skille relæ - landstrøm

Så blev det min tur  til igen at få lidt hjælp.

Jeg er helt med på hvordan og hvorfor man bruger et skille relæ mellem batterier, men sådan et relæ er jo altid monteret så generator lader alle  batterier men du kan ikke stjæle strøm fra startbatteri når motor er stoppet.

På min båd er der 2 ladekredse, altså ingen skille relæ - når vi så er tilsluttet 220V i havn, er der automatisk lader til brugsbatteri men jeg skal selv omstille hvis jeg lige vil være sikker på at startbatteri er opladet, det er så her jeg tænker på at montere et skillerelæ men er i tvivl om det vil ødelægge noget.

Så her kommer spørgsmålet, vil et skillerelæ monteret sammen med en CTEK lader - kunne skade noget i forbindelse med 2 ladekredse fra motor ? og vil det virke ?

Jeg ved godt at det er en "dyr" løsning men jeg har et "deeb blue" relæ liggende.

God weekend til alle

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Så blev det min tur  til igen at få lidt hjælp.... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Forstår godt hvad det er du vil opnå - monter skillerelæet med dit forbrugsbatteri som hovedbatteri, så får du det du vil have, men du kunne jo også overveje bare at købe en Cetec lader mere og montere den på dit startbatteri så får du jo ladet begge dine batterier !

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Nu skal man jo tænke på at startbatteriet under normale forhold ikke ikke aflades væsentligt, hvis motoren altså er i orden. , så det vil ikke vare længe, inden der lukkes op til forbrugsbatteriet, så det bør kunne klares med en lader og 1 skillerelæ, og når man lægger til kaj, burde startbatt. være fuldt opladet. Systemet er jo til, for at hindre forbrug på startbat. Når motoren er slukket.

Selv har jeg 3 batterier, forbundet til 1 , så der lades og aflades på alle. Monteringen af det bestående er ikke heeeeelt efter bogen, f.eks. Skal navigeringsinstrumenter tændes og slukkes manuelt hvert enkelt instrument, det går fint med at tænde , men man skal sgu huske at slukke. Måske en kontrollampe. Jeg overvejer at opdele i 3. 1: motor og motorinstrumenter. 2: navigationsinstrumenter, lanterner enkelte lamper. 3: rest af lamper og altmuligt andet.
Det må vel kunne ordnes med 2 skillererelæer.
Der skulle jo gerne sejles mest muligt for sejl, og så kan der jo tæres på strømmen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis