Lamper som tænder både med sensor og kontakt??

Jeg er ved at sætte 2 lamper op med bevæg sensor.. 
Men hvad gør jeg hvis jeg også vil kunne tænde lyset så det er permanet tændt.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle sensorer tænder konstant hvis man afbryder strømmen til dem kortvarigt.
På den måde kan du sætte sensoren ind mellem kontakt og lampe i en eksisterende installation uden at trække ekstra ledninger og kunne få lampen til at tænde på både sensor og konstant.

Det er alt sammen meget fint men det virker dårligt og er irreterende.

Det du burde gøre er at tage mellemledbingen fra sensoren og sætte på den ene af skinneklemmerne på en korrespondance kontakt. På den anden skinne klemme sætter du fase og på den fælles klemme der skifter mellem de to skinneklemmer sætter du ledningen til lampen.
Med sådan en omvendt korrespondance kontakt kan du nu skifte mellem udgangen fra sensoren og fase.
Det kræver selvfølgelig du kan trække kabler til sensor så den har fase hele tiden og mellemledning til kontakten
Skrevet af GDS-Elektro på 09 okt 2011 20:44
Det du burde gøre er at tage mellemledbingen fra sensoren og sætte på den ene af skinneklemmerne på en korrespondance kontakt. På den anden skinne klemme sætter du fase og på den fælles klemme der skifter mellem de to skinneklemmer sætter du ledningen til lampen.
Med sådan en omvendt korrespondance kontakt kan du nu skifte mellem udgangen fra sensoren og fase.
Det kræver selvfølgelig du kan trække kabler til sensor så den har fase hele tiden og mellemledning til kontakten

Hvorfor denne besværlige løsning.

Hvorfor ikke bare en 1-polet afbryder der er monteret parallelt med sensoren. Så når afbryderen er tændt er der konstant fase på lampeledningen. Derved er den ligglad med om sensoren er tændt eller slukket.
Når afbryderen er slukket er der kun fase på lampeledningen når sensoren giver det.
Den er måske mere besværlig at forstå men udførelsen er da næsten det samme.
Enig i at resultatet i princippet bliver det samme men i sin tid blev vi frarådet at sætte fase baglæns i sensorene som du beskriver eller ved to sensorer parallelt.
Det kan så godt være der ikke er noget der har noget på sig mere men jeg vælger alligevel altid den løsning.
Hej GOM

Hvis du benytter en sensor som den jeg linker til er det blot at slukke og tænde lyset hurtigt 2 gange efter hinanden, så har du konstant lys og når du vil have sensoren til at tænde igen, slukker du blot lyset i et par sekunder så virker det på sensoren igen.

Jeg har 2 sensorer på mit udelys og jeg har gjort det at på min afbryder ( LK tangent ) har jeg taget den plade der vipper når du tænder og slukker, af og lagt et passende stykke skumgummi under foroven på kontakten, så bliver den stående i tændt  - når du så vil aktivere konstant lys, vipper du bare kontakten 2 gange hurtigt efter hinanden, så er der fast lys indtil du kort slukker og tænder igen.

link : http://ms.joel.snb.leon.se/Download...0g.pdf

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak for alle de gode forslag..

Jeg fattede ikke GDS-Elektro forklaring, så jeg fandt ud af at en "mellemledning" uden om sensoren og så lige en kontakt på er den mest normale løsning i dag. Samtidig skriver KLL samme løsning - må indrømme at min hjerne har svært ved at forstå at sensoren kan få fase på begge sider..

Polobjørn - jeg gør som så mange andre, købt en billig sensor i jemogfix og når den går i udu om en uge, så den du linker til..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Det var sådan her jeg mente :-)
Undskyld min barnetegning.

ja.. det er jo lige så let.. den kunne jeg slet ikke se for mig..
Hedder den en korrespondance kontakt i byggemarked?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen så takker og bukker jeg..

og du skal endelig ikke undskylde din tegning.. den er jo lavet så pædagogisk korrekt at selv jeg forstår den.. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja meget simpelt du sætter bare en 1polet kontakt i serie med din sencor.

- Elektrikkeren

Lige nu bliv røgfri med en e cigaret

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis