Forstærkning af bjælkelag

Jeg går med planer om at lave en førstesal på mit hus og skal forstærke bjælkerne i loftet. 

Huset er 11X6m med hulrumsvæge i mursten og bærende væg på tværs 6m inde. bjælkelaget er 20X20 stolper med 1.5m imellem med 30mm gulvbrædder monteret direkte ovenpå. 

Da dette i sig selv ikke er nok til at bære et 6x6m spænd skal det forstærkes. 
I øjeblikket er det holdt oppe af en limtræs "trekant" med en bolt spændt fra spidsen og ned i midterste bjælke) 

taget er eternit i 45gr med 75cm mellem spærene, hanebåndende sidder ca. 2m oppe. 

Er der nu nogle kloge hoveder der venligst vil give deres besyv med på min idé  

For at forstærke konstruktionen tænkte jeg mig at flytte hanebåndene op så de bliver 1m brede og montere lodrette skunkstolper 1 meter inde i alle bjælker (hver andet spær), jeg havde kigget på at montere en I profil i stål for at holde bjælkerne oppe men den bliver for høj. 
Derfor vil jeg bruge tømmer jeg aligevel har liggende i 13x6x600cm til at lave bjælker på tværs af de eksisterende hver 60cm, fæstne dem på gavl og bærende væg samt i samtlige bjælker for på den måde at lave nærmest et skakbræt der kan fordele belastningen ud til alle sider og derefter montere 16mm gulvplader. 

Lyder denne konstruktion som om den kan holde eller bliver jeg nød til at sætte en stolpe i midten af midterste spær i underetagen? 

Er der nogen der har andre idéer der kunne være gode? 

ps. Jeg ved der skal ingeniør eller byggesagkyndig på men vil gerne høre jeres gode ideer, råd og erfaring med byggeri
Jeg går med planer om at lave en førstesal på mit... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det gjorde jeg også. Det er kun et spørgsmål om dimensionering af stålbjælken. Syntes du skal få regnet på nedbøjningen!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis