Konstruktion af gulv på ny 1. sal

Hejsa

Jeg står og skal igang med at renoverer min 100 m2 ubenyttet 1. sal.

Det eksisterende gulv består af 32 mm gamle gulvbrædder oven på et bjælkelag af 15x15 bjælker. Disse bjælker er synlige nede i stuen og der er 50 mm isolering under brædderne. Bjælke afstanden er hele 160-170 cm.

Min idé gik så på at jeg ville smide 50 mm støbebatts over hele fladen for isolering og lydens skyld, og herpå et 22 mm svømmende gulvspånplade gulv.

Nu er jeg så blevet i tvivl om trykfordelingen er/bliver tilstrækkelig? Jeg har ikke mulighed for at pille de gamle gulvbrædder på da loftet nedenunder er ophængt i disse brædder.

Jeg overvejer nu at smide strøer på tværs af bjælkelaget men er i tvivl om hvor store disse skal være for at bære tilstrækkeligt - og jeg er er heller ikke vild med at hæve gulvet alt for meget og det koster jo også en del mere jo højere strøerne er

Hvad ville i gøre?
Hejsa Jeg står og skal igang med at renoverer min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der skal noget til der kan bære din 1.sal, og det kan laves på mange forskellige måder, men kræver jo lidt højde på gulvet, som du ikke har for meget af kan jeg forstå, er dine eksisterende bjælker blotlagte ??? Og har du loftet i stueetagen monteret under disse ?

Hej René

Jeg har "masser" af højde, men jeg ville bare undgå det for pengepungens skyld men det kan jeg godt se ikke bliver aktuelt nu

Jeg har synlige bjælker i stuen og ovenpå ligger der 32mm gulvbrædder og disse brædder er loftet i stuen hængt op i.

Jeg er et link til en målfast tegning (1:100) så er det måske nemmere at komme med en løsning.

Tegning:
www.creativa.dk/byggeri/Plantegning.pdf

Ps: Der er en bjælke som ikke ser ud til at være understøttet af en væg på tegningen, men det er den altså.
Skrevet af bkgvej på 18 okt 2011 20:25
Nuværende konstruktion er (kort beskrevet)

bjælkerne er blotlagte på 1. sal, og lofter i stueplan er monteret på undersiden af bjælkerne. Bjælkerne er 150x150mm.

ca. 1½ meter fra ydermur, er bjælker og spær hæftet sammen med 1x4 tømmer (ca. dimensioner, har ikke målt), der er afsat til skunkvægge, ovenpå en 1x4 tømmer der ligger på langs, og hæftet til bjælkerne (gjort af tidligere ejer af huset)..

ca. 20cm fra ydermur ligger en ny rem, hvor der er hæftet støttespær til taget (den er også hæftet til de gamle spær, og bjælkelaget).

bjælke afstand er ca. 150cm center / center

total spænd, er ca. 7.5m, med støtte midtvejs.

/ Thomas

Skulle du overholde de nye krav til et bjælkelag så skulle der oplægges 45 x 195 pr. 400mm som kan spænde op til 3.67m med max. 1/600 nedbøjning ved nyttelast.
Alternativt kunne der bruges 45 x 245 pr. 800mm

Som du selv kan se, så er dine 150x150mm pr. 1.5m så langt fra denne styrke at det slet ikke er muligt ved at krydse frem og tilbage med spærtræ henover disse.

Hvis det er plads til at komme ned til remmen i begge ender, så ville jeg da bare udlægge det bjælkelag mellem dine eksisterende bjælker, også skyde / bolte det spærtræ der lander langs dine bjælker sammen med bjælkerne.

Det er dog for det meste ikke muligt at komme ned til remmen, så derfor vil man normalt monteret veksler langs med muren/remme i stedet for, og benytte disse til montere mellembjælker af på.

Har du let eller tungt tag på huset ?
Skrevet af rune1980 på 18 okt 2011 20:30

Jeg har "masser" af højde, men jeg ville bare undgå det for pengepungens skyld men det kan jeg godt se ikke bliver aktuelt nu

Jeg har synlige bjælker i stuen og ovenpå ligger der 32mm gulvbrædder og disse brædder er loftet i stuen hængt op i.

Jeg er et link til en målfast tegning (1:100) så er det måske nemmere at komme med en løsning.

Tegning:
www.creativa.dk/byggeri/Plantegning.pdf

Ps: Der er en bjælke som ikke ser ud til at være understøttet af en væg på tegningen, men det er den altså.

Ja, det er jo lidt svært at sige hvad der ville være nemmest her, du har nogle bjælker som lægger af på væggene, og her kunne man godt benytte sig at dette, ved at indskyde nogle veksler henover disse, så man kunne vende  bjælkelaget for at opnår mindre bæreafstand, du har jo områder med over 7 meter spænd.

Jeg ville helt klart hvis det er højde nok til det, opbygge et ny bjælkelag direkte på det gamle, også endda benytte både jern og træ her, for at holde det så lavt som muligt.

Men det er jo mere hvor meget højde du ville kunne "undvære" der gør hvilken løsning der ville være optimal i dette tilfælde, fritspænd på 4.5 meter skal der altså ret høje bjælker til, også selvom disse lægger ret tæt.

Der er tungt tag på huset (tegl).

/ Thomas
Okay, så har dine brædder mellem bjælkelaget og spærene måske en smule støttende effekt, selvom jeg tror den er meget begrænset.

Hvor kraftig er den nye rem der er oplagt i skunken ?
Annonce
Den nye rem er 60x120
Okay, så har den ikke den store styrkemæssige fordel, og du er lidt begrænset i højden pga. af denne, da højere spærtræ ikke kan komme under denne.
Okay kunne man eksempelvis købe 2 jerndragere og placere således:

http://www.creativa.dk/byggeri/Bjaelker.jpg

Og derefter oprette nye 45x195 spær samme vej oven på de gamle bjælker samt med ekstra bjælker imellem disse?

Ved du hvilken jern dimension jeg skal bruge?
Hmm det var måske smartere at vende dem på dem anden led. Ellers blir det da godt nok nok tunge fætre at slæbe rundt med og transportere.
Skrevet af rune1980 på 19 okt 2011 10:09
Okay kunne man eksempelvis købe 2 jerndragere og placere således:

http://www.creativa.dk/byggeri/Bjaelker.jpg

Og derefter oprette nye 45x195 spær samme vej oven på de gamle bjælker samt med ekstra bjælker imellem disse?

Ved du hvilken jern dimension jeg skal bruge?

Ja, det er faktisk slet ikke så ringe.

Af hensyn til jernet så skal det dimensioneres, så aner det ikke.
Men det er jo rigeligt højde til jernet.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis