skille relæ - landstrøm

Så blev det min tur  til igen at få lidt hjælp.

Jeg er helt med på hvordan og hvorfor man bruger et skille relæ mellem batterier, men sådan et relæ er jo altid monteret så generator lader alle  batterier men du kan ikke stjæle strøm fra startbatteri når motor er stoppet.

På min båd er der 2 ladekredse, altså ingen skille relæ - når vi så er tilsluttet 220V i havn, er der automatisk lader til brugsbatteri men jeg skal selv omstille hvis jeg lige vil være sikker på at startbatteri er opladet, det er så her jeg tænker på at montere et skillerelæ men er i tvivl om det vil ødelægge noget.

Så her kommer spørgsmålet, vil et skillerelæ monteret sammen med en CTEK lader - kunne skade noget i forbindelse med 2 ladekredse fra motor ? og vil det virke ?

Jeg ved godt at det er en "dyr" løsning men jeg har et "deeb blue" relæ liggende.

God weekend til alle

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Så blev det min tur  til igen at få lidt hjælp.... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan nu ikke se fidusen ved det fancy skillerelæ. Man skulle nok ikke stikke til søs med en motor, som ikke starter på et enkelt batteri. Man kan jo så sige, i tilfælde af defekt startbatteri, kunne det da være rart, men skulle et fladt batteri forbundet med et OK være en fordel ? næppe. I øvrigt ville et defekt startbatteri, som ikke nåede de 14 V jo ikke lade forbrugsbatteriet, så er man jo lige vidt. Jeg ville i det tilfælde foretrække en manuel omskifter, som kobler det flade startbatteri ud og et OK ind.
Men Gertsen har jo 2 ladekredse, og det kan han jo ligeså godt drage nytte af.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs: point tagen, det var netop det der er skyld i mine overvejelser - har lige skiftet startbatteri - men har heldigvis startkabler liggende af samme årsag, så da alle batterier er i samme kasse er det "walk in the park"

Je_ns: det er overvejet, men da der sjældent kan bruges mere end 6 Amp fra strømstandere og kaffemaskinen er et "must", vil jeg hellere have et relæ -

Polobjørn: det "deeb blue relæ" skulle arbejde efter samme princip, men er lidt bange for min generator når der nu er 2 ladekredse, alternativt kan jeg måske bruge et relæ der kun sammenkobler ved ladning, det har jeg squ da også liggende!!!!

Men overvejer stadig, foreløbig tak for indlæg - skal nok vende tilbage med slutresultat.

Gertsen.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Kan 2 ladekredse overhovedet køre med fælles stel ?

Ren nysgerrighed, hvor ligger skibet ?


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
Lynæs  to ladekredse kan sagtens køre med samme minus - du kan lave lige så mange kredse som du vil - det er i pludsen det foregår - det er rigtigt at hvis start batt. er defekt lades der ikke på sekundær batt.   >M E N  hvis generatoren er defekt ( kan godt være at ladelampe indikerer OK ) går det lige sådan der er så mange  Hvisser det aller bedste system er et med 3 hovedafbrydere men kun to nøgker - det er 100 % sikkert bortset fra fejl: 40   her er et billede og et link (tror jeg nok)  http://www.skandinaviskenergiteknik.dk/
 Hilsner fra polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Lynæs, båden ligger i Assens

Tak til alle for indlæg, når Polobjørn ikke advarer om problemer ved 2 ladekredse - sker der nok ikke noget ved at montere relæ på brugsbatteri og CTEK.

Gertsen


Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Annonce
lidt langt fra dit postnr. Men Assens ligger i et dejligt område.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
"Normalt" er to ladekredse lavet ved at der lige bag på generatoren er monteret en speciel diodeplade med en adskildt plus til hvert batteri og er det sådan vil der intet ske ved at montere skillerelæet - skulle det være lavet på en anden måde vil batterierne jo kun ligge sammen indtil spændingen på hovedbatteriet falder under den i relæet fastlagte værdi  - altså ingen fare for problemer der !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Polobjørn: Motor er en VP2002 og der står i papirer at generator er med dobbelt diodebro - så jeg vil montere skillerelæ på landstrøm, så er det kun hvis et batteri står af at jeg får problemer.

Lynæs: det er netop fordi der er et dejligt område ved Assens, at vi har båden der, for vi bruger ca. 45 minutter hver vej - men så skal vi ikke spilde tiden på vandet {:o)

Tak for hjælpen.

Gertsen.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej Gertsen

Forstår ikke hvad du mener med skillerelæ på landstrøm ???

Dit ladesystem er nøjagtig som det jeg beskriver så du kan roligt montere skillerelæ på det

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Det er fordi, når jeg tilslutter landstrøm og CTEK lader starter, lader den kun på brugsbatteri - for at servicelade på startbatteri skal jeg manuelt flytte ladeplus, derfor har jeg tanker om at montere skillerelæ ved CTEK således at når brugsbatterier er oppe vil der servicelades på start - det er det jeg har i tankerne - håber du forstår.

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis