Ventilator til badeværelse (tilslutning)

Hej,

Ventilatoren i mit badeværelse er stået af, så jeg skal have monteret en ny. Til den nuværende ventilator går der tre ledere hvor de to af dem (rød og blå) er sat til ventilatoren (den tredje (grøn) ender blindt). Jeg har kun en polsøger og jeg kan se at der er strøm i den ledning som ikke er forbundet.

Er det til at jeg kan montere en ventilator som fx er tidsstyret så den kører efter lyset er slukket? Hvordan forbinder man dem almindeligvis?

Hilsen
Kasper
Hej, Ventilatoren i mit badeværelse er stået af... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Din ventilator skal bruge 3 ledere. Fase, nul og mellemledning. Fase til fase, nul til nul, og mellemledning til T. Lyder som om din installatør har sjusket.
Hvis du kun har en polsøger og ikke ved og har et multi-meter. Ville jeg ikke rode med el hvis jeg var dig.......
At skifte en blæser er rimlig enkelt, hvis du ved hvad du laver.

it is better to burn out than to fade away
Skrevet af horsens1 på 21 feb 2012 09:09
Jeg har også netop anskaffet mig en Du-Ka EL 600 ventilator, men jeg kan ikke få den til at virke. Den kører i ca 30 min, uanset hvor fugtigt det er. Fugt-regulatoren har jeg skruet op på ca. halv mens timeren er i bund. Jeg mener så, den kun burde køre i kort tid.
Selvom det er en el-installatør, der har monteret ventilatoren, kunne det måske være, at den ikke er korrekt tilsluttet.
Ledningen har 2 ledere. Den blå er forbundet med 'N', mens den brune er forbundet med 'T'. Er det korrekt?

Kan nogen hjælpe mig med at få ventilatoren til at køre korrekt, så ville jeg være taknemmelig.

  Hvis du læser brugsanvisningen, vil du se at ventilatoren er fugt- og tidsstyret, tiden er dog maks 30 min. det tyder på, at fugtføleren overstyrer tidsfunktionen, så ventilatoren kører maks tid. Prøv at ændre på fugttigheds procenten (til en højere fugtighed) og se om det ændrer noget. Efter din beskrivelse er ventilatoren tilsluttet rigtigt. Men du har måske valgt en for lav fugtighedsgrad.

fase
Kan se der er svaret korrekt her i tråden.

Men alligevel, tjek brusanvisningen - der står alt om tilslutningen og omkring fugtstyringen.

God påske.

Michael Larsen
[email protected]
Tlf. 70702510
www.badmodul.dk
hej Kasper,
Så vidt jeg ved, er det rigtig svært at få monteret en ventilator. Vi fik en el-installatør til at gøre det - men det behøver man vel egentlig ikke?
Tænker bare med alt tilslutning af elektricitet osv. må det jo være svært for en gennemsnitlig boligejer. Blot mine ord. Har i øvrigt skrevet lidt om mine oplevelser ift. køb af ventilator her: http://primabolig.dk/indendors/badevaerelse/ventilator-til-badevaerelset/

Find meget mere om vandskade og skimmelsvamp på:
primabolig.dk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis