Plane eternitplader, facade og tag.

Jeg har gået og "summet" lidt over en sikkert skør idé til facade og tagbeklædning til mit nybyggeri. Måske I kan hjælpe med at skyde min idé i sænk, for jeg har ikke set den udført før og det er der måske en grund til.

Jeg har hele tiden gerne ville have en facade (og tag) som som så nogenlunde således ud: (Bortset fra farve og feltstørrelse)

Altså plane eternitplader med tydelige feltmarkeringer. Der findes flere produkter i handlen til facadebeklædninger men jeg har ikke kunne finde noget til tag.

De lodrette samlinger på taget kunne nok løses forsvarligt, problemet er de vandrette samlinger. Her ville man skulle bruge en eller anden form for z-profil - eller pladerne skulle lægges på klink. (Hvilket jeg ikke ønsker)

- Så tænker jeg: Almindelige plane eternitplader er ikke så dyre, hvis jeg køber en stak af dem og skruer et lag plader på mine spær, undersænker skruerne og herefter fuldlimer endnu et lag eternit-plader ovenpå i forbandt og sørger for at alle fuger er udfyldte, så vil jeg vel kunne opnå et næsten 100% tæt plant tag ? Hvis jeg så ikke støder pladerne i 2. lag tæt i de lodrette samlinger således at der er et par centimeter mellem pladerne vil det give lidt "spil" i tagdækningen (Lodrette "striber"). - Jeg tror måske at det kunne være pænt....

Og hvis alt går galt og jeg nogle år efter finder ud af at det måske nok er tæt, men alligevel ikke særlig pænt, får jeg brændt overpap på taget, direkte på pladerne - Så er jeg bare tilbage til et almindeligt tagpaptag.....

Jeg forsøger med denne idé at tilfredsstille min "indre arkitekt", men det er temmelig svært da "han" har følgende krav til visuelle udtryk af mit hus:

1. Tag og facadebeklædning skal være ens og plane.
2. Det må ikke være træ.
3. Beklædningen skal tydeligt være "markeret" i felter
4. felterne må ikke være rombeformet
5. Felterne skal mindst være 1 meter på den ene led
6. Klinkebelægning er udelukket

Ovenstående eternit-plade-idé er den bedste som jeg kan kommer på for at opfylde "arkitektens" krav...

Hvad tænker I ?

PS: Der er et 5,5cm ventileret hulrum bag beklædningen, dernæst huntonit undertagsplader på både tag+vægge.





 Henning, Lolland

Jeg har gået og "summet" lidt over en sikkert skør... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skal det der eternit plade absolut sættes på?

Der er intet til hinder for at du beklæder facader og tage - mere eller mindre lod- eller vandrette - med tagpap.

Som fås i forskellige farver og endda med blanke overflader.

Se Icopal eller andre producenter.
Eternitten er udelukket for syns skyld. Jeg havde oprindelig tænkt huset med plane plader på tag+facade, men droppede det på et tidspunkt da jeg ikke kunne finde et eksisterende produkt som opfyldte dette... 

Tagpap er valg nummer 2, og det kan meget vel være at det ender med det - har bare lige brug for at være sikker på at favorit-løsningen ikke er brugbar inden den forkastes helt.

Som Koluda skriver, så bør eternit-modellen laves således at der er et "rigtig" tag nedenunder så løsningen dermed er konstruktionsmæssig forsvarlig. Taget kan så "pyntes" med plane plader som ikke behøver at opfylde nogen krav til tæthed og styrke m.m.




 




 Henning, Lolland

Nå på den måde.

Men så er det jo helt oplagt med eternitfarvet tagpap.

Med sorte papstrimler på X-&-tværs og fritvalgsordning på formaterne.
Eller du lader de sorte papstrimler danne et billede af en ko eller endnu bedre en fugl.

For ej fugl på taget er jo bedre end et par på ho'det. Som bekendt.

 Henning, Lolland

I stedet for at ligge tagpap under dit etanittag, kan du evt. prøve med et produkt der hedder sikalastic. Der er samme garantier på som tagpappen, dog er dette meget mere holdbart.

facadeisolering og pudsning af facader hos JTF

Annonce
Mange tak for tippet.

Jeg har nu snakket med Sika, men de var ikke sikker på at SikaLastic'en var det rigtige valg, istedet mente de at jeg skulle holde mig til tagpapløsningen, eller en af deres banevarer, som både i pris og læggetid ville være nogenlunde det samme som med tagpap..... Øv.. Havde ellers været nemt med smøremembran..

 Henning, Lolland

Til de nysgerrige: Jeg har nu droppet idéen. 

Som flere kommentarer er inde på, og jeg er (langt om længe) enig, kan der ikke laves en forsvarlig løsning uden at etablere et "rigtigt" tag nedenunder - og så bliver det et tag som både er mere tidskrævende og dyrere. Det bliver lidt noget "bøvl".

Jeg overvejer nu stålplader. Se: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/166688


 Henning, Lolland

Det lyder sku halvkompliceret, især hvis du ikke har gjort noget lignende før.
Hej Bjarne.

Jeg ved ikke om du lagde mærke til det, men du svarede på en 2 år gammel tråd :-)
Anyhur, det endte med et helt almindelig tagpaptag på brædder. - men jeg havde dengang brug for lige at vende nogle ideér, men de faldt igennem, så jeg endte med en traditionel løsning :-)

 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også