Frys

Følg tråden
knudr
knudr
Postnr: 8585
knudr knudr
Min ellers gode bærbare Lenovo T60 har en defekt, som jeg vil prøve at beskrive: Billedet fryser i ca et halvt sekund hvert halve eller måske hele minut. Altså hvis der kører en film, så fryser billedet med nogenlunde jævne mellemrum, eller hvis jeg spiller 7-kabale, så hænger et kort fast i ”luften” et øjeblik når jeg flytter det. Og det sker i alle programmer.
På pc’en ligger et program, som hedder ”PC-Doctor 5 for Windows”. Det har jeg prøvet at køre og det siger at:
ATI Videomemory test, failed. Skærmbillede vedlægges. Alle andre test Harddisk, Processor, osv viser ingen fejl.
Det lyder som om der kan være noget galt med videokortet. Jeg vil blive glad, hvis nogle venlige folk her, vil kommentere dette, og endnu gladere hvis en løsning på fejlen kan anvises.
Venlig hilsen
Knud
knudr
knudr
knudr knudr Trådstarter
Så prøver jeg lige billedet igen
Venlig hilsen
Knud
Per Toft
Per Toft
Postnr: 6070
Per Toft Per Toft
Hvordan er dit ramforbrug? Og arbejder maskinen på disken når den går i stå?

Hvis du trykker på shift+ctrl+esc kan du se dit ramforbrug.

Mit bud er at du har for mange programmer startet i forhold til din ram mængde. Det betyder at maskinen begynder at gemme sin hukommelse på harddisken, og det skaber den type "fejl" som du beskriver.

pml36
pml36
Postnr: 8830
pml36 pml36
hej
det er din grafig driver den er gal med 
gå ind på amd's hjemme side og hent en ny driver, desværre er den på lenovos hjemmesid forældet
knudr
knudr
knudr knudr Trådstarter
Hej Per Toft
er det den her du mener? Sådan ser den ud i tomgang
Venlig hilsen
Knud
Per Toft
Per Toft
Per Toft Per Toft
Du har 69 processer kørende og et sidefilsforbrug på 690mb, det lyder godt nok voldsomt.Til sammenligning bruger min computer omkring 350mb med browser åben.

Hvad lavede du da du tog det screendump ? havde du lige logget ind, eller havde du en masse programmer kørende?

At du har 69 processer kørende forstærker min tro på at det er ramforbruget der er den store synder. Men derfor kan det ikke skade at gøre som PML36 nævner, og opgradere grafik drivere. Det er også en væsentlig hurtigere "operation" end at nedbringe ramforbrug og se på processer der kører.

knudr
knudr
knudr knudr Trådstarter
Der var ingen programmer tændt, jeg havde endda slukket det trådløse internet.
Er det muligt at få en kortfattet anvisning på at opgradere grafikdriveren ?
Og ligesådan med de mange programmer, hvordan fjerner jeg de unødvendige ?
Jeg vedlægger lige nogle af de første .

Venlig hilsen
Knud
Per Toft
Per Toft
Per Toft Per Toft
Hejsa,

Først grafik drivers. Du skal gå ind på denne side:

http://support.lenovo.com/en_US/downloads/default.page?

Der skal du finde lade den køre autodetect på din maskine, og vælge display drivers. Så kan du downloade driveren. Den kommer sandsynligvis som et program du bare skal dobbelt klikke på og køre.

Med hensyn til din process information som du viser ovenfor, så har du der 80 processer kørende. Og det er endnu mere voldsomt end sidst. Jeg vil anbefale at du downloader:

http://www.piriform.com/ccleaner

Når du har installeret den. Så går du ind under værktøjer -> opstart. Så tager du lige et skærmbillede af det der står der, så skal jeg prøve at guide dig igennem. Ps. du må gerne lave det i en bedre opløsning end på din skærmbillede af processerne, jeg kan kun læse 1/3 af hvad der står der. Selv når jeg forstørrer det

For at holde sig positiv, så kan man sige at der ihvertfald er en del ydelse at hente på at optimere maskinen under alle omstændigheder. Selv hvis det ikke løser grafik problematikken, som er en reel mulighed.

Din maskine må da også tage voldsomt lang tid om at starte op ?
knudr
knudr
knudr knudr Trådstarter
Hej og mange tak for hjælpen,
eg har nu installeret ny skærmdriver, men endnu ikke afprøvet den. Jeg har osse installeret cleaneren og taget et skærmbillede af opstarten, forhåbentlig med en bedre opløsning. Jeg er meget glad for hjælpen.
Så så jeg at cleaneren kan lave tekstfiler, så her kommer opstarten:

Ja HKCU:Run CTFMON.EXE C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
Ja HKCU:Run COMMUNICATOR "C:\Programmer\Microsoft Office
Communicator\Communicator.exe" /silentRetrials /background
Ja HKLM:Run SynTPLpr C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
Ja HKLM:Run SynTPEnh C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
Ja HKLM:Run TPKMAPHELPER C:\Programmer\ThinkPad\Utilities\TpKmapAp.exe -helper
Ja HKLM:Run TpShocks TpShocks.exe Ja HKLM:Run TP4EX tp4ex.exe
Ja HKLM:Run EZEJMNAP C:\PROGRA~1\ThinkPad\UTILIT~1\EzEjMnAp.Exe
Ja HKLM:Run TPHOTKEY C:\PROGRA~1\Lenovo\PkgMgr\HOTKEY\TPHKMGR.exe
Ja HKLM:Run SoundMAXPnP C:\Programmer\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe Ja HKLM:Run SoundMAX C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe /tray
Ja HKLM:Run suScheduler C:\Programmer\ThinkVantage\SystemUpdate\UCLauncher.exe /SCHEDULER
Ja HKLM:Run LPManager C:\PROGRA~1\THINKV~2\PrdCtr\LPMGR.exe
Ja HKLM:Run AMSG C:\Programmer\ThinkVantage\AMSG\Amsg.exe
Ja HKLM:Run DLA C:\WINDOWS\System32\DLA\DLACTRLW.EXE
Ja HKLM:Run ISUSPM Startup c:\PROGRA~1\FÆLLES~1\INSTAL~1\UPDATE~1\ISUSPM.exe -startup
Ja HKLM:Run ISUSScheduler "c:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe" -start
Ja HKLM:Run cssauth "C:\Programmer\IBM ThinkVantage\Client Security Solution\cssauth.exe" silent
Ja HKLM:Run PDService.exe "C:\Programmer\IBM ThinkVantage\SafeGuard PrivateDisk\pdservice.exe"
Ja HKLM:Run ACTray C:\Programmer\ThinkPad\ConnectUtilities\ACTray.exe
Ja HKLM:Run ACWLIcon C:\Programmer\ThinkPad\ConnectUtilities\ACWLIcon.exe
Ja HKLM:Run PWRMGRTR rundll32 C:\PROGRA~1\ThinkPad\UTILIT~1\PWRMGRTR.DLL,PwrMgrBkGndMonitor
Ja HKLM:Run BLOG rundll32 C:\PROGRA~1\ThinkPad\UTILIT~1\BatLogEx.DLL,StartBattLog
Ja HKLM:Run SunJavaUpdateSched "C:\Programmer\Fælles filer\Java\Java Update\jusched.exe"
Ja HKLM:Run MSC "c:\Programmer\Microsoft Security Client\msseces.exe" -hide -runkey
Ja HKLM:Run PCDrProfiler Ja HKLM:Run StartCCC "C:\Programmer\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun
Ja Startup Common Adobe Gamma Loader.lnk C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
Ja Startup User Dropbox.lnk C:\Documents and Settings\Knud\Application Data\Dropbox\bin\Dropbox.exe
Venlig hilsen
Knud
knudr
knudr
knudr knudr Trådstarter
Og så opstarten på en ny måde:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/2PZF5F_f0TxhfX2P0Qo_GwzGb6WLXGybeWPWYXlOxdM?feat=directlink
Venlig hilsen
Knud
Per Toft
Per Toft
Per Toft Per Toft
Ok, vi tager den lige fra starten.

Indledningsvis vil jeg sige, at hvis noget ikke virker efter den første gennemgang her. Så kan du altid køre CC cleaner igen, og slå det til igen. Bare så det er sagt på forhånd. De ting jeg anbefaler du slår fra vil jeg samtidig anbefale at du slår fra, en af gangen og genstarter maskinen så du kan se hvordan maskinen kører efterfølgende. Sidst men ikke mindst så beskriver jeg hvad filen bruges til, og hvorfor jeg mener du kan slå den fra.

Generelt har du utroligt meget "bloatware" på din maskine. Det vil sige programmer der fylder meget og som næsten ingenting gør for dig. Du vil få en meget hurtigere maskine hvis du slår dem fra. I første omgang kan du prøve at følge nedenstående og så prøv dernæst at lave en opdatering om RAM forbrug og antal processer efter du har fulgt mine råd.

Ja HKCU:Run CTFMON.EXE C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
Denne bruges hvis du har flere sprog installeret på din maskine og skifter jævnligt imellem dem. Jeg anbefaler at slå den fra.

Ja HKCU:Run COMMUNICATOR "C:\Programmer\Microsoft Office Communicator\Communicator.exe" /silentRetrials /background
Bruges af Microsoft communicator. Et alternativ til SKYPE til telefoni og lignende. Hvis du ikke bruger det program, så anbefaler jeg at slåd den fra.

Ja HKLM:Run SynTPLpr C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
Ja HKLM:Run SynTPEnh C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
Disse to aktivererl touchpad på den bærbare. Windows kan normalt køre uden denne driver, og hvis du bruger mus til den bærbare har du ikke brug for den. Hvis du bruger mus så slå den fra. Hvis du bruger touchpad, så prøv at slå den fra. Det er sandsynligt at din maskine kan køre uden.

Ja HKLM:Run TPKMAPHELPER C:\Programmer\ThinkPad\Utilities\TpKmapAp.exe -helper
Ja HKLM:Run LPManager C:\PROGRA~1\THINKV~2\PrdCtr\LPMGR.exe
Ja HKLM:Run AMSG C:\Programmer\ThinkVantage\AMSG\Amsg.exe
Ja HKLM:Run ACTray C:\Programmer\ThinkPad\ConnectUtilities\ACTray.exe
Ja HKLM:Run ACWLIcon C:\Programmer\ThinkPad\ConnectUtilities\ACWLIcon.exe
Ja HKLM:Run PWRMGRTR rundll32 C:\PROGRA~1\ThinkPad\UTILIT~1\PWRMGRTR.DLL,PwrMgrBkGndMonitor
Bruges som hjælper applikationer til din thinkpad. Det er sandsynligvis programmer du meget sjældent / aldrig bruger, og derfor er der ingen grund til at starte den hver gang du starter maskinen. Hvis du skal bruge programmet kan du altid køre det manuelt. Anbefalet at slå det fra. Disse hører under den kategori som kaldes "bloatware" det vil sige, programmer man næsten aldrig bruger, som starter op hver gang maskinen kører og sløver maskinen kraftigt ned.

Ja HKLM:Run TpShocks TpShocks.exe Ja HKLM:Run TP4EX tp4ex.exe
Bruges til at slå din harddisk fra hvis du taber din thinkpad. Hvis du ikke rigtigt flytter på maskinen, eller kun flytter på maskinen når den er slukket, eller ikke bruger din thinkpad som frisbee, kan du roligt slå den fra.

Ja HKLM:Run EZEJMNAP C:\PROGRA~1\ThinkPad\UTILIT~1\EzEjMnAp.Exe
Bruges når du tilkobler eksterne drev til din maskine. Hvis du ikke bruger eksterne drev. Så slå den fra. Det samme gælder hvis du kun sjældent kobler eksterne diske til. Dette program gør at du sparer 2-3 sekunder hver gang du kobler et drev til. Jeg ville slå den fra permanent.

Ja HKLM:Run TPHOTKEY C:\PROGRA~1\Lenovo\PkgMgr\HOTKEY\TPHKMGR.exe
Endnu et manager program til din maskine som du sandsynligvis aldrig kører. Slå den fra.

Ja HKLM:Run SoundMAXPnP C:\Programmer\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe Ja HKLM:Run SoundMAX C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe /tray
Er et hjælper program til lydhåndtering. Lyden virker fint uden at den kører. Slå den fra.

Ja HKLM:Run suScheduler C:\Programmer\ThinkVantage\SystemUpdate\UCLauncher.exe /SCHEDULER
Kører opdateringer for programmerne til din thinkpad system filer. Slå den fra og kør den manuelt en gang om året eller lignende.

Ja HKLM:Run DLA C:\WINDOWS\System32\DLA\DLACTRLW.EXE
Bruges som komponent til din CD brænder. Du kan fint brænde CDer uden dette program da det er indbygget i windows. Slå den fra.

Ja HKLM:Run ISUSPM Startup c:\PROGRA~1\FÆLLES~1\INSTAL~1\UPDATE~1\ISUSPM.exe -startup
Ja HKLM:Run ISUSScheduler "c:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe" -start
Opdateringsfiler til Installshield. Absolut ingen grund til at køre dem. Slå dem fra / slet dem.

Ja HKLM:Run cssauth "C:\Programmer\IBM ThinkVantage\Client Security Solution\cssauth.exe" silent
Er Lenovos security program. Du har samtidig microsoft security essentials installeret og det gør denne redundant. Slå den fra.

Ja HKLM:Run PDService.exe "C:\Programmer\IBM ThinkVantage\SafeGuard PrivateDisk\pdservice.exe
Bruges til kryptering af din harddisk. Hvis du ikke bruger kryptering så slå den fra.

Ja HKLM:Run BLOG rundll32 C:\PROGRA~1\ThinkPad\UTILIT~1\BatLogEx.DLL,StartBattLog
Håndterer batteri status på den bærbare. Der er muligt at windows kan håndtere det uden brug af denne. Slå den fra / til og prøv at se om du kan aflæse batteri status. Hvis du ikke kan, så slå den til igen.

Ja HKLM:Run SunJavaUpdateSched "C:\Programmer\Fælles filer\Java\Java Update\jusched.exe"
Opdaterer dine java filer. Eftersom NEMID kører Java, så skal du sandsynligvis bruge den. Hvis du ikke bruger nogle programmer der bruger java. Så slå den fra. Det skal dog siges at det kan være en sikkerhedsrisiko hvis du alligevel kører java programmer. Anbefalet at lade den være med mindre du er sikker.

Ja HKLM:Run MSC "c:\Programmer\Microsoft Security Client\msseces.exe" -hide -runkey
Microsoft security essentials. Lad den være.

Ja HKLM:Run PCDrProfiler Ja HKLM:Run StartCCC "C:\Programmer\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun
Et hjælper program til din grafik driver. Unødvendigt at køre. Slå den fra.

Ja Startup Common Adobe Gamma Loader.lnk C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
Justerer grafik egenskaber til adobe programmer. Er ikke nødvendigt. Slå den fra.

Ja Startup User Dropbox.lnk C:\Documents and Settings\Knud\Application Data\Dropbox\bin\Dropbox.exe
Dropbox programmet til netværksdrev. Lad den være.

knudr
knudr
knudr knudr Trådstarter
Så har jeg fået en ny T60-bærbar.
Og det kan jeg takke pml36 og Per Toft for. Tak skal I have, især dig Per Toft, som har lagt et stort arbejde i at instruere mig i at lukke for programmer jeg ikke har brug for.
Jeg håber at andre også kan bruge instruktionen. Jeg har brugt lang tid på at lukke programmer, og så hver gang prøve om maskinen startede og var ok. Det var den hver gang.
Og jeg har udskiftet skærmdriveren, jeg tror det var det, som fjernede ”frysningerne”. Nu kører den fuldstændig jævnt.
Før var maskinen rigtig, rigtig lang tid om at starte op, jeg ved ikke hvor mange minutter, men jeg kunne godt nå at lave kaffe. Nu starter den incl browser og internet på lidt under 2 minutter.

Fantastisk. Tak skal I have, jeg er virkelig imponeret.

Nu skal jeg prøve at forbedre fruens maskine, det må give gevinst.
Og så lige et tillægsspørgsmål: Er det muligt at udskifte skærmkortet, som hedder ATI Mobility Radion X1300. Under søgningen efter opdateringen til driveren, læste jeg at det er et meget simpelt skærmkort.
Venlig hilsen
Knud
Per Toft
Per Toft
Per Toft Per Toft
Det var så lidt, super at det har hjulpet så meget

Med hensyn til skærmkortet, så er det loddet på bundkortet, så det kan desværre ikke skiftes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. java
    Lav-Computer
  2. microsoft security esentials
    Lav-Computer
  3. Komplet fjernelse af Adobe
    Lav-Computer
  4. Windows
    Lav-Computer
  5. Autostart programmer i Vista...