Båndsav anbefaling

Hej.

Jeg skal til at investere i en ny båndsav. Jeg har en gammel svend i støbejern, som simpelthen fylder for meget til mit værksted, og derfor bor udenfor. Desuden bruger den en noget usædvanlig klingeængde (105"), som ikke er at finde som standard her i norden.
Man kan sevfølgelig får dem lavet, men tandudlæg, antal tænder pr tommer osv. er der ikke det store udvalg i, så jeg har ofte siddet med dreml og taget tænder af, og lavet udæg med tang.

Derfor vil jeg gerne have en idt mere handy maskine med et standard må på klingen, og så, at Harald Nyborg faktisk har en maskine der på papiret, ser ok ud. En Scheppach med 200mm omsavningskapacitet, og en ok kraftig motor.

Nogen der har prøvet den??  Jeg har ca. 200 meter ukantet kirsebærtræ der skal savet fra 2,25 tomme ned til 1 tommes planker.

Jeg har en del 2 og 3 TPI omsavningsklinger af ok kvalitet, der får spånerne væk i en fart. Kan maskinen klare at save 200mm bredt hårdt træ, eller er det bare en glorificeret hobbymaskine?

Jeg vil give op til 5000 kr for en ny sav, og max 3000 kr for en brugt, så hvis der er andre anbefalinger, så sig til.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah hvis du har tid nok kan den da klare det, men i de dimentioner du nævner er en hobby maskine ikke vejen frem. Jeg haft en på prøve ( lånt hos en ven ) den klarede da mine opgaver ( egetræs blokke ) men det kostede klinger. Det er hårdhærdede  klinger der ikke er beregnet på at blive filet op igen, så det kan godt blive en bekostelig affærer.
Det er en Hobymaskine med stort H.  Den kan ikke skære 200 mm hårdtræ  har det svært nok med 120 mm fyr.

Men lær at file og lægge en båndsavklinge på gammeldavs maner og sæt så en paraply
over din gamlebåndsav.

tveskæg

 

Var det ikke både billiger og bedre et få det skåret ude.

tveskæg

 

Jo - hvis det hed www.få-nogen-til-at-gøre-det-for-dig.dk, så var det da en god idé .

Men nej - jeg bygger en del møbler, og skærer derfor også finér osv. Derfor skal jeg bruge en ok båndsav. Min 600 kg tunge støbejernsmaskine skærer smukt, men bor som sagt udenfor under et halvtag, hvilket er belastende om vinteren.

Desuden er jeg underlagt "more time than money", og kan derfor godt lide/bliver jeg nødt til, at gøre tingene fra bunden for at spare llidt. Ydermere sorterer jeg plankerne efter hvad de skal bruges til, efterhånden som jeg kommer igennem bunken.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Så må løsningen være at du bygger et skur omkring maskinen, så du ikke skal stå og fryse vinter dage. Sådan nogle gamle maskiner er jo ikke til at slide op. Måske du kunne være heldig at finde en ældre maskine der filer og udlægger dine klinger. Jeg kan da huske fra min læretid at mester havde sådan en maskine stående der næsten kørte hver dag. Vi havde så også 3 store båndsave på værkstedet.
Annonce
Hej

Hvis du har tid og evner til at bygge selv så kig på denne side: http://woodgears.ca/tools.html

Mvh Troels
Troels - har faktisk købt planerne til hans båndsav, men der skal modificeres noget på planen for at få den til at passe med en standard længde.
Men det ender nok med at det bliver løsningen.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej

Ville høre om du fik bygget den båndsav eller om du købte en ny i stedet?
Står nemlig og skal have gang i nogle projekter hvor en båndsav ville være rigtig praktisk, så ville høre hvad du anbefalede
Skrevet af thejokers på 28-09-2011 13:09
Troels - har faktisk købt planerne til hans båndsav, men der skal modificeres noget på planen for at få den til at passe med en standard længde.
Men det ender nok med at det bliver løsningen.

Kan kun anbefale at du selv laver båndsaven om du har tid til det, og lysten vel at mærke.

Byggevejledningen og de mange tegninger, samt Youtube videoer er gode at have ved hånden medens byggeriet står på, og bagefter naturligvis.

At ændre på målene er ikke det store problem synes jeg, ændrede en smule (på skærehøjden & Tv. for klingen har jeg lavet lidt mere plads)

Om du ikke har set:

På gallariet under kat. andet - - - 18" Båndsav 1 - 2 - 3 kan måske inspirere lidt.

Længden på dine klinger bestemmer du så helt selv.

Har med fordel brugt et firma i England, Tuff Saws Uk  på anbefaling fra en' her fra dette forum.

Ps. vigtigt.

Ø af båndhjulene bestemmer hvor tykke dine klinge kan være, ellers vil de ikke kunne holde. (revner & springer)

Skal være:

En promille af båndhjulets diametet (Ø)

Må jeg anbefale at købe Hss klinger dem kan du selv file, købte 2 stk. V/Junget

Synes de skærer betydeligt bedre.

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tusinde tak for et rigtigt godt og grundigt svar, vil prøve at se om jeg kan finde ud af at bygge sådan en maskine 😊
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis