Alm afbryder / afbryder med glimlampe

Jeg har købt en brugt 1-polet afbryder med glimlampe, som jeg har tænkt mig at montere samme sted, hvor der i dag sidder en alm. 1-polet afbryder.

Tanken var at lave søgelys, således at man på afstand eller i mørke kan se om lampen, der sidder på den anden side af en dør, er tændt.

Der er altså ikke tale om opsætning af en ny afbryder - men udskiftning af én type afbryder med den anden type.

Er det noget, jeg skal have en elektriker til at lave for mig - eller er det lovligt at udskifte afbryderen selv?

Mvh Lars
Jeg har købt en brugt 1-polet afbryder med... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg genoptager lige denne tråd, da opgaven stadig er relevant for mig.

Jeg kan forstå, at det er lige på grænsen af gør det selv arbejde - afhængigt af, om man er "paragrafrytter" eller ej - men jeg fornemmer også, at det ikke vil være totalt uansvarligt at udskifte afbryderen selv, forudsat at jeg er 100% sikker på, hvordan det skal gøres. Jeg er vant til at udskifte eksisterende stikkontakter og afbrydere - men det er første gang, at jeg skal montere en afbryder med glimlampe.

Der sidder en stikkontakt under afbryderen - og dermed skulle der ikke være noget problem i forhold til nulleder.

Jeg har taget billeder af både den eksisterende afbryder og stikkontakten (som allerede er udskiftet), der sidder nedenunder. Samt et billede af den nye afbryder med glimlampe, der ønskes monteret.

Gammel afbryder:
http://billedeupload.dk/photo/2011-...r.jpg.html

Stikkontakten, under afbryderen
http://billedeupload.dk/photo/2011-...t.jpg.html

Den nye afbryder med glimlampe:
http://billedeupload.dk/photo/2011-...r.jpg.html

(Kunne desværre ikke finde ud af at sætte billederne direkte ind i forumtråden, beklager.)

Er der nogen, der ud fra billederne kan forklare mig, hvordan ledningerne skal forbindes i afbryderen med glimlampen? Jeg skrev i mit indledende indlæg, at jeg gerne ville lave søgelys - det var en misforståelse. Jeg vil gerne have glimlampe til at lyse, når lampen på den anden side af døren, er tændt. Og glimlampen skal være slukket, når lampen på den anden side af døren, er slukket.

Hvis der er noget, der skal uddybes/forklares i forhold til billederne - så sig endelig til.

nulklemmen du har i din stikkontakt propper du en ekstra nulledning i op til afbryderen og sætter den i en af de orange... den ledning i den gamle afbryder der sidder alene er sandsynligvis tændledningen den skal på den sorte klemme i den nye afbryder og have en lus over til den orange der er fri... de to fase ledninger på den røde...

i øvrigt temmelig frisk fyr hvis man klikker videre på billederne du har linket til...

Tak for svar.

Måske skal jeg lige nævne - da det kan være svært at se på billedet af den nuværende afbryder:

Den brune ledning (som kommer fra væggen bag dåsen) går ind i faseklemmen - og de to sorte ledninger sidder begge i den anden klemme.

Den ene sorte ledning går ned i stikkontakten - og den anden går ind i væggen bag dåsen.

Hehe, vidste faktisk ikke engang, at man kunne bladre videre og se andres uploads. Der er da lidt for enhver smag, må man sige... ;-)
Jeg genoptager lige denne gamle tråd, da jeg blev usikker på monteringen, og derfor satte opgaven i bero.

En kort opsummering:

Alm. afbryder ønskes udskiftet med afbryder med glimlampe, der skal lyse, når der er tændt for afbryderen. Nedenunder sidder en stikkontakt, hvilket der ikke skal ændres på.

Eksisterende installation: Afbryderen har brun ledning, der kommer fra væggen og går i faseklemmen. Og i den anden klemme sidder to sorte ledninger - den ene går ind i væggen, og den anden går til faseklemmen i stikkontakten nedenunder. I nul-klemmen på stikkontakten sidder blå ledning, der går ind i væggen. Det må være standard, formoder jeg.

Afbryderen med glimlampe har fire klemmer: I venstre side er der to orange klemmer, hhv. foroven og forneden. Og i højre side er der øverst en rød faseklemme og en sort klemme nederst.

Kan nogen bekræfte, om Kabelindianerens bud på, hvorledes ledningerne skal monteres i afbryderen med glimlampe er korrekt? Jeg føler mig ikke helt tryg, når ordet "sandsynligvis" benyttes i forbindelse med el-installationer, så en second opinion skader jo aldrig... :-)
Den eneste farve der er hellig er den gul/grønne jordledning.
Men du bør anvende samme farver som der er brugt i installation eks blå til nul
Og sort til fasee
Mvh jens
Skrevet af je__ns på 09 aug 2012 11:26
Den eneste farve der er hellig er den gul/grønne jordledning.
Men du bør anvende samme farver som der er brugt i installation eks blå til nul
Og sort til fasee
Mvh jens

Nej Jens, der er to hellige. Den allerhelligste er, som du skriver, gul/grøn til jord/PE. Den næsthelligste  er nulledningen, som bør være lyseblå, men kan være sort i ældre installationer.

fase
Tak for svar, je__ns og S. fabrin.

Jeg ved godt, at denne tråd er ved at være lidt lang og rodet, da jeg spørger lidt i øst og vest. Men jer er nødt til at være helt sikker på monteringen, før jeg evt. kaster mig ud i opgaven - jeg er (heldigvis) ikke typen, der bare prøver mig frem, hvad el angår. Mon der er én, der kan kaste et blik på mit indlæg fra 5/8 kl. 17.00, hvor jeg har opsummeret opgaven?
Den er vel ikke hellig hvis den BØR være lyseblå?

Et stk. kontrollys. Fase:Sort, Tændledning(mellemledning):Brun, Nul: Lyseblå

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis