Alm afbryder / afbryder med glimlampe

Jeg har købt en brugt 1-polet afbryder med glimlampe, som jeg har tænkt mig at montere samme sted, hvor der i dag sidder en alm. 1-polet afbryder.

Tanken var at lave søgelys, således at man på afstand eller i mørke kan se om lampen, der sidder på den anden side af en dør, er tændt.

Der er altså ikke tale om opsætning af en ny afbryder - men udskiftning af én type afbryder med den anden type.

Er det noget, jeg skal have en elektriker til at lave for mig - eller er det lovligt at udskifte afbryderen selv?

Mvh Lars
Jeg har købt en brugt 1-polet afbryder med... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for illustrationen - det passer vist også ret præcist med hvordan Kabelindianeren beskrev at det skulle gøres. Jeg synes også, at det ser ud til at give rigtig god mening.

Der er dog noget, jeg ikke helt forstår ved den nuværende installation. I forhold til Daniels illustration, virker det som om, at der er byttet rundt på fase- og afgangsklemme på afbryderen.

Jeg har uploadet en illustration, der viser den nuværende installation.

http://billedeupload.dk/images/pNc7y.jpg

Nogen, der kan give en forklaring på, hvorfor det alligevel fungerer?
din nuværende afbryder er en et-polet afbryder og består af en simple kontakt funktion.... når den er tændt er den forbindelse mellem de to terminalen (sort og rød) når den er slukket er der ingen forbindelse... rent elektrisk har det derfor ingen betydning at bytte om på tilslutningerne.
...og Jens var lidt hurtigere....
Tak for de hurtige svar. Nu giver det hele mening! :-)

Så kan jeg komme i gang i morgen - det er jo super...
Annonce
Hvis det er søgelys skal der alligvel ingen nul til? Den skal bare sættes over fase og tændledning og kan derved sløjfes fra den eksiterende afbryder uden at skulle pille i installationen

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Til orientering, så er afbryderen med kontrollys blevet monteret, og både dén og stikkontakten nedenunder fungerer efter hensigten. Jeg takker endnu en gang for hjælpen. :-)

bouzen: Jeg forstår ikke helt din beskrivelse af, hvordan søgelys etableres. Hvis vi nu tager udgangspunkt i Daniel p's tegning (9. aug. 20.24), hvad skal så gøres anderledes for at lave et søgelys (i stedet for kontrollys)?
Forskellen på søgelys og kontrol lys er at kontrol lys lyser når lampen lyser mens søgelys lys når lampen er slukket.

Den monteres sådan set bare ved en ledning i mellem de 2 øvereste og en mellem de 2 nederste

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Dvs. sådan her?

http://billedeupload.dk/?v=7vazZ.jpg
Helt præcis havde ikke lige mulighed for selv at tegne

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis