Ventilator til badeværelse (tilslutning)

Hej,

Ventilatoren i mit badeværelse er stået af, så jeg skal have monteret en ny. Til den nuværende ventilator går der tre ledere hvor de to af dem (rød og blå) er sat til ventilatoren (den tredje (grøn) ender blindt). Jeg har kun en polsøger og jeg kan se at der er strøm i den ledning som ikke er forbundet.

Er det til at jeg kan montere en ventilator som fx er tidsstyret så den kører efter lyset er slukket? Hvordan forbinder man dem almindeligvis?

Hilsen
Kasper
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

Jeg har selv lige lavet badeværelse og har monteret en tids og fugtstyret ventilator. Jeg fandt en Duka EL 600 TH til en rigtig god pris og den fungere godt. (link: http://www.dukaventilation.dk/PRODUKTER/Ventilatorer/EL-600-TH---tids--og-fugtstyring.aspx ) Der er dog også mange andre at vælge mellem alt efter smag og økonomi.

Med den type jeg nævner er det muligt at få den tids og fugt-styret, så den selv tænder når man går i bad og slukker når luftfugtigheden er lav nok. Jeg har desuden sat en afbryder på fasen, så det er muligt at slukke den uafhængigt af dens tids- og fugtindstillinger. Det er også muligt at sætte en anden afbryder således, at det kan "tvangs"-tændes uanset indstillinger. Den mulighed har jeg dog ikke brugt.

Husk at hvis du vil have en ventilator det køre efter lyset slukker, skal du have adgang til en fase som ikke afbryder på kontakten til badeværelset. Det er langt fra sikkert at der er det, så prøv at undersøge det først, inden du køber en dyr tids og /eller fugtstyret ventilator.

Det lyder spøjst med at der er strøm i den grønne ledning. Er den helt grøn eller gul/grøn? Lige meget hvad, så lyder det som noget der skal undersøges nærmere.
De 2 ledninger (rød og blå) er ret sikkert din mellemledning (rød) og null (blå). De kommer sikkert nede fra den afbryder du tænder lyset i badeværelset på. Den sidste er måske en jord, eller bare en ekstra ledning.
Men lur mig om du ikke kan finde alle 3 nede i afbryder hvis du skiller den ad. Og skal du bruge en fast fase til den nye ventilator, kan du jo bruge den grønne ledning, men KUN hvis det ikke er en jord leder.
Skrevet af Illisher på 02 nov 2011 18:11
De 2 ledninger (rød og blå) er ret sikkert din mellemledning (rød) og null (blå). De kommer sikkert nede fra den afbryder du tænder lyset i badeværelset på. Den sidste er måske en jord, eller bare en ekstra ledning.
Men lur mig om du ikke kan finde alle 3 nede i afbryder hvis du skiller den ad. Og skal du bruge en fast fase til den nye ventilator, kan du jo bruge den grønne ledning, men KUN hvis det ikke er en jord leder.

Tak for jeres svar.
Men hvis det er jord, ville min polsøger så give "udslag"?
En polsøer kan ikke bruges til ret meget (alt efter model) hvis det er en af dem hvor du skal i direkte forbindelse med kobberet for at få en diode til at lyse kan den godt bruges til at se om der er spænding på eller ej. Men dem hvor man kan se om der er spænding på et kabel bare ved at holde den på kappen af kablet er ikke en potte pis værd efter min mening. For ligger den leder/kabel som man måler på, op af et kabel med spænding på, kan man få udslag, selvom der ikke er spænding på det kabel man måler på.
derfor vil det bedste, og eneste rigtige være at tjekke det med et par prøvepinde.
Det er nu sådan en hvor man skal have forbindelse til kobberet for at den lyser.... men den skal vel ikke lyse hvis det er jord? :-S
Annonce
Nej, den lyser kun hvis der er spænding på.

men du kan ikke bruge den polsøger til at se om det er en jordleder. eller om du kan bruge ledningen til din ventilator.

Er den helt grøn? og ikke gul/grøn (halv af hver farve)

Du kan prøve at åbne din afbryder og se om du ikke kan finde de samme 3 ledninger der i. Hvis den grønne ledning også ligger "ubrugt" i afbryderen (og den løber ubrudt til ventilatoren) kan du sagtens bruge den som en fast fase, ved at tilslutte den fasen i afbryderen.

Ikke for at komme med løftede pegenfingre, men hvis du ikke ved hvordan du skal måle, og hvad du skal måle efter, bør du nok søge lidt hjælp, kan sagtens være en ven/bekendt der lige guider dig mens i kigger på det, for at du evt ved det til en anden gang.

Nej jeg er ikke elektrikker som prøver at "beskytte" mit erhverv, laver også stort set alt selv, men der skal gerne være et grundlæggende kendskab, inden du kaster dig ud i den slags selv.
Så sjovt er det heller ikke at forbinde tingene forkert, med stød og kortslutninger til følge.



Du kan ikke regne men en polsøger. Den kan måle noget induceret spænding i den sidste leder, som jeg nu også vil mene er jordledning. Du skal bruge en rigtig spændingsviser / multimeter før du kan regne med noget.

Jeg vil stærkt gå ud fra, at du blot skal forbinde en ny ventilatior til de 2 ledere, som den gamle sad i. Skal den køre efter lyset er slukket, skal der, som skrevet tidligere, benyttes en fast fase, som ikke må være den gul/grønne.

 

danielvagn--> hehe fair nok. Jeg forstår sagtens din pointe! ;-) Pæn måde at give et vink med en vognstang :-D
Jeg spurgte jo netop også fordi jeg var i tvivl - og jeg holder nallerne fra det indtil jeg hr udstyret hjemme til det ;-)
Jeg har også netop anskaffet mig en Du-Ka EL 600 ventilator, men jeg kan ikke få den til at virke. Den kører i ca 30 min, uanset hvor fugtigt det er. Fugt-regulatoren har jeg skruet op på ca. halv mens timeren er i bund. Jeg mener så, den kun burde køre i kort tid.
Selvom det er en el-installatør, der har monteret ventilatoren, kunne det måske være, at den ikke er korrekt tilsluttet.
Ledningen har 2 ledere. Den blå er forbundet med 'N', mens den brune er forbundet med 'T'. Er det korrekt?

Kan nogen hjælpe mig med at få ventilatoren til at køre korrekt, så ville jeg være taknemmelig.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis