Jeg har truffet en beslutning om min køkkensokkel

Hejsa folkens

Jeg har tænkt mig at lave noget - som jeg faktisk ikke kan finde billeder af nogle steder på nettet, men som jeg håber og tror på bliver ganske flot.

Byg en sokkel af glasbyggesten - de er på tilbud i Silvan i denne uge til omkring 10kr per stk.

De er 19cm høje, med en fuge i bunden til at holde den fast - vil de nok blive omkring de 19,5 cm.

På bagsiden af disse glasbyggesten, vil jeg have sat noget af det "diskressions folie" man sætter på toiletvinduer o.lign. mest af alt for at man ikke lige skal kunne kigge igennem glasbyggestenene, for hvis der nu kommer skidt inde under køkkenskabene vil det ikke se så fedt ud.

Under skabene, skal desuden males hvidt (hvorfor? - kommer senere).

Det er de klare glasbyggesten med wave som i kan se herunder.

Herefter skal der monteres en LEDBÅND som denne:

Denne skal monteres enten ovenpå eller bag glasbyggestenen, og sættes til at man stadig kan have den til at lyse - når loftslyset i køkkenet er slukket. Så der er en hygge navigationslys når det er mørkt og man skal rundt i huset. 

Hele stueetagen bliver kun køkken, alrum (spisestue) og 12m2 toilet og trappeopgang til loftet.

Planen er lidt, at man får det LED bånd til at tænde og slukke alt efter hvordan belysningen er udendørs - altså om der er mørkt udendørs. Desuden med override så man altid kan tænde det.

Et LED bånd bruger utroligt lidt strøm, 5m er cirka 35W og har en levetid på 25-50.000 timer - så jeg behøver ikke bekymre mig meget om at skulle flytte køkken for at skifte pærer

Glæder mig til at komme i gang med det, men lige på nuværende er vi igang med at hæve lofterne i køkkenet - så der er samme loftshøjde i hele huset

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Hejsa folkens Jeg har tænkt mig at lave noget... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis nu du læser rigtigt indad ;-) vil du se at jeg netop skriver Polycarbonat.

Acryl kan ikke bruges til det formål - går for nemt i stykker efter min overbevisning.

Og ja, det er i en antistatisk udgave.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tænker om man kommer til at kunne se skidt/støv på gulvet, lidt lissom når solen skinner?

Eller hvis der er klinker, skal de ligge meget perfekt, når der er lys lige henover.... hvis I forstår?

Bare lige noget jeg kom til at tænke på, ved ikk om det er relevant.
Nå ja.
Men konklusionen er at polycarbonat er stærkere, mere rissefast og ikke mindst dyrere ens akryl/plaxiglas plade.

Og til omtalte fodspark osse mere velegnet end hærdet glas. Fordi det kan forarbejdes rimeligt nemt.
For lige at præcisere.

Acryl er et hårdere plastmateriale ( mere sprødt ) end Polycarbonat.

Polycarbonat er et blødere materiale, som også bruges som panserglas - fordi det stort set er umuligt at knække - jeg har selv prøvet professionelt at knække en 4 mm polycarbonatplade - det kunnne jeg ikke - jeg bukkede den i 180 gr. og op i en skruestik bagefter - den blev bøjet, men knækkede ikke.

Siden har vi i vore el-tavler brugt polycarbonat som afskærmning mod direkte berøring i stedet for acryl som vi brugte tidligere ( og havde lidt problemer med holdbarheden af )- selvom det er lidt dyrere.

Et lille sidespring - men for at fastslå at polycarbonat er meget stærkere end acryl.

Det har så andre begrænsninger - acryl kan " pudses" i kanterne med varme - det kan polycarbonat ikke.

m.h.t. dine sokler i køkkenet: Hvad med bordpladehøjden?

Annonce
Skrevet af uldal på 05 okt 2011 22:33
m.h.t. dine sokler i køkkenet: Hvad med bordpladehøjden?

Kan ikke huske det helt nøjagtigt, men den anden sokkel der var med til vores brugte køkken - var 19cm høj. Så er det vel 19cm + 80cm + bordpladens tykkelse.

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Skrevet af jakob zp på 05 okt 2011 19:00
Tænker om man kommer til at kunne se skidt/støv på gulvet, lidt lissom når solen skinner?

Eller hvis der er klinker, skal de ligge meget perfekt, når der er lys lige henover.... hvis I forstår?

Bare lige noget jeg kom til at tænke på, ved ikk om det er relevant.

Hmm, den med skidtet og støvet har konen nævnt, og påpeget at jeg er den der skal gøre rent i køkkenet hvis det bliver nemmere at se skidtet (hvilket det nok gør), hun er ikke direkte tilhænger af alle mine ideer, men jeg får lov at føre dem ud i livet Til gengæld så må jeg jo også lide over at jeg skal støvsuge og vaske gulv lidt oftere i køkkenet så. Vi har to hunde så det er nok ret ofte jeg skal gøre rent

Der bliver lavet bøg click gulv over hele huset bortset fra badeværelset. Heldigvis ikke klinker

Skrevet af TheBuzz på 06 okt 2011 07:48

Kan ikke huske det helt nøjagtigt, men den anden sokkel der var med til vores brugte køkken - var 19cm høj. Så er det vel 19cm + 80cm + bordpladens tykkelse.

Lyder voldsomt - er du over 2 meter høj . Bordet bliver så mere end 1 meter højt.

Jeg vil anbefale dig at bruge 70 cm høje skabe så. Du kan også bruge halve glassten.

Standardhøjden i dag er vist 90 cm.

Da jeg lavede mit nye køkken lavede jeg det 85 cm højt til overkant bordplade - kogesektionen 77 cm høj.

Fruen og jeg er så heller ikke de største - 170 og 172 cm

Skrevet af EISOE på 06 okt 2011 08:08

Lyder voldsomt - er du over 2 meter høj . Bordet bliver så mere end 1 meter højt.

Jeg vil anbefale dig at bruge 70 cm høje skabe så.

Standardhøjden i dag er vist 90 cm.

Da jeg lavede mit nye køkken lavede jeg det 85 cm højt til overkant bordplade - kogesektionen 77 cm høj.

Fruen og jeg er så heller ikke de største - 170 og 172 cm
Det er faktisk meget muligt jeg tager fejl med diverse mål, men vores "nye" køkken er et nedtagningskøkken vi købte til 3500,- inkl indbygningsovn, og jeg er ihvertfald sikker på de 19cm sokkel

Køkkenet er brugt og ca 20 år gammelt.

Når jeg stod ved det passede det perfekt med mine håndleds højde, jeg er 194cm, konen er 172cm - det passer så også fint til hende mener hun.

Billeder af køkkenet før nedtagning og med dets eksisterende 19cm sokkel:

3500 inkl ovn, det kalder jeg et fund!
Måtte også lige tjekke dit postnummer, selvfølgelig er du osse jyde ;-) Vi kan bare der der handle-pis :-D
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også