Strøm sensor relæ

Da min regnvandstank på 7500 liter er tilsluttet en faskine af begrænset kapacitet (ca 5000 liter, og kan ikke udvides, lille have), så monterer jeg nogle lænsepumper, som egentligt er beregnet til småbåde ("Rule bilge pump, 1100 GPH").

Pumperne er 12 V DC, og derfor kan de sidde på min 12V DC batteripakke. Sidstnævnte er ret smart, da jeg fik hele regnvandstanken oversvømmet fordi jeg ikke var hjemme, og der kom 50mm regn på 6 timer. Dette samtidigt med et uhyrligt tordenvejr, så HFI-relæet gik. Havde jeg haft 230 V AC lænsepumper/styring, så havde tanken alligevel løbet over - HFI relæet var jo gået ...

Min centrale styring af hele systemet vil gerne vide når disse pumper kører. Dvs, inde fra huset er der ført 2 sæt ledninger (2-leder) ud til hver sin pumpe (en i sandfang til faskine, og en i toppen af regnvandstanken). 

Hvis sandfanget fyldes til over indløbsstudsen, så er det fordi faskinen er fyldt, og pumpe 1 starter via en float switch. Hvis faskinen er fyldt, og jeg IKKE gør noget, så vil vandet stige, baglæns op i systemet og overløbet fra regnvandstank til faskine vil nu ikke længere fungere - og tanken løber over. Da det skete sidste måned, ødelagde det sensoren som måler hvor meget vand der er i tanken

Hvis pumpe 1 ikke kan følge med, eller fejler, så starter pumpe 2, som sidder i toppen af regnvandstanken (når denne starter med at løbe over). Hver pumpe er i stand til at flytte ca 50 liter pr minut med den højde de skal hæve vandet til, så med en samlet kapacitet på 100 liter pr minut, skulle de gerne kunne følge med, selv hvis der falder 1 mm regn i minuttet (!), med det tagareal jeg har.

SPØRGSMÅL:

Men jeg vil altså gerne vide om pumperne kører. Jeg har kun en to-leder ud til hver pumpe, dvs jeg skal bruge et relæ eller en ampere-måler som kan aktivere en port i min centrale styring - så jeg kan få besked, og logge, om disse pumper kører.

Relæet må genre side i serie, men skal kunne tåle at der løber 14 volt og 7 ampere (plus lidt buffer), og må ikke give modstand af betydning da der i forvejen er tab nok i ledningen. Jeg behøver ikke vide hvor MEGET strøm der løber, bare AT der løber strøm, og så skal enten et relæ, eller en transistor, give kontakt så den centrale styring ved at pumpe 1 hhv 2 kører.

Da jeg alligevel skal montere enten en smeltesikring eller elektrisk sikring (circuit breaker), så ville det være ekstra fint hvis det var en circuit breaker med indbygget current sensor.

Det er en TA UVR 1611 jeg bruger som central styring, så hvis der findes noget der kører på DL-bus direkte ville det være optimalt - ellers helst noget der virker som et relæ (slutter strømmen).

Tak for info.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Da min regnvandstank på 7500 liter er tilsluttet... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af polobjørn på 02 okt 2011 17:42
Hej
En lille fidus fra autobranchen
I et blinkrelæ bruger man et lille "kontrolanker" til at indikere om der er sprunget en lampe ( 21 W ) dette er opnået ved at man kar et lille "relæ" hvor spolen består af nogle få viklinger tyk kobbertråd hvori forbruget løber gennem - dette bevirker så at kontakten på kontrolankeret slutter og "WUPTI" så har man det du vil have  -  det samme kan opnås med et "reed relæ " som du sikkert kender ?  ellers spørg igen.
Hilsen Polobjørn

Det lyder jo meget lovende!

Nu bruger pumperne jo ca 4 til 5 A hver, ved ca 12V DC, så det er jo nærmere 60W, og ikke 21. Kan relæerne tåle det? Pumperne skulle helst ikke blinke (!), men hvis relæet kan opfylde den funktion jeg efterlyser - og uden at give for stort tab i spændingen - så er det måske lige den simple løsning jeg leder efter?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej.. ved ikke om jeg helt har forstået det rigtig :-)
Men kunne du evt bruge det ene kabel til begge pumper, også lave styringen ude ved pumperne, så havde du det andet kabel til sjov ?
Mvh Jan
Hej igen
Nu var det ikke meningen  at du skulle bruge et blinkrelæ, men kun den del som er kontrolankeret, det sidste som jeg skriver med et "reed relæ" vil helt sikkert være den bedste løsning !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis