Hjælp til regulering af hastighed el-bil?

Hej folkens 

Jeg er gået i gang med at bygge min egen el-bil, men har lige nogle spørgsmål ang, elektroniken i bilen. Jeg har tænkt mig at bruge denne motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F5141%5F%5FTR%5F80%5F85%5FB%5F170Kv%5FBrushless%5FOutrunner%5Feq%5F70%5F40%5F.htm
og 2 af disse batterier i serie-forbindelse så den for 24v:
http://www.batterinet.dk/shop/blybatteri-12-volt-1078p.html
Men ind imellem der vil jeg gerne have så jeg kan justere hastigheden. Er det rigtigt at det er det man bruger en skydemodstand til? og hvis ja hvor finder jeg en billig til jobbet?

PFT
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Folkevogn20 på 12 sep 2011 13:49
Hej folkens 

Jeg er gået i gang med at bygge min egen el-bil, men har lige nogle spørgsmål ang, elektroniken i bilen. Jeg har tænkt mig at bruge denne motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F5141%5F%5FTR%5F80%5F85%5FB%5F170Kv%5FBrushless%5FOutrunner%5Feq%5F70%5F40%5F.htm
og 2 af disse batterier i serie-forbindelse så den for 24v:
http://www.batterinet.dk/shop/blybatteri-12-volt-1078p.html
Men ind imellem der vil jeg gerne have så jeg kan justere hastigheden. Er det rigtigt at det er det man bruger en skydemodstand til? og hvis ja hvor finder jeg en billig til jobbet?

PFT

Nej til den motorstørrelse skal du nok hav fat i noget med PWM (pulsbredde modulation). Såvidt jeg kan se er motoren på 6000W= 6KW Det giver en strøm på 6000W/24V=250A. En skydemodstand vil desuden give et enormt energitab. De batterier er også alt for små til den motor, hvis den virkelig er på 6000W.

fase
Så jeg skal enten have fat i nogle støre batterier, hvilke?
Eller jeg skal finde en mindre motor? Hvis ja hvilken motor ville du anbefale til en til en lille hjemmebygget el-bil til en mand?
Skrevet af Folkevogn20 på 12 sep 2011 15:05
Så jeg skal enten have fat i nogle støre batterier, hvilke?
Eller jeg skal finde en mindre motor? Hvis ja hvilken motor ville du anbefale til en til en lille hjemmebygget el-bil til en mand?

Rådgivning til konstruktion af køretøjer ligger udenfor hvad jeg vil rådgive om. Hvis det var til mig selv, ville jeg prøve mig frem efter beregning af motorstørrelse og batteristørrelse.
Men jeg er overbevist om, at der kommer andre og giver råd til dig.

fase
Mon ikke du skal fortælle lidt mere om projektet.. Jeg tænker på der jo er temmelig mehget forskel på hvad formålet med bilen er? Skal der være ræs.. eller blot stille transport.. på plan vej, elleer terræn... og ikke mindst hvad aktionsradiius du skal have... Og så lidt om der skal kunne lastes eller ikke...

Check evt med www.ecomove.dk og se om du kan få lidt info herfra... Mikkel plejer at være til at snakke med :-) og deler gerne lidt erfaringer (har arbejdet sammen med ham i tidligere jobs)

MVH Njord

MVH Njord
Den motor er ikke en almindelig dc-motor!!!

Du skal have en regulering/controller a'la denne:
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=4691

Så du bør nok lige gentænke dit projekt en gang mere :-)

/Nja

PS Alternativ find en motor og styring fra en kørestol eller et løbehjul.
Annonce
På batterisiden skal du have fat i noget meget kraftigere... det du har funder er vel egentligt nogle startbatterier til en scooter... altså dels lav ydelse totalt og dels beregnet til at afgive energi kortvarigt, men i store mængder. Det du vil have brug for er et mere jævnt forbrug og specielt over en langt længere periode.

Men før du finder batteri, må du finde ud af hvilken motor, eller i det mindste hvilket forbrug den/de fordrer under brug.
Herfter kan du så dimmensionere dit batteri. Og det afhænger jo rigtig meget af hvor langt du vil kunne køre og samtidig med din motors forbrug.

Men fortæl nu gerne em masse mere om duine planer og tanker.. Måske også lidt omkring hvad du vil ofre på projektet.....

MVH Njord

MVH Njord
Den motor er et helt forkert valg!
Det er en børsteløs DC motor som kræver en helt speciel styring.
Ud fra billedet har den ingen Hall-sensorer, hvilket betyder at den ikke kan køre ved lave omdrejninger, hvilket er dårligt for dit projekt.

MvH,

Bent.
Okay jeg planlægger at bygge bilen i træ. Den skal kun kunne trække en voksen mand og skal ikke kunne lastes. Bilen skulle mest være til lidt hygge kørsel, men det kunne da være sjovt med en lille smule power Ellers har jeg ikke tænkt så meget andet end jeg højst vil ligge omkring 1000kr i foruden træ og hjul.

Hvilken motor og batteri ville i anbefalde?

PFT
Skrevet af Folkevogn20 på 13 sep 2011 12:26
Okay jeg planlægger at bygge bilen i træ. Den skal kun kunne trække en voksen mand og skal ikke kunne lastes. Bilen skulle mest være til lidt hygge kørsel, men det kunne da være sjovt med en lille smule power Ellers har jeg ikke tænkt så meget andet end jeg højst vil ligge omkring 1000kr i foruden træ og hjul.

Hvilken motor og batteri ville i anbefalde?

PFT

Du bliver nok nødt til at gribe lidt dybere i tegnebogen. Alene batterier til bilen vil nok løbe op i 15-16000 kr. Men som det tidligere er nævnt, prøv at se hvad der er af brugte eldrevne køretøjer, og brug det som udgangspunkt.

fase
Med den økonomi tror jeg klar du skal kigge i gul og gratis eller dba.... eller steder der er billigere... Her vil kataloger ikk ehjælpe langt.. kun skabe forventninger og vilde drømme...
Selv en udrangeret ellert koster jo mange penge idag....
Ikke engang en gammel motorfodervogn tror jeg du vil kunne finde til de penge... og her er batterierne kun alm bly batterier i alm starter størrelse.. sikkert en del der anvender std batterier... omend det ikke er det optimale....

Men lad os se projektet, når du kommer igang.....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis