peter gammelgård
peter gammelgård
Postnr: 9760
peter gammelgård peter gammelgård

Jeg har erhvervede mig en audi 80, og har til min store frygt opdaget at det ene gevind i toppen er gået til, så tændrøret køre skævt i og ikke helt ned.

Men bilen køre fint nok.

Hvad kan/skal jeg gøre ved det??? Eller skal jeg bare lade det være.

je__ns
je__ns
Postnr: 0
je__ns je__ns

Ja på et tidspunkt, er du nok nødt til at få det repareret.
Måske kan det reddes, ved at skære gevindet op, med en snittap.(kun hvis gevindet ikke er helt kaput, i hele længden)¨

Ellers kan der isættes en gevingbøjning (helicoil) Om din mekanikker vil gøre det uden, at afmontere topstykket, må du jo forhøre dig om.

Ja nok et lidt forsent råd, skru altid tændrøret helt i bund med håndkraft. sæt så skraldenøgle/momentnøgle på til at spænde det sidste....

Men er der ikke garanti på bilen, hvis du lige har erhvervet den?

mvh jens

peter gammelgård
peter gammelgård
peter gammelgård peter gammelgård Trådstarter
Det er den tidliger ejer som har moslet det i, men heldig vis er hele gevindet ikke ødelagt, kun toppen af det.

Den er købt privat. Men dit råd er også det jeg plejer at følge.

Hvis jeg skære nyt gevind risikere jeg at er kommer spåner i motoren? Jeg har både snit tapper men også en gevind opretter.
je__ns
je__ns
Postnr: 0
je__ns je__ns

Nogle kommer fedt på snittappen, så spånerne sætter sig i fedtet.
Det tror jeg er ok, hvis du bare skære det gamle gevindet op.

Men ideelt afmontere man toppen..

ktm
ktm
Postnr: 4540
ktm ktm
Når du har skåret gevindet op, kan du starte motoren uden at sætte tændrøret i, i den cylinder det handler om, og lad den køre sådan i en 20-30 sekunder.
Så skal du nok få skudt evt. spåner ud, men sørg for at fange flest muligt med fedt på snittappen, som Jens foreslår.

Jeg vil slet ikke skrive noget om at sikre, at det er den rette snittap, du har!

Med venlig hilsen
ktm

peter gammelgård
peter gammelgård
Ktm Min frygt er at der falder ned i motoren og laver skade når man drejer motoren rundt.
Har været ved at kigge på min gevind opretter stang, og lige sådan hurtigt set passer den ene side med gevindet. Den trækker det gamle gevind frem.

Er også nervøs for om hvis jeg skære nyt gevind, at jeg skære skævt.
ktm
ktm
ktm ktm
Det er jo smådele, der kan komme ud af at skære et gevind ud, og det er af aluminium.
Det værste scenarie, jeg kan forestille mig er, at en spån skulle sætte sig på udstødningssædet, og give dårlig kompression, indtil det højst sandsynligt forsvinder af sig selv.
Du skal jo naturligvis sørge for at holde snittappen så lodret og rigtigt som muligt, og så starte med at iskrue den med fingrene og fornemme om den fanger de oprindelige gevind. Men det er altid en lidt delikat sag, skal jeg meget hurtigt og gerne medgive.
Jeg er ikke nogen ørn til sådan noget, men har dog gjort det mange gange med held, ja faktisk er det aldrig gået galt, hverken skævt gevind eller skidt i en ventil.
Havde det gået galt for mig, ville det virkelig have kostet rigtig mange penge og mange timers arbejde, rigtig mange!
Jeg ville i dit sted satse. Går det ikke, er det jo ikke værre, end at du så må pille toppen af, som du nu er ved at hidse dig op til. Går det, har du sparet dig for en del penge og arbejde!

Med venlig hilsen
ktm

anvi
anvi
Postnr: 6800
anvi anvi
hej Peter Gammelgård. Ja fedt kan gå an, men bedre er "Curil" eller lignende "døde tyskere". Det er en sej, tykflydende, "flydende pakning". mvh. anvi
vile
vile
Postnr: 2650
vile vile
Jeg har oplevet det samme.
Kunne ikke finde et værksted, der ville montere Helicoil uden at jeg kom med det løse topstykke under armen.
Da det drejede sig om en bil, der kørte på sine sidste år, monterede jeg en bøsning fra Biltema.
Fås i komplet sæt med bøsning og snittap.
Jeg kom fedt på tappen, som foreslået, og kørte motoren på starteren uden tændrør, som andre også foreslår, for at få pustet evt. spåner ud.
Oplevede ingen bivirkninger.

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Skarevarktoj/Gevindskarersat/Reparationssat-til-tandrorsgevind-18144/

ktm
ktm
ktm ktm
Jeg kan så godt forstå, at værksteder ikke vil have med en sådan opgave at gøre.
Går det alligevel ikke, ja så hænger værkstedet på en kæmperegning og/eller større reparation, som kan udvikle sig helt vildt, hvis det er en gammel, sammentæret motor.
Så for en sikkerheds skyld er det meget sikrere for værkstedet at forlange topstykket indleveret i løs vægt.

Jeg ville nu stadig bare se at få den snittap kørt igennem osv!

Med venlig hilsen
ktm

PeterR
PeterR
Postnr: 4000
PeterR PeterR
Jeg har prøvet det med at dreje det op med en snittap. Først et helvedes problem at finde en der havde det rigtige mål. Jeg ramte 100 % i gevindet som var blevet lidt fladt. Det kommer altså ikke nyt gevind af man opfrisker det, det gjorde det kun værre. Jeg fik min MC ven til at lave en biltema løsning i min mc. Det blev helt perfekt, og det holder.

Hvis det ellers er tæt og det sidder fast så kør dog videre med det.

MVH
Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk

PeterR
PeterR
Postnr: 4000
PeterR PeterR
I øvrigt, biltema er ok til mange ting, men et godt jysk udtryk om dem er træls. De sender ikke deres vare, og hvis man bor langt væk er det dobbelt træls.
Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk

peter gammelgård
peter gammelgård
Jeg har bestemt at lade det være som det er. Bilen køre og starter som den skal.
Klaus Lundstedt
Klaus Lundstedt
Postnr: 4780
Klaus Lundstedt Klaus Lundstedt
Hej.
Man kan skære to - tre skrå riller i gevindet på et gammelt tændrør og skrue det i og her er det vigtigt at holde retningen (tændrørs-top med indlæg - lang forlænger på. Evt. reife indløbet på gevindet og så med følelse

mvh 

varmetossen

way3000
way3000
Postnr: 8900
way3000 way3000
Jeg ville lade det være indtil du skulle skifte noget, f.eks. toppakning eller ventilstyrspakninger.

Så ville jeg få det fikset, og med en helicoli. Der hvor dit geving er skadet er det nok brækket af, og er det væk kan du ikke skære det op i den rette tykkelse. Snittappen kan rette op på kolapsede stråler, intet andet.

Nu kan jeg ikke selv klare at der er fejl i ens bil, derfor ville jeg helt klart få det lavet, bare så man ikke stod med problemet næste gang skulle skifte tændrør.

Mht. at få skidt op fra din cylinder. Brug en kraftig støvsuger og et stykke slange og sug det hele op igen. Man kan let lave en tynd forlænger der kan gå ned på stemplet og gøre rent. Ellers en olieret vatpind på en pind. Trykluft ned i kammeret kan også blæse det meste op igen.
- Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Gevind
    Værktøj og maskiner
  2. helicoil i gearkasse
    Lav-Bil
  3. snittap/givend
    Lav-Motorcykel
  4. Gevind i træ hvordan.
    Lav-Hobby