Båndsav anbefaling

Hej.

Jeg skal til at investere i en ny båndsav. Jeg har en gammel svend i støbejern, som simpelthen fylder for meget til mit værksted, og derfor bor udenfor. Desuden bruger den en noget usædvanlig klingeængde (105"), som ikke er at finde som standard her i norden.
Man kan sevfølgelig får dem lavet, men tandudlæg, antal tænder pr tommer osv. er der ikke det store udvalg i, så jeg har ofte siddet med dreml og taget tænder af, og lavet udæg med tang.

Derfor vil jeg gerne have en idt mere handy maskine med et standard må på klingen, og så, at Harald Nyborg faktisk har en maskine der på papiret, ser ok ud. En Scheppach med 200mm omsavningskapacitet, og en ok kraftig motor.

Nogen der har prøvet den??  Jeg har ca. 200 meter ukantet kirsebærtræ der skal savet fra 2,25 tomme ned til 1 tommes planker.

Jeg har en del 2 og 3 TPI omsavningsklinger af ok kvalitet, der får spånerne væk i en fart. Kan maskinen klare at save 200mm bredt hårdt træ, eller er det bare en glorificeret hobbymaskine?

Jeg vil give op til 5000 kr for en ny sav, og max 3000 kr for en brugt, så hvis der er andre anbefalinger, så sig til.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Jeg skal til at investere i en ny båndsav.... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg endte op med at finde en Kina maskine, en Ferax FBS300, som er Lunas amatørmærke, med 16 tommer hjul, og 2950mm klinger.
Købte kraftigere fjedre til klingespænderen hos fjedre.dk, og nye klinge føringer hos axminster.co.uk, der dog ikke passede på maskinen, og jeg måtte derfor modificere på saven.
Handler ligeledes mine klinger hos tuffsaws.co.uk, hvor jeg har købt bi-metal klinger. Orker ikke skifte klinger så ofte, så har næsten permanent en 13mm bi-metalklinger med 3 TPI på, som kan klare det meste.

Er ikke 100% begejstret for båndsaven, men den kostede mig 3000 kr ialt, og den kan tage op til 210mm i dybden, så til grovsavning fungerer den fint, og da jeg ikke laver så meget ornimentalt håndværk, så kan der lidt grove snit fikse på afretterhøvlen og bordrundsaven.

Men når jeg en gang er fårdig med alle de projekter der SKAL gøre færdige, så bygger jeg Matthias Wandels (www.woodgears.ca) båndsav. Så har jeg to, og kan så have en maskine til grovsavning med ½ tommes klinge, og den anden med 1/4 tommes og 6 TPI.

Held og lykke

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Fint om du skulle ha' ? er du velkommen.

Go' arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis