Afstandsmåler med SMS funktion

Hej Alle,

Jeg søger en der kan hjælpe mig med at lave en afstandsmåler der kan sende målingerne via SMS. Har ingen elektronik erfaringer, udover folkeskolen.

På forhånd mange tak!

MVH.

Hej Alle, Jeg søger en der kan hjælpe mig med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
afstandsmåling.

det er afhængige af hvilket måleflade. der skal måles på.
med ultralyd eller laser.
men ultralyd er ikke så præcis som laser.

men hvis du måler på en væg med ultralyd. er nen godnok hvis bare
ikke står en opjækt i "strålen".! forand væggen.
så er det opjæktet der måles på.!

men laseren har en måle pånkt på 10 mm. på 10 mtr.!
(laserafstandsmåler).

men den med sms er en god ide hvis man er lidt fingersnille.
på afstand at aflæse på "mobilen".!

men du for mere hjælp hvad "måleren" skal bruges til projektet.
Jeg tror ikke du får brug for noget print.
Hvis du finder en arduino et sted kan du forbinde dine dele direkte til dens stik vil jeg tro.
En arduino er i bund og grund bare en mikrocontroller med de komponenter der skal til for at den kan fungere.
Samt dens ben ført ud til stik hvor man kan slutte alt muligt til. Det er de der shields du har læst om.
Programmeringen af den kan enten gøres i et højniveau sprog der er lavet til arduinoer og deres shields eller helt almindelig c eller assembler.

Det er som regel en atmega328 der sidder i sådan en og den finder du nemt guides til.
Ellers er avrfreaks er godt sted.
Ellers er der mange steder med begynderguides til arduinoer.

Når du nu skal lave 12 kan du jo starte med en arduino og så lave dit eget lille print med en mikrocontroller (stadig gerne en atmega328). Det bliver nok lidt billigere og er slet ikke svært.
Hej igen,

Nu har jeg studeret Arduino i et par dage. Må sige jeg er lidt imponeret (temmelig). Fik for et års tid endelig lov til at lege med Lego Mindstorm, ren hygge. Så det virker som om det burde være li' til højrebenet. Har bestilt GSM-modulet og en range finder.

Jeg har fundet denne http://www.dealextreme.com/p/arduino-uno-2011-version-atmega328p-pu-usb-board-66909 den er vel lige i øjet?

Super forum!!
Ja den er lige i øjet.
Nu har jeg været med til at lokke dig til en arduino så må jeg hellere indrømme at jeg aldrig har prøvet en selv og heller ikke dets højniveau sprog med sketches men det lyder til at det er lige til at gå til og mange har gjort det før dig.
Jeg har kun erfaring med atmegaer jeg selv har loddet op men dem har jeg til gengæld også brugt nogle stykker af og det er fantastiske kredse.

Annonce
Jeg leger lidt med en Arduino, den er meget nem at gå til, og skulle du ende op med et problem så er der et 'enormt' bagland der er klar til at hjælpe på Arduino.cc.
Når man bruger en arduino så har selve systemet taget hånd om 'det kedelige', alt du skal gøre er at skrive noget (C) kode der skal få den til at gøre som du vil - du skal ikke tænke på bootloader, initiering, programmering osv, det klarer din Arduino desktop for og så det er bare at gå igang!

Der er for øvrigt også forhandlere i DK, f.eks ham her: http://www.let-elektronik.dk/ så prøv at checke prisen her før du køber i fjernøsten.

Jeg vil foreslå dig at købe et starterkit, så som dette: http://www.solarbotics.com/products/ardx/, så har du alt det der skal til for at få begyndt og får samtidig en god introduktion til programmeringen... Der er mange andre leverandører så søg lidt selv efter sådan et kit.

/Hideout


 

@GDS-Elektro

Super!! Har allerede bestilt den

Det skal du ik være så ked af, jeg er ik

Prøvede Arduino-0022, det virker jo nemt og lige til (har faktisk allerede skrevet ca. halvdelen). Har ikke studeret Sketches endnu, for mig virker det bare som et Workspace.
@Hideout

Tak for dit svar. Det er nogenlunde det samme jeg er kommet frem til - virkeligt nemt og lige til.

Let-elektronik.dk har allerede fået den 1. bestilling.

Ang. starter kit så har jeg valgt at springe det led over - det virker jo bare SÅ nemt og hvis man er vant til C, så er man vist forbi den første forhindring.

Tak!
Hej alle,

Så er min Arduino og Ultralydssensor landet Mangler bare GSM modulet.

Er der nogen der ved hvordan man i Arduino IDE kan logge data fra ultralyssensoren. Så jeg kan se om det jeg har lavet virker
Linke dine måledata ud på terminalen? Den er indbygget i Arduino IDE'en så ikke særlig svær at bruge

Ellers kan du kigge lidt på SD shields etc.

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis