Konstruktion af gulv på ny 1. sal

Hejsa

Jeg står og skal igang med at renoverer min 100 m2 ubenyttet 1. sal.

Det eksisterende gulv består af 32 mm gamle gulvbrædder oven på et bjælkelag af 15x15 bjælker. Disse bjælker er synlige nede i stuen og der er 50 mm isolering under brædderne. Bjælke afstanden er hele 160-170 cm.

Min idé gik så på at jeg ville smide 50 mm støbebatts over hele fladen for isolering og lydens skyld, og herpå et 22 mm svømmende gulvspånplade gulv.

Nu er jeg så blevet i tvivl om trykfordelingen er/bliver tilstrækkelig? Jeg har ikke mulighed for at pille de gamle gulvbrædder på da loftet nedenunder er ophængt i disse brædder.

Jeg overvejer nu at smide strøer på tværs af bjælkelaget men er i tvivl om hvor store disse skal være for at bære tilstrækkeligt - og jeg er er heller ikke vild med at hæve gulvet alt for meget og det koster jo også en del mere jo højere strøerne er

Hvad ville i gøre?
Hejsa Jeg står og skal igang med at renoverer min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej René

Jeg har lige været lidt i tænkeboks for at se om jeg kunne komme frem til en konstruktion uden jern.

Hvad siger du til dette:
http://lusica.dk/Konstruktion.pdf

Jeg har lavet 3 udvekslinger af 2 stk.sammenboltede 45x245 mm spær aflagt på væggene - måske skulle jeg have brugt 3?

Hej. 

Mit projekt ligner dit til forveksling, dog et lidt smallere hus. Jeg er i gang med udvekslinger a la dem du beskriver, men på ydervæggene hvor de skal hvile af, er der lagt lecabeton-blokke på remmen op til ca oversiden af loftbrædderne. 

Kan de bære eller skal jeg grave helt ned til remmen og klodse op? ☺️ 

Ps: hvor tykke bolte brugte du til at samle vekslerne med? 😎 


Vh. Bjørn. 


Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis