Er solceller billigere i udlandet?

Hej. Jeg overvejer at få etableret et solcelleanlæg på mit hus. Har snakket med flere som går med de samme tanker. Vi kan godt lide ideen om at være miljøvenlige, men at det efterhånden kan betale sige økonomisk er det der virkelige taler for at få det installeret.

Vi har derfor overvejet at købe i udlandet for at få nogle bedre priser (har hørt Tyskland er billigere og overvejer Kina men er usikker på kvaliteten). Da vores viden pt. er noget hullet vil jeg gerne høre hvad vi skal kigge efter/ være opmærksom på når vi skal købe solceller.

Hvis der er nogle af jer der har erfaringer med køb af solceller i tyskland eller et andet land, eller bare viden omkring solecelleanlæg, så del dine guldkorn med os andre...

Online guider jeg arbejder med 

en guide om mobildækning derudover skriver jeg om privatøkonomi og et hobbyprojekt om e cigaretter
Hej. Jeg overvejer at få etableret et... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg lige læst den her side:

http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/Marts2010/Nettomalerordning_for_solceller.pdf

og der står det er anlæggets størrelse der er betydende, DVS max 6kwp. det er ikke hvor meget man sender tilbage i ledningsnettet.. derfor er er 8,5 kwp anlæg ikke lovligt efter nettomålerordningen.
Skrevet af Pizzabager på 27 sep 2011 10:19
Nu har jeg lige læst den her side:

http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/Marts2010/Nettomalerordning_for_solceller.pdf

og der står det er anlæggets størrelse der er betydende, DVS max 6kwp. det er ikke hvor meget man sender tilbage i ledningsnettet.. derfor er er 8,5 kwp anlæg ikke lovligt efter nettomålerordningen.

Det er forkert, jeg har snakket med Rune som har skrevet det, og han har kontrolleret det ved energinet.dk. Der kommer en opdatering :-)

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu kan inverteren jo ikke skelne om den sender den leverede mængde strøm ud i nettet til andre forbrugere på vikllavejen, eller den sender det ud til en forbruger lokalt i husstanden, eks varmepumpen... Det eneste sted du kan registrere det er i elmåleren, og hvis stuntet med at montere mere end de 6KWp skal lykkes, kræver det altså så at inverteren og elmåleren 'snakker sammen'

/ Claus

Skrevet af Pizzabager på 27 sep 2011 10:09

okay, men udgiften taget i betragtning tager det vel en del flere år at tjene det ind hvis man så og sige smider genereret strøm lige ud i luften..

Men interessant, jeg troede nemlig begrænsningen lå i anlæggets størrelse. nemlig max 6 kwp anlæg.

Hvis det er rigtigt og man har mange konstante forbrugere i huset, f.eks jordvarme, en mindre serverpark, klimaanlæg osv, så kan man godt forbruge den ekstra energi også lave et f.eks 7 kwp anlæg.

Ja, det er korrekt at du smider strøm ud af vinduet (midt på dagen), men det er strøm som kommer igen;
1)
Når du har et større antal solceller, vil du ramme 6000w før på dagen, og din periode med 6000w vil være længere per dag.
2)
Førår og efterår, igen vil dit overdimensioneret anlæg producere mere strøm, end et standart 6000wp som aldrig ville komme op på 6000w

Det er selvfølgelig en balancegang, og man skal selvfølgelig bruge alt strømmen igen. Men med varmepumpe + alm. forbrug, skulle det ikke være noget problem i et ældre hus.

Det tilbud jeg har fået, tager det lige omkring 11år før lånet er betalt, men det koster ikke mig ikke noget i de 11 år. (afskrivnings regler og fradrag i skat + mindre el regning.) og efter de 11år, ja så tjener man på det.  (Med forbehold over for at ordningen ikke bliver lavet om.)

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af ClausHillker på 27 sep 2011 10:50
Nu kan inverteren jo ikke skelne om den sender den leverede mængde strøm ud i nettet til andre forbrugere på vikllavejen, eller den sender det ud til en forbruger lokalt i husstanden, eks varmepumpen... Det eneste sted du kan registrere det er i elmåleren, og hvis stuntet med at montere mere end de 6KWp skal lykkes, kræver det altså så at inverteren og elmåleren 'snakker sammen'

hvorfor det ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af ClausHillker på 27 sep 2011 10:50
Nu kan inverteren jo ikke skelne om den sender den leverede mængde strøm ud i nettet til andre forbrugere på vikllavejen, eller den sender det ud til en forbruger lokalt i husstanden, eks varmepumpen... Det eneste sted du kan registrere det er i elmåleren, og hvis stuntet med at montere mere end de 6KWp skal lykkes, kræver det altså så at inverteren og elmåleren 'snakker sammen'


jo elmåleren måler det strøm der går igennem elmåleren, og hvis du producere 8kw og forbruger 2kw er det kun 6 kw som går gennem elmåleren og tilbage på nettet..

elmåleren kan ikke se hvad du forbruger på "hus" siden af måleren, kun hvad der løber igennem den.
Skrevet af Flemming.S på 27 sep 2011 10:54

Ja, det er korrekt at du smider strøm ud af vinduet (midt på dagen), men det er strøm som kommer igen;
1)
Når du har et større antal solceller, vil du ramme 6000w før på dagen, og din periode med 6000w vil være længere per dag.
2)
Førår og efterår, igen vil dit overdimensioneret anlæg producere mere strøm, end et standart 6000wp som aldrig ville komme op på 6000w

Det er selvfølgelig en balancegang, og man skal selvfølgelig bruge alt strømmen igen. Men med varmepumpe + alm. forbrug, skulle det ikke være noget problem i et ældre hus.

Det tilbud jeg har fået, tager det lige omkring 11år før lånet er betalt, men det koster ikke mig ikke noget i de 11 år. (afskrivnings regler og fradrag i skat + mindre el regning.) og efter de 11år, ja så tjener man på det.  (Med forbehold over for at ordningen ikke bliver lavet om.)

Mvh. Flemming

jeps kan godt se du vil producere mere på andre tider end hvis anlægget havde et max på 6kwp.

det jeg taler om er et forskel i prisen på at lave anlægget

hvis et 6kwp anlæg koster f.eks 120.000 kr, vil et 7kwp koste sådan ca. 1/6 del mere dvs 140.000 kr altså 20.000 kr mere.

hvis inverteren er sat til at lukke af ved 6000w, så går noget af ydeevnen til spilde og det er jo spild af energi i ordets forstand, så er tilbagebetalingstiden jo også længere end hvis du kunne sende det hele tilbage på nettet. og på den måde få penge for det hele.
Skrevet af ClausHillker på 27 sep 2011 10:50
Nu kan inverteren jo ikke skelne om den sender den leverede mængde strøm ud i nettet til andre forbrugere på vikllavejen, eller den sender det ud til en forbruger lokalt i husstanden, eks varmepumpen... Det eneste sted du kan registrere det er i elmåleren, og hvis stuntet med at montere mere end de 6KWp skal lykkes, kræver det altså så at inverteren og elmåleren 'snakker sammen'

Jeg fik ikke læst dit indlæg rigtigt første gang kan jeg se.

Stuntet er netop ikke at sende mere end 6kw ud, men at sende 6kw ud i længere tid. Du kan nemlig ikke få godkendt anlæg der kan sende mere end 6kw ud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Pizzabager på 27 sep 2011 11:42

jo elmåleren måler det strøm der går igennem elmåleren, og hvis du producere 8kw og forbruger 2kw er det kun 6 kw som går gennem elmåleren og tilbage på nettet..

elmåleren kan ikke se hvad du forbruger på "hus" siden af måleren, kun hvad der løber igennem den.

Det kommer vil an på hvordan tingene bliver sat sammen ? (Jeg ved ikke hvordan de gør det)
Men jeg forestiller mig at den nye måler der bliver sat op, har 3 ind/udgange. En normal netside mod elværket, en til det normale forbrug, og en til din solcelle eller anden produktion af strøm. Kun på den måde kan du angive din produktion af strøm til skat. Jeg fandt nogle tegninger på nettet som jeg lige skal finde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Pizzabager på 27 sep 2011 11:50

jeps kan godt se du vil producere mere på andre tider end hvis anlægget havde et max på 6kwp.

det jeg taler om er et forskel i prisen på at lave anlægget

hvis et 6kwp anlæg koster f.eks 120.000 kr, vil et 7kwp koste sådan ca. 1/6 del mere dvs 140.000 kr altså 20.000 kr mere.

hvis inverteren er sat til at lukke af ved 6000w, så går noget af ydeevnen til spilde og det er jo spild af energi i ordets forstand, så er tilbagebetalingstiden jo også længere end hvis du kunne sende det hele tilbage på nettet. og på den måde få penge for det hele.

Ja, det er rigtigt man spilder noget set i forhold til at du kunne producere ubegrænset, men det må man jo ikke :-)
Tilgengæld opvejer det sig når man trækker det hele fra, og du så producere mere af dit eget forbrug.
Det var som jeg skrev tidligere noget man skal kigge på. Vi vil nok prøve med et anlæg på 6000 -7000kwt, hvis det lader sig gøre her i dong området.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis