Forstærkning af bjælkelag

Jeg går med planer om at lave en førstesal på mit hus og skal forstærke bjælkerne i loftet. 

Huset er 11X6m med hulrumsvæge i mursten og bærende væg på tværs 6m inde. bjælkelaget er 20X20 stolper med 1.5m imellem med 30mm gulvbrædder monteret direkte ovenpå. 

Da dette i sig selv ikke er nok til at bære et 6x6m spænd skal det forstærkes. 
I øjeblikket er det holdt oppe af en limtræs "trekant" med en bolt spændt fra spidsen og ned i midterste bjælke) 

taget er eternit i 45gr med 75cm mellem spærene, hanebåndende sidder ca. 2m oppe. 

Er der nu nogle kloge hoveder der venligst vil give deres besyv med på min idé  

For at forstærke konstruktionen tænkte jeg mig at flytte hanebåndene op så de bliver 1m brede og montere lodrette skunkstolper 1 meter inde i alle bjælker (hver andet spær), jeg havde kigget på at montere en I profil i stål for at holde bjælkerne oppe men den bliver for høj. 
Derfor vil jeg bruge tømmer jeg aligevel har liggende i 13x6x600cm til at lave bjælker på tværs af de eksisterende hver 60cm, fæstne dem på gavl og bærende væg samt i samtlige bjælker for på den måde at lave nærmest et skakbræt der kan fordele belastningen ud til alle sider og derefter montere 16mm gulvplader. 

Lyder denne konstruktion som om den kan holde eller bliver jeg nød til at sætte en stolpe i midten af midterste spær i underetagen? 

Er der nogen der har andre idéer der kunne være gode? 

ps. Jeg ved der skal ingeniør eller byggesagkyndig på men vil gerne høre jeres gode ideer, råd og erfaring med byggeri
Jeg går med planer om at lave en førstesal på mit... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok så er der nye tegninger.
Nu er der 3m kvist på og mindre spænd pga understøttende stolpe i stueetage samt gennemgående stålbjælke i midten af bjælkelaget.

Farvekoder er som følger:

blå: nye hanebånd og skunkstolper 
Rød: bjælkelag og remme
Sort: 20x20 bjælke understøttende midterste bjælke i laget.
lyseblå: HEB 120 stålprofil

Skrevet af Onkel Dunkel på 04 okt 2011 19:07
ktm 
Jeg kommer forresten meget gerne forbi og kigger en dag, men der er sgu lidt langt på cykel  


Er du frisk eller ej??

Jeg ville da lægge den jernbjælke under det eksisterende bjælkelag og så lade være med alle de langsgående, nye bjælker.

Fa'ens til flotte tegninger du sådan lige kan vride af dig.


Med venlig hilsen
ktm

 

11x15 cm pr. 150cm er ikke et bjælkelag. Det du har er et "pynteloft" og det har aldrig været meningen at der skulle være bolig ovenpå.

Men det giver jo nogle muligheder.
1. Ned med det gamle loft op med et nyt bjælkelag pr ca. 75 spændene fra ydervæg til ydervæg.
Et bjælkelag c/c 75 cm og et spænd på ca. 6 meter skal være noget i retning af 30 cm høje bjælker.
Du kan vælge at indlægge en drager, stål eller træ, parralest med rygningen under eller i bjælkelaget. Hvis den spænder 6 meterskal der en limtræsdrager noget i retning af 50 cm hæjde til.
Hvis der må stå en stolpe midt under kan en 115x233 mm gøre det.

2. Du kan osse lave det nye bjælkelag lige ovenover det gamle "pynteloft"

3. Du kan osse vende bjælkelaget så det forløber fra gavl til bærende væg og hænge "pynteloftet" op deri.

@ ktm

Dyrkøbt erfaring kan man jo ikke sådan lige sige nej til!
Jeg er nok i Holbæk Søndag middag så kunne det jo være hvis det passede?

Jernbjælke under mine "pyntebjælker er desværre ikke muligt da jeg kun har 1,9m frihøje i stuen 

@hpox

Desværre er det ikke muligt at rive loftet da jeg har en lille på 4 mdr og en kone som ville kastrere mig på stedet hvis det skete!!

Men jeg tror jeg er ved at realisere at jeg skal have en stolpe i midten af rummet, een måske to HEB 120 profil på langs af huset og så mine famøse 13x6 spær hver 0,4m som kan spændes fast i eksisterende "pyntebjælker"  og derefter 20mm gulvplader.. . 

Netop det du nævner med at vende bjælkelaget var min oprindelige idé jeg tænkte hvis det blev "flettet" sammen med det eksiterende ville det sprede belastning bedre.
Men på den anden side hvis jeg laver det samme vej som de eksisterende
vil jeg kunne bolte dem sammen.
Pyyyyh man bliver sgu klogere hver dag, fantastiske hjælp og råd forresten! 

så må jeg vist igang med tegneriet igen.. . 
Annonce
Men det med de der 6x13 cm er en fuldstændig vildand ;o)
Det dur simpelthen ikke. :o(

Det med sammenfletningen er noget sludder - rent ud sagt.
(Det er muligt at en civilingeniør der ved noget om rumgitterkonstruktioner kan bygge det. Eller hvis du udfører det som en kuppel eller en hvælving i en kirke)

Jeg prøver lige at forklare:
Vi ser kun på eksisterende "bjælkelag"
Oprindeligt ville du udlægge 9 "pinde"/6x13cm oven på eks. bjælker.
!. Hvis du nu udlagde en kogt spagetti i stedet for! Er du så i tvivl om at det overhovedet ingen fordelende eller bærende virkning ville have? NEJ!
2. Hvis du nu i stedet udlagde 9 alm. lægter. Ville de have nogen fordelende eller bærende virkning? NEJ!
3. Hvor store skulle dimensionerne mon være for der var en bærende virkning? Svaret står ovenstående.
4. De 9 pinde/bjælker skulle lige akkurat have den dimension der er nødvendig for at kunne bære de eksisterende bjælker.
5. Konklusion. Du har dermed vendt bjælkelaget som foreslået tidligere i pkt. 3.


Jeg ved ikke om du sammenligner med et net eller en trampolin. Men begge dele bøjer jo ned lige så snart at de belastes det mindste.
De er nemlig ikke statiske, men dynamiske.
Du fandme for sjov! 

Jeg skal hverken i rummet, have spaghetti og slet ikke i kirke!
Jeg skal bare have lidt ekstra plads så min unge en dag kan få sit eget værelse. 

Nu skal jeg lige se om jeg forstod det ret, hvis understøttet sagde du at en  115x233 på tværs ville være nok (jeg vil nok hellere bruge en H stålprofil da jeg kan få dem billigere og de er mindre) og derefter bjælker per 75cm (kan jeg nøjes med mine "pinde" ?

Nu tror jeg jeg er ved at være henne ved noget der kan bruges (og holde

Og forresten, tak alle sammen for den store hjælp
Nej. Dine pinde kan bruges til skunkstolper.
Og alle de oplyste dimensioner er lynopslag i en skønsom blanding af TOP-pjæser fra 1974, Lillehedens dimensionstabeller, Teknisk Ståbi anno 1976 samt kvalificeret gætværk.
Og er i bedste fald mere vejledende end vildledende.

Kik dig omkring. Du har allerede fået en opfordring. Eller Koludas hjemmeside - han laver adskillige "høje ovrer" hvert år.
Nu kan det godt være jeg kommer med et forslag som allerede har været nævnt. men der er efterhånden meget at læse her på tråden så skriver alligevel uden at læse det hele :-)

Jeg havde nogle af de samme overvejelse med mit hus da jeg skulle udnytte mit tagrum som er et gammelt korn/høloft. Godt nok som trempelkonstruktion. Men bjælkelaget have dimensionerne 150x150 mm pr 125 cm c/c. Jeg måtte etablere en ny etageadskillelse ovenpå.
Etageadskillelsen måler 6 m i bredden ( i bjælkernes retning) og 7-7,5 m i længden. Udv. mål på bygning så træk en hel sten fra målene.

Jeg ville heller ikke fjerne det gamle loft men til gengæld kunne jeg godt lægge nye bjælker ovenpå da der var rigelig med lofthøjde

Jeg lagde en HE 180B stålbjælke i længderetningen (ca. 7 m lang) som jeg fik beregnet. Denne ligger et par cm over de gamle bjælker så den nye last ikke berører de gamle bjælker. Så lagde jeg nogle nye 45x195 (T2) bjælker pr. 40 cm c/c som spændte fra ydervæg til bjælke som blev lagt ind i h-profilet (der blev skåret 15-20 mm af hjørnet så de kunne ligge inde i profilet.) De nye bjælker er således ca. 2,8 meter lange Det hele blev afsluttet med 15 mm OSB-plader og til sidst 27 mm fyrplanker. ps. Der blev sat nogle korte stykker bjælke ind mellem bjælkerne så det ikke kunne skride ud til siden eller sno sig.

Således bær' de gamle bjælker kun loftet som før.

Husk at få vurderet eller beregnet om mur/fundament er egnet til den nye last.

Håber det kan hjælpe lidt.

Det lyder som det der skal gøres 

Men med understøttet stålbjælke på midten kan den vel ryge ned i en HEB 120/140 jo mere frihøjde ovenpå jo bedre.

desværre bliver jeg nød til at fæstne de eksisterende bjælker i det nye bjælkelag da de ellers vil hænge pga det store spænd .. . 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis